Selamat Ulang Tahun Ke-80 Tentera Darat : Anugerah Beret Hijau dan Pisau Komando

17 comments
Assalamualaikum.....

Selesai 2 peperangan tadi iaitu di laut dan darat, seterusnya adalah acara Tamat Latihan Asas Pasukan Komando. Adalah kot nama penuh dia, tapi kita tak ingat.

So, acara ini dimulai dengan larian kawad tentera komando ini daripada penghujung pantai sehingga ke barisan kehormat pegawai2 tinggi tentera darat di pentas utama.


Pelatih komando sedang di kerah berlari. Pelatih komando nie memakai speaker microphone yang mana setiap arahannya dan amarannya dapat didengari oleh semua pengunjung. Ianya diselang selikan dengan penerangan daripada juru acara majlis yang memberi penerangan tentang fungsi, sejarah dan maklumat2 lain. Sayang sungguh kerana kita duduk jauh dari pentas utama. Namun, dekat dengan perang di 'hotel'. Best juga. 


Ketika ini, mereka sedang bersiap sedia membentuk barisan untuk ke pentas utama. Upacara tamat latihan asas komando ini disimbolikkan dengan penyerahan beret hijau dan juga pisau khas komando kepada mereka.


 Yang bertopi dan muka celoreng tu ialah salah seorang pelatih yang telah tamat latihan. Adam dan Asyrul berjaya memujuk beliau untuk bergambar. Masam jer muka dia. Penat kot..hehehehehhe.  Terima kasih kepada tentera yang friendly kat sebelah tu.




Ini pula adalah salah seorang komando yang telah senior. Macam mana Adam dapat snap gambar dia pun kita tak tahu. Tapi, hensem jer kan. Ok, kita nak tunjuk beret hijau atas kepala. Itulah yang menandakan bahawa mereka telah di iktiraf sebagai salah seorang anggota komando yang bertauliah.




Tanpa di sangka2 rupa2nya ada hidangan untuk kami. Setiap pengunjung di berikan satu paper bag yang cantik tu. Dalam tu beri si sebungkus nasi beriyani, sebotol air mineral dan sebiji pisang. Tak lama kemudian, ada pula hidangan lain yang tiba daripada dapur tentera di kem. Ada kari lagi, nasi dan buah2an. Oleh kerana kami dah kenyang makan nasi bungkus dalam paper bag tu, maka Adam dan Asyrul hanya ambil sepinggan hirisan buah oren yang sangat manis dan sedap.

Insya Allah minggu depan, kita selitkan sekeping gambar salah seorang anggota tentera yang sangat sporting.

So, separuh hari yang sangat padat dan penuh dengan informasi. Semangat patriotik yang kami terima dari separuh hari tu memang bertepatan dengan situasi negara yang diceroboh oleh pengganas di Sabah.

Ini negara kita. Tanah kita. Bumi kita. Kita juangkan. Kita pertahankan.

Tapi....

Kita kena bersatu!







.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

17 thoughts..

zoul dahan™ berkata...

Saya pernah tengok komando ni training di Bio Channel.
Memang gila punya teruk kena ragging.
Seminggu duduk dalam lumpur berbekal pisau sahaja.
Minum tadah air hujan.
Makan apa yg lalu depan mata.
Ular, mengkarung, tikus...

Sampai sekarang saya sangat respect dengan komando ni.

Izwa Kamaruddin berkata...

best nyer :)

Noor Atikah Ramli berkata...

selamat ulang tahun ke 80 tentera darat :)

Dr K berkata...

memang smart lah komando tu..segak, bergaya.

aby berkata...

tu baru betul,
Pemuda Harapan Bangsa ..
Pemuda Barisan Kita ...

Unknown berkata...

Bukan senang nk dapat peluang mcm ni kan?

Kerapu berkata...

Barissssss.... Barisssss sedia. Kekanannnnnnnnn lurus. Pandanggggg depan. Itu adalah bait bait irama dalam tentera. Tujuan adalah biar sama dan kemas...ertinya biar ada kerjasama ertinya baru ada erti bersatu ertinya aman dan damai.... baru tak kene ragging... dalam konteks negara ... kalau bersatu barulah negara lain jadi takut walaupun negara kita kecik je...

Kancil 8349 berkata...

bestnya

Aziela berkata...

zouldahan : Betulll Doc. That's y hormat saya tinggi sket untuk mereka nie. Bukan calang2 manusia mampu jadi macam mereka.

Aziela berkata...

Mrs. Eady : Best Izwaaa...hehehehehe. Haipp.. Mom to be kena rehat banyak2 tau.

Aziela berkata...

Noor Atikah : terima kasih. Eh, perasan pula akak.

Aziela berkata...

nea lopah : Syukur dapat hadir event nie.

Aziela berkata...

Daddy Ziyyad : Nampak gagah jer kan Doc..!

Aziela berkata...

aby : Err, tapi bila dah lama dalam tentera ada juga yang tergelincir, kang. Sayang sungguh.

Aziela berkata...

Sang Kerapu : Tepaattttt sekali.

Aziela berkata...

Kancil : Seronoklah sebab bukan situasi sebenar.

Unknown berkata...

hehe....seronoknya dapar tengok benda baharu kan?