Aktiviti meronda Kelate. Takdok Gamba La...

9 comments
Assalamualaikum.....



Ha, kali ni entry utk trip ke KB memang khusus untuