Family PD Gathering 2013 : Aktivitinya.....

16 comments
Assalamualaikum.....

Sambungan daripada entry semalam. Entry nie, panjang tau, dan penuh gambar.

Dah kenal lokasinya, dah boleh bayangkan tanah dan langitnya, baru boleh bercerita inti patinya.

Sebelum tu, kita mohon maaflah. Entry2 kita selalunya memang bercerita detail. Most of the bloggers, biasanya kalau bercerita tentang trip, atau food atau apa2 aktiviti adalah secara ringkas dan dirumuskan. Tapi, kita tak puas hati. Salah satu sebab ialah kita sendiri sering terlupa tentang details perkara. Sedangkan perincian itulah yang mampu mengembalikan senyuman, atau mungkin memberi sumbangan lebih besar dengan kembali mengeratkan ukhuwah sekiranya renggang di masa hadapan.

So, back to the topic.

Bila dah bergathering nie, memanglah aktiviti utama ialah makan.

Hari pertama, check-in Sabtu afternoon, ada macam2 makanan. Of course nasi dengan sambal, dengan ayam masak lemak cili padi, dengan sambal terung dan berbagai2 lagi. Ada juga bubur pulut hitam yang mak masak. Sayangnya mak dan ayah tak join sebab tak berapa sihat. Mak Ngah dan Pak Ngah pun tak join sebab ada program. Adik perempuan kita yang ke-3 pun tak join juga sebab clash dengan wedding sepupu husbandnya.

Kita dengan hubby tiba di situ dah petang, dalam pukul 5.00 lebih. Pagi tu sebenarnya uruskan beberapa hal dulu di Melaka dan lunch dengan Mommy dulu. Adam datang dengan group mereka so kita tak pergi fetch Adam Jumaat tu. Lagipun Adam kena hadir tuition ganti dulu pagi Sabtu tu.

Kami ditugaskan untuk supply arang untuk BBQ. Sonang yo...sebab arang kat rumah pun banyak lagi. Kami bawak jugalah junk food sikit... Memang x sempat nak prepare apa2 langsung pun.



Yang duduk sebelah kiri tu ialah Pak Su, the organizer. Dia memang main sangkut jer baju kat bahu dia. Orang kampung... terpaksalah kita mewarna badan dia. Janji nampak sopan kan.

Yang tengah terbongkok2 menyusun arang tu ialah adik ipar baru kita. Dia memang dah biasa memBBQ sebab family dia laaagiiii ramai dan lagi selalu buat BBQ.

Malam pertama tu, Menu BBQ ialah meat. So, ada chicken meat dan lamb. Disamping tu, ada lauk pauk yang berperiuk2 dah prepare dari rumah.




Dua orang cousin kita yang dah bujang. Sangat boleh diharap. Kenduri kendara ke, majlis apa2 pun, dua orang nie lah yang disuruh ke sana ke sini. Asymeer baju hijau dan Ridhuan baju merah. Kedua2nya bersekolah menengah. Adam sangat rapat dengan mereka nie.


 Inilah tenaga kerja yang gagah perkasa keluarga kami. Hubby of course, bersungguh2 nak set-up BBQ. Hubby memang sangaattttt suka BBQ. Sampaikan dia bina sendiri BBQ place di rumah kami. Bersungguh hubby membancuh simen dan menyusun batu. Begitulah sukanya hubby dengan aktiviti BBQ nie.

Yang bersangkut tuala di tengkok tu, cousin kita Apis. Diorang nie sebenarnya baru naik dari mandi laut.



Ha, tengoklah, 'dapur' dah jadi tunggang langgang. Semua caca marba ada kat atas meja nie. Nun di hujung, Asyrol si adik bongsu Asymeer yang berbaju hijau gigih mengipas api.



Adam bersama Pak Long Asyraf iaitu abang sulong Asymeer dan Asyrol. Asyraf baru selesai diplomanya dan sedang berehat panjang sekarang. Mereka nielah penyambung warisan Pak Su. Anyway, Asyraf yang kita jaga sejak dia bayi lagi, sampai dah boleh jadi bapa orang nie, sedang cuba menghidupkan unggun api. Bukan apa....kami diserang oleh nyamukk. Adoihhh...kita sampai ke tahap memegang ubat nyamuk kerana dikerumuni. Maghrib kan... Tapi, bila lepas Isya' hilang semua nyamuk.




Apis dan Man adik ipar baru kita adalah pemanggang berjaya malam tu. Tapi memang superb lah. Semua ayam dan lamb memang masak dengan sempurna. Tak kering dan tak mentah. Daging kambing pun sangatttt sedap. Walaupun daging kambing limited, tapi banyak yang kami dapat makan. Maklumlah, orang2 dah pencen semuanya kena jaga kolesterol. Kanak2 pula tak suka kambing. So, kita dengan hubby dan a few cousins lah yang kenyang makan kambing.



 Kanak2 semua makan di beranda rumah. Mudah. Sepanjang disini, makan semua guna paper plate dan polisterine. Yer, kami menyumbang kepada penipisan ozon..huhuhu


Kita temann jer orang memanggang. Beri morale support. Sebenarnya sambil bergosip2 santai dengan mereka2 nie. Itulah tujuan gathering pun kan. Masa nie lah kita beri idea untuk mereka buat games. Simple games pun tak apa, saja nak bagi meriah. Beri idea jer sebab kita kan nak beraya esoknya. Maybe tak sempat join. Syukurlah ada 2 orang guru. Adik kita yang baru kawen tu dengan cousin kita yang bert-shirt merah nie.

