Kedai Biasa, Tapi Puas Hati...

31 comments
Assalamualaikum.....

Wah. lama sungguh tak bersiaran yer... Maaf la. Sibuk dengan berbagai2 urusan keluarga di rumah. Baruuu nak jenguk blog kejap, ada2 jer hal yang memerlukan tumpuan kita. Tak apalah, bukan selalu pun kan...

Ok, kita pernah janji nak review sebuah kedai di Kuantan kan? Hari ni kita nak tunaikan janji.

Kedai nie memang kedai yang dekat dengan rumah hubby di Kuantan tu. Kedai tom yam yang buka malam dan biasa2 jer. Kedai yang kalau lapar, makan kat sini bolehlah nak isi perut. Kedai yang bukan di pilih untuk celebrate special occasion.

Tapi.....

Kedai ni ada keistimewaannya. Tak kiralah pelanggan baru atau lama, layanannya sama. Penuh sopan dan penuh etika. Efisen. Cepat. Ada sesetengah kedai, kalau pelanggan biasa tu dia jadi over peramah dan dia abaikan pelanggan baru. Ada kedai pula, pelanggan yang biasa datang, dia layan sambil2 lewa. Tapi kedai ni tak langsung.

Ownernya dan isterinya muda lagi. Isterinya seorang wanita lembut yang berpurdah. Bila dia ambil order, walaupun hanya nampak mata saja, tapi kita tetap tahu dia tersenyum di sebalik purdahnya. Subhanallah.... Jadi, tiada keraguan tentang halalan toyyibannya, InsyaAllah. Lagi satu kan, mereka suami isteri kalau makan mesti makan sepinggan. Sweet kan....hihihihi

Mari kita tengok makanannya pula....



Antara pilihan makanan kami. Hubby suka daging masak merahnya. Oh, hidangan daging dalam piring kat atas tu, dah di ngap sebahagiannya yer..... Memang sedap. Dagingnya tak pernah liat dan keras. Lembut dan moist. Bila kunyah daging tu, terasa sosnya dah diserap oleh daging. Maka bila masuk mulut, kita tak kunyah daging yang kering dan kesat semata2. Memang sedap.

Kita pula suka sotong goreng kunyitnya. Biasanya kita suka sotong goreng tepung, tapi di kedai ni, sotong goreng kunyitnya memang meletop! Sayur2nya tak benyek. Masih crunchy lagi. Sotongnya penuh rasa rempah. Kunyitnya, garamnya, mungkin ada taburan serbuk lain lagi yang sangat memberi rasa yang berbeza pada sotong tu sendiri. Paling kita kagum, kekenyalan sotong itu sendiri sangat tepat. Tak liat dan tak hancur. Springy but yet softly chewable. Kalau nak diratah sotong itu jer, memang tak cukuplah sepiring ni.



Ini pula, kami pilih ikan bawal emas masak 3 rasa. Alamak aii...sosnya memang sedap betul. Tak ada rasa yang outstanding, semua rasa balance. Jadi kita rasda nak cedok dan cedok lagi...rasa nak ngap dan ngap lagi. Ikannya pun digoreng sempurna. Tak terlalu garing isinya, tapi cukup garing untuk dikunyah di beberapa bahagian .


Dan kami sejak kebelakangan ni, tak pernah lagi tak order keropok lekornya. Sepiring dua ringgit. Aduhai...sedapnya. Kita tak berapa suka keropok lekor yang terlalu banyak isi ikan atau terlalu banyak tepung. Tapi yang ini memang secukup rasa. Lembuttt jer. Ikannya pun terasa, tapi tak lah sampai hanyir. Dihantar ke meja panas2. Makan tak boleh guna tangan, nanti melecur. Kena cucuk dengan garfu, cicah sos dan tiup2 sampai boleh diterima oleh gigi dan lidah. Nyam..nyam..nyam...., eh dah habis? Cucuuuuk lagi dengan garfu. Sedar2, dah habis sepiring.



Ini ruang dalam kedainya. Kedai biasa. Tak ada yang luar biasa. Ruang dalamnya di cat dengan warna hijau lembut. Sejuk jer mata memandang.

Kita tak ambil gambar luar kedai sebab dah malam. Gelap. No point juga. Tapi kalau nak pergi kedai ni, lokasinya betul2 berdekatan dengan traffic light di Sungai Soi. Traffic light yang nak menuju ke Pantai Sepat.
Kalau dari Kuantan nak menuju ke Pantai Sepat, kedai ni di sebelah kanan. Maknanya kena u-turn di traffic light tu dan terus himpit kiri. Kalau dari Kempadang ke Kuantan, kedai ni di sebelah kiri. Lepas jer traffic light, terus parking di kiri jalan.

Nama kedai ni, Kedai Fendy.

Kalau ke Kuantan, setakat nak makan2 biasa dan sekadar nak mengisi perut, memang terbaiklah pilihan ni. Insya Allah tak mengecewakan....


.

Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

31 thoughts..

msredcheesecake berkata...

sedapnya kalau dpt sotong goreng kunyit...jaun na kedainya...

- NA - berkata...

Em dah laparrrr :(

Izwa Kamaruddin berkata...

menarikss!

Irfa berkata...

memasak dari hati
tu psl sedap kot

t.a.t.a berkata...

Cerita pasal owner nya berpurdah, teringat satu kedai yang kami pergi masa balik beraya. Dah lapar sangat, kami singgah satu kedai makan ni. Owner nya pun perempuan berpurdah.

Kami order pelbagai menu nasi paprik, mee bandung dan nasi pelbagai la. Yang kelakar nya walaupun menu itu pelbagai tapi ada satu je yang sama.

RASA nya tetap sama semua! Hahaha. Kalau nasi paprik memang rasa paprik la. Tapi daging masak merah pun rasa paprik jugak.

Nak beritahu tak sampai hati pulak. Hahaha.

makchaq berkata...

Kalau macam ni bukan la kedai biasa2... kalau makchaq dah kira kedai superb ni...
kedai biasa makan rasa biasa2 ja... nak ulang pi pun malas...

Kakzakie Purvit berkata...

Kalau sedap berbaloi nak membayarnya. Tak rugi juga mewar-warkan kepada org lain..

Unknown berkata...

susah nak jumpa kedai mcm tu kan kak.. kami susah sikit jumpa kedai melayu yg sedap berbaloi baloi.. nak makan masakan melayu, makan di rumah saja..

lawak baca komen si tata..

Dr K berkata...

Tgk gambar ikan bawal masak 3 rasa tu pun dah boleh agak sedap...:)

selalunya, kedai2 makan yg biasa2 ni yg sedapppp

Zam berkata...

wahhh makan2 lagi :D

NzA berkata...

adeiiiii...tetiba rasa lapar tgk menu n penerangan aziela yg brjaya buat akak terliur...
http://naurahsweet.blogspot.com/

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

harus singgah bila ke Kuantan.. tapi banyak sangat tempat nak singgah takut terlupa..

akak suka Ziela bab merasa-rasa makanan ni.. hihi

Cho Zila berkata...

bila dibacatu terasa sedapnyer... kalau tak sedap tentu susah nak ditulis dalam bahasa yang sebaik itukan..
kitapun suka kedai biasa2 sebab selalu terkena ngan kedai yang deko meletup memang kategori kedai yang ada citarasa tapi bila makanan di hidangkan tak terasa nikmatnyer .. bila nak membayornya lagiler hazab ... rasa tak berbaloi dengan bayaran dikenakan...

Lee berkata...

Hello Aziela, I really love the way you describe about eating the delicious food....And I guess saya tentu lichin kan tiga pinggan nasi.

I have always loved, enjoyed Malay food and on my travels all over will stop at small kampong towns, eat at those Pakcik/Makcik kedai makanan....

I love Kuantan, but da lupa mana tu Pantai Sepat.
But ta'lupa tu Telok Chempedak....
Can see you and family enjoy finding new places to try out the foods.
Ok, bila saya balek kampong, pergi kedai Fendy.
Have a nice day, simpan satu lagu dalam hati.
Lee.

aizamia3 berkata...

ntah bila lagi kami nak pergi ke Kuantan tu kak.. hubby pun dah sibuk kerja susah dapat cuti :(

Aziela berkata...

@msredcheesecake Jauh kan....

Aziela berkata...

@- NA - Gi makan kak...heheheheh

Aziela berkata...

@:: Mrs.Eady :: Sangat...

Aziela berkata...

@Irfa Iyer lah kot kan...

Aziela berkata...

@t.a.t.a Serius? Mee bandung jadi mee paprik la yer? Woww..hebat tu...hehehehehe. Ok..ok..being sarcastic here..

Aziela berkata...

@makchaq Kedai biasa yang luar biasa, boleh dah makchaq?

Aziela berkata...

@Kakzakie Yer betul...hehehehe

Aziela berkata...

@Rai Ourkizuna Betul, susah nak jumpa. Tu sebab bila ada, akak sharekan kat sini.

Aziela berkata...

@Daddy Ziyyad Tak selalu Doc... tu yang jadi kagum tu...

Aziela berkata...

@Zamani Abe Makan la dikk..hehehehe

Aziela berkata...

@NzA Uishhh...sedap kakkkk....hehehehe

Aziela berkata...

@Seri Kandi Tanah Jauhar Ikut tekak saya jer tu kak...

Aziela berkata...

@Cho Zila Bab tak sedap dan harga tak best tu..memang terasa azabnya kan...

Aziela berkata...

@Shane I think I will try to snap a few pics of Telok Chempedak for you la Lee. The stalls are long gone now. Eating Malay food at Telok Chempedak is a big NO now. The only attractions of food is the fast food there...

Thank you for being here. Stay gentleman...

Aziela berkata...

@aizamia3 Tak apalah. Sibuk is good.

Sukma berkata...

Kalau ke Kuantan boleh singgah kat kedai ini...