Air Mata Ibu untuk SPM

6 comments
Assalamualaikum.....


Hari nie tak ada WW kat blog kita, sebab teruja dengan SPM results nie. Ada seorang je cousin yang bakal mendapat keputusan hari ini. Semoga beliau dapat keputusan yang membanggakan....

Teringat kenangan masa kita ambil result dolu2. That was about, more or less 20 years ago... Dah lama kan...? Hahahha..mmg zaman batu masa tu. Tak ada internet pun masa tu...

Well, kita nie agak bernasib baik sebab dapat keputusan cemerlang masa UPSR darjah 6 kan. Masa tu, sekolah rendah kita kategori sekolah bandar yang ada ratusan pelajar darjah 6, hanya dapat persembahkan 3 orang jer pelajar yang dapat keputusan cemerlang. Kitalah salah sorangnya tu..hehehehhehe. Memang x sangka sungguh dan tak pernah bermimpi apa2 langsung akan dapat flying colors masa tu.

Yer lah, kita nie dulu2 dibela oleh nenek dan atuk di kampung. Mak Ayah jenguk hujung minggu jer, itupun x setiap minggu. Adalah makcik pakcik adik beradik mak yang tengok2kan homework kita. Itupun ala kadar jer lah... Zaman dulu, manalah ada tusyen2 sangat nie... And family biasa, hidup di kampung. Memang x pernah terfikir pun di kalangan seluruh keluarga yang kita boleh dapat keputusan macam gitu. Alhamdulillah...

Tapii, oleh kerana cemerlang UPSR, kita diterima masuk ke salah sebuah SBP. Aduhhh... 5 tahun cuba survive dalam kehidupan sekolah berasrama, memang sangat menyiksakan. Homesick, extremely high expectations dari sekolah, no morale support, no guidance....everything will be on your own in darkness. Nak belajar macam mana pun x tahu. Setiap kali exam, nama kita antara yang tercorott sekali dalam kelas. Yess...!! Kita x malu nak admit, memang kita antara pelajar corot. Tapi x pedulilah, sebab mak kata, buat selagi terdaya. Lagipun walau corot di kelas, tapi kita di sekolah SBP. Mungkin kalau di sekolah biasa, kita antara pelajar cemerlanglah agaknya..(Cehh..perasaannn..).  Lepas tu, sejak tktn 4 lagi, SETIAP kali keputusan exam penggal atau semester keluar, mesti nama kita akan di announcekan melalui PA system sekolah supaya berjumpa dengan Pengetua. Apa lagi kalau bukan sebab result yang memanjang pangkat 2 tu. Oh yer, dulu kan main pangkat2 kalau SPM. Nak kena kira agregat bagai masa tu... bukan macam sekarang, kira berapa A.

Untuk orang2 biasa, kalau dapat pangkat 2 tu pun sebenarnya dah boleh kira membanggakan. Especially bagi orang kampung macam kami semua. Dalam sekampung tu, kampung kita dan yang berdekatanlah...kalau ada yang dapat pangkat 2, memang kecoh dan riuh sungguh... Anak orang tu pandaiiii... SPM pangkat 2! Sebab masa tu, nak lulus SPM pun susah! Tapi, sekolah kita SBP, so kalau ada sorangg jer student yang dapat pangkat 2, maka itu adalah perkara yang memalukan sekolah. Oh yer, bukan nama kita sorang jer... Selalunya adalahhh geng.. Dalam 12-20 orang biasanya... hehehehhehe. Mcm kita katalah tadi, itu perkara biasa...hehehehehhe.

So, kita x kisah. Orang tak ada wawasan...macam tu lah. Tak plan pun nak buat apa. Tak plan nak further study ke, nak keje ke..apa benda semuanya blank. Hanya go with the flow jer. So, tak expect much dalam SPM. Cuma berdoa sangat2 agar kita bukannya calon yang memalukan sekolah dengan mendapat pangkat 2. Family kita memang x kisah sebab dalam family kita, tak ada sorang pun makcik pakcik yang pernah merasa pangkat 2 tu kan... hehehehhehe. Maklumlah, orang susah, orang kampung. Kalau bodoh sangat sekolah, apa lagi, masuklah kebun, menoreh getah!