Selepas selesai makan, kita dan hubby bergegas balik ke Alor Gajah. Esok pagi2 dah nak pergi raya kan. Adam dah moncong2 sebab dia nak join cousin2 kita tidor dalam khemah. Tapi of course tak boleh kan. Terpaksalah dia ikut kami balik dengan kecewa.



Esoknya, mereka nie, sedang berbincang untuk melaksanakan games. Sayangnya tak ada gambar untuk games tu. Memang kita anak beranak tak dapat join. Kami hanya tiba pada jam 9 malam. So, tak tahu apa menu dan story mereka. yang pasti, memang diorang mandi laut puas2.

Dengar katanya, Mak Uda kita suami isteri sponsor hadiah. Semuaaa orang dapat hadiah, termasuk kita sekeluarga walaupun x sempat join. Dan, nenek yang jadi VVIP menyampaikan hadiah di penghujung acara. Dah kata dah, pasti seronok. Mereka kata memang meriah. Sampai bergolek2 jatuh atas padang. Main musical chair jer pun sampai senak perut tergelak katanya.




Malam tu, sambung BBQ. This time seafood pula. Tapi seafood choice limited sebab pasar sampai habis produk. Tapi dapatlah juga enjoy dengan seafood spread yang ada. Yang pakai baju putih tu ialah makcik kita. Panggil Acik jer. Aciklah cook rasmi gathering nie. Dan dia tak komplen langsung pun. Relax jer dia campak sana sini, wallah dah ada food spread yg marvelous.


Macam biasa, pemanggang yang berjaya...Apisss!


Dan malam tu, kita penuhi permintaan Adam. Kami tidur di situ. Tapi Adam keluar dengan pakcik makcik yg lain. Tak larat kita nak tunggu. Sedar2 jer Subuh tu, dia ada tergolek sebelah kita dengan papanya. Beriya2 konon nak tidur dalam khemah, sudahnya sebelah mama juga dia landing.

Hubby pula, pergi trip memancing dengan cousins kita yang lain, sekali dengan abang ipar kita. Abang ipar kita senyap2 keluar rumah, takut Mommy marah sebab dah malam2 pergi memancing. Hehehehehhe. Tapi sebab join dengan family kita, dia nekad juga.

Esok paginya, Acik buat breakfast mee hoon goreng yang marvelous. Lepas jer breakfast, terus semuanya terjun dalam laut. Walaupun tak best macam di Pulau Redang atau Perhentian, tapi kami semua tetap berseronok. Sebelum check-out, kami lunch. Lauk yg sangat simple. Nasi putih makan dengan sup ubi kentang dan soo hoon plus tauhu kering, ikan goreng yang sangat fresh dan sedap, sambal tumis yang sangat addictive bersama ulam2an. Aduhai, penangan air tangan Acik, memang terbaik. Tahu tak, masa kita pregnantkan Adam, kita pernah mengidam nak makan betik muda masak lemak yang di masak oleh Acik. Tak mau orang lain. Gigih hubby hantar kita ke Seremban menebeng kat dapur Acik sebab masa tu Acik masih kerja di Seremban.

Seriously, next year punya gathering, kita kena menyumbang lebih banyak. Tak puas hati sangat sebab tak dapat bantu sangat. Tapi itulah, syukur dapat juga attend.


Semoga aktiviti ini akan berterusan hendaknya...


.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

16 thoughts..

Izwa Kamaruddin berkata...

meriah!

RamRamCute berkata...

seronoknya.....

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

syoknyer kaka
dah lama x join activity mcm ni ngan family
seriyess rindu giler biler tgk pics ni...sedapnyer BBQ meriah la umah @.@

Cho Zila berkata...

memang nampak meriah .. berkumpul sesama family.. dan harap semuapun ringan tulang untuk membantu pastilah majlis lebih happy... sangat mengharapkan majlis sebegini...

Kakzakie Purvit berkata...

Best!! Lagi-lagi kalau semua cooperation. Kakak macam Ziela suka kambing sebeb texture lagi soft kan..

ibundo berkata...

teringinnya dak berbbq pulak.

♥ Vna ♥ berkata...

lama tak gathering dgn family macam nie..rindu suasana tu

zoul dahan™ berkata...

betullah.
detailed betul ulasannya.

tapi itu yg membezakan.
My Rainbow dgn blog2 lain...

Dr K berkata...

lauk yg simple tu yg sedap...lebih2 lagi bila makan ramai2 dgn sedara mara...Laut kat area situ mmg tak best sgt la kan...tapi yg pentingnya dpt kumpul ramai2 :)

Unknown berkata...

seronoknya...meriah nmpk...

Mamasya berkata...

Aslmkum Aziela
seronoknya gathering ramai2 bersama sanak saudara begini.part bbbq dan mkn2 itu yg best...pakat masak dan mkn sama2.

zila norazila berkata...

Mmg seronok..akk pun minat bbq sbb time tulh mmasing leh brkumpul kn..

Nur-nba berkata...

Begitu detail Kak Aziela bercerita.. Seronok dan meriah gathering ni.. Semuanya beri kerjasama.

Lia Irdelia berkata...

bestnya...
x sabar nak buat fam gathering jugak.. :)

azieazah berkata...

Geram jer bila baca part part BBQ tuuu...

Unknown berkata...

Sumpah meriah! Saya tak pernah join family gathering yang besar macam ni....rasa cemburu plak hehe... tak sabar nak ada keluarga sendiri nanti :)