Nenek Masuk Sepital...

11 comments
Assalamualaikum.....

Ha, kita nak cerita pasal malam2 kita yang tidak terurus dalam entry ini.
Tidak terurus sebab nenek kita masuk sepital..sob..sob....

Inilah nenek kesayangan kita. Kita memang tak ada nenek lain. Ini, masa kita bawak dia datang Kuantan dan merayap sampai ke Terengganu kira-kira 2 minggu lepas. Saja nak bagi dia happy2 sikit. Gambar nie, masa we all makan di Ana Ikan Bakar Petai, Kuantan.

Kita adalah cucu sulung. So, sejak kita lahir lagi, memang kita dijaga dan dibela oleh nenek dan arwah atuk. Sekolah pun dengan nenek. Di Port Dickson. Mak dengan ayah kita keje. Memula di Bahau, then di Kuala Pilah, and di Seremban. Bila mak dan ayah menetap di PD masa umur kita 9 tahun, baru kita dengan adik2 duduk sekali dengan parents. Tapi tetaplaaa senantiasa ke rumah nenek.

Nenek kita ni dah berumur 88 tahun. Tengoklah dia. Kurusss jer. Kecikkk jer. Apsal ntah kita tak ikut mcm dia...hehehe. Oh yer..kita ikut mcm atok kita lah...hehehe. Nenek kita kenkadang dia duduk rumah dia sendiri..bila dia boring dia lepaklah memana rumah anak dia. Anak2 dia semua duduk di sekeliling rumah dia jer..hehehehhe. Walking distance jer.

So, last week, nenek kita lepak rumah Achik kita. Entah mcm mana satu malam nie, dia bolehkan terjatuh. Yer la..kaki dia kan tak berapa kuat. Tapi dia nie kontrol ayu..takmo pakai tongkat atau orang pimpin. Kan ker dah jatuh. Tapi kepala dia terhentak kat lantai. Risau juga..nak bawa ke hospital..dia tak mo. Dia kata sikit jer. So, Achik dengan mak kita semua sapu2 minyak jer la dgn bagi makan panadol. Tapi still closely monitor dia.

Rabu tu kan kita balik PD sbb tak berapa sihat lagi. Tp pukul 11 malam tu mak kita kejut, soh tolong hantar gi umah Achik. Menmalam nak jalan kaki, bahaya sket di kampung. Banyak binatang berbisa. Ayah kita soh kita bawak selimut..sbb kita x berapa sihat lagi..nnt sejuk ayah cakap. (Sayanggg ayah...). Rupa2nya nenek muntah2. Mak dgn Achik dgn Paksu nak bawa ke hospital segera sbb takut ada pendarahan dalam organ memana.

Kita pula, pergi tunggu sepupu2 kita yg kecik2 lagi kat umah Paksu. Kol 3 pagi, Paksu balik..dia kata nenek ok. Tak ada apa2 dalam brain. Dah buat CT scan. Alhamdullillah. Tapi masih di tahan di wad la sebab doctor nak buat pemeriksaaan keseluruhan.

Jadi, hari Khamis, lepas habis kerja, kita ganti mak kita di hospital. Kita teman nenek kita malam tu di hospital. Nanti dia nak ke toilet ke, nak minum ke...kita kena la jaga betul2. Lagipun nenek memang ada demam sikit. Agaknya terperanjat masa jatuh tu.

Ha, nampak tak kerusi malas kaler biru putih tu? Kita tidur kat situla malam tu. Punyala sakit pinggang. Dah la kita pun tak berapa sihat, tapi demi nenek tersayang, pedulikanlah semua tu. Nenek jaga kita dari kita baby dulu pun belum dapat lagi kita balas.

Tapi sepupu2 kita yang lain memang jeles dengan kita sebab nenek asyik puji kita dengan adik kita si Abg Ngah jer. Sikit2 puji kitorang. Tak ada apa pun, cuma kami ambil berat lebih sikit pada nenek. Selalu jenguk dia, bawak dia jalan, layan dia borak, tidur dengan dia... Lagipun drpd kecik mmg dh biasa tidur dgn nenek.

Last weekend jenguk dia kat rumah...nampak mcm dah kembali ceria. Alhamdulillah. Kesihatan nenek jadi merosot banyak nie pun sejak dari kekasih awal dan akhirnya pergi. Yer..sejak arwah atuk meninggal, dia memang selalu termenung.

Yang penting, dia dah ok. Ajal dan maut bukan dalam pengetahuan kita. Sementara nyawanya masih ada, apalah salahnya mencurah bakti kan...
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

11 thoughts..

DD berkata...

alaaa nenekkkk rindunye nenek. Tah2 nenek tak kenal dah. rindunye. sedihnye... pakai la tongkat nek. dulu nek rajin bebel kat kita. nak bebel balik lah ni. tayah kontrol2 ayu la nekkkk

RamRamCute berkata...

semoga nenek awak kembali sihat ...tapi at her age dia nampak sihat dan bertenaga lagi..kuatlah daripada kita yang muda-muda ni...awal-awal dah suka sakit pinggangla apa la memacam lagi...

mrs kayrul berkata...

semoga nenek cepat sihat tau..kuat betul nenek walaupun dah berusia ye

duniaanita74.blogspot.com berkata...

Salam Ramadhan 1432H
Syukur alhamdulilah .......
Semoga Ramadhan kali ini mendapat keberkatan.......amin..... semoga nenek cepat sembuh..amin...kak ita dah singgah dan follow...sudi-sudi lah singgah kat blog kak ita ya..TQ.....i like....selamat menjalani ibadat puasa

Unknown berkata...

semoga nenek akak akan kekal sembuh segera...

Kak Amy berkata...

semoga nenek awak cepat sembuh ye , tiba2 pulak rindu dekat arwah nenek huhu...

Aziela berkata...

DD : Kesihatan dia semakin merosot... sedey..

Aziela berkata...

Rahmah : Itulah pakcik saya cakap, kita pun belum tentu lagi boleh cecah usia mcm tu..

Aziela berkata...

kayrul : Amiin. terima kasih

Aziela berkata...

Anita : terima kasih... saya akan balas kunjungan nanti. Insyaallah..

Aziela berkata...

Amy : nenek memang suka manjakan cucu kan. Amy..saya tak boleh follow awak la..kenapa ekk?