Tahap Ke'Jerebuan' Malaysia

4 comments
Assalamualaikum.....

Apa khabar semuanya? Hmm..mesti ramai yang selsema, batuk-batuk, demam dan pening-pening kan. Yer la, pagi tadi kita dengar radio, hanya 30% sahaja kawasan dalam Malaysia yang udaranya bersih. Selainnya semua dilitupi jerebu sejak beberapa hari yang lepas.

Jadi, jagalah kesihatan anda dan anak-anak anda sekalian. Kalau ikutkan, dah bolehlah kalau nak spare face mask untuk keluarga. Spare kan dalam handbag kita supaya mudah dicapai bila keadaan memerlukan.


credit to google
Jangan lupa juga galakkan ahli keluarga dan diri kita juga untuk minum air masak dengan banyak. Kalau boleh, cubalah kurangkan ais.


Sebolehnya, kita banyakkan aktiviti di rumah dan elakkan daripada bercanda di tempat terbuka. Shopping complex adalah salah satu contoh tempat riadah yang menyihatkan. Nak lagi menyihatkan, sila bawa banker (suami2 sekalian) anda bersama-sama. Heheheh..jangan marah yer untuk pembaca kaum Adam. Tak apalah kan, asalkan keluarga sihat dan bahagia. Disamping tu, belilah stok2 makanan lebih sikit untuk mengelakkan keluar rumah selalu untuk membeli makanan kan.

Kita faham ada sesetengah orang tu belum ada peti ais jadi agak sukar nak menyimpan makanan. Gunalah kreativiti masing2. Pernah dulu MIL ada seorang bujang menyewa di rumah sebelah. Oleh kerana nak simpan ikan keli yang banyak tapi tak ada peti ais, maka dia biarkan ikan tu hidup dalam air yang berisi baldi. Setiap hari nak makan, dia tangkap dan siang. Ha, ciri2 orang berjimat. Kalau kita, ya ampun...lebih rela makan sardin dek nonnn...

Yang penting sekali, sentiasalah mengikuti perkembangan semasa. Manalah tahu, sekolah tutup ke, tak yah datang kerja ke sebab jerebu tebal kan..(horeeyyy).

Selamat berperang dengan jerebu..!!
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

4 thoughts..

Nora Shahaira berkata...

Tadi gi ipoh pun rasa mendung je...walhal panas...rupanya jerebu. sangat tidak sihat keadaannya kan...

fae jamal berkata...

perasan jugak sekarang ni jerebu je..huhu

Unknown berkata...

tapi alhamdulilah...kat nismilan nih jerebu atok rasa tak teruk sangat kot

RamRamCute berkata...

Awak,

Sudi-sudikanlah jengah ye...

http://bla-bla-blub-blub.blogspot.com/2011/07/ben-ashaari-aku-pilih-3-blog-ini-kerana.html