So, pada hari result, agak2 pukul 11.00 pagi baru berani telefon sekolah. Masa tu kita lah suri rumah kan. Maklumlah, mak ayah kerja, adik2 sekolah. Dah siap masak, mengemas, baru berani nak angkat fon. Tak nak pergi tunggu kat sekolah sebab mak kata petang baru nak hantar ke sekolah. Maklumlah, sekolah asrama, rumah dengan sekolah jauhhh. Anyway, bila call, kakak clerk tu kata, ada sorang yang dapat 2nd grade. Addduhhhhhh....!!! Aku ker tu...? Tapi bila dia kata lelaki, secara automatik rasa sangat gembira sebab itu bermakna kita dapat pangkat 1. Ya Allah....bersyukur sangat2 sebab dapat pangkat 1. Apa agregat, memang tak tahu sebab kena pergi ambil slip sendiri. Tapi x kisahlah apa agregat pun. Pangkat satu bermaksud, dari 6 agregat hingga 24 aggregat. So, kita fikir, dapat 24 pun, tak kisah, janji pangkat satu...hehehehhee. Teruk betul kan...!

Kita pun call lah mak kat klinik. Mak kita kan nurse... Bagitau dia, kita dapat pangkat satu... Terperanjat mak.. Berkali2 dia tanya, tak percaya. By the time nak tunggu mak sampai rumah, sbb mak ambik cuti half day, makcik pakcik yang lain bertubi2 telefon. Punyalah excited sbb kita dapat pangkat 1. Ha..kan dah cakap kan..... Glemer tau kalau dapat pangkat 1.

Tgh hari, mak sampai jer rumah, kita buka pintu, mak terus peluk kita, cium kita. First time mak cium, first time mak peluk. And mak nangis sungguh2. Mak kata, inilah hadiah paling berharga mak pernah dapat...! Tak kisahlah apa agegat sekali pun. (Once again..pangkat satu tu jer yang penting) Sejak kita kecilll lagi, memang tak pernah langsung rasa pelukan mak, ciuman mak. Sebab, family mak bukan jenis yang show loves to each other.

Bila ambil slip di sekolah, lagi menggembirakan sebab kita bukan sekadar dapat agregat cukup makan, malah boleh dikatakan cemerlang juga....

Dah kata dah, mesti glemer satu kampung. Dapat SPM pangkat satu, dapat agregat cemerlang dan tak lama kemudian, diterima masuk ke U. Alhamdulillah.... Dan memang glemer yang tidak terhingga, sebab kitalah anak kampung pertama yang dapat SPM pangkat 1, dan yang pertama dapat jejakkan kaki ke U. Siap ada yang mengharap agar dapat bermenantukan kita. Pening mak dan ayah nak menolak hajat2 mereka tu semua sebab jauh lagi perjalanan hidup kita kan....

Walau apa pun, sehingga sekarang, itulah hadiah pertama yang paling berharga kita 'beri' pada mak sehingga gugur air mata mak.... Rasanya perasaan itu tidak ternilai dengan hadiah2 lain. Even menghadiri convo kita pun mak kita tak menangis macam masa dapat result SPM.

Kita harap, Adam dapat memberikan kita hadiah yang lebih cemerlang dari itu....

Insyaallah...

So, selamat berjaya kepada adik-adik sekalian...
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

6 thoughts..

Cik Bambam berkata...

sebak baca cerita akak.. heeeee.. x menangis jek lagi..ekkekeke..

Cik Puan Kocik berkata...

setip kali keluaq result SPM, mesti ingat zaman dulu2 time amek result. tapi dulu takde blog taklehlah nk kongsie cerita. skang dah ada blog leh la share dekat adik2. Kot jadi pengajaran.

Unknown berkata...

suka atok baca entry kali ni....nak nangis gak sebab terharu...tahniah kak!

RamRamCute berkata...

Hihihi...teringat zaman dolu kala time remaja bersekolah..seronoknya....rindu zaman remaja kan.

Aziela berkata...

CB : Eisshh..jangan nangis2.... Sayangilah ibu kita kan CB kan....

Cik Kamoo : Yer, kot2lah adik2 baca blog kita dan jadikan pengajaran kan...

Suhami : Alololo...jangan nangis tok... Nnt cucu nanges skali..huhuhuhu

Aziela berkata...

Rahmah : Memang rindu zaman tu kan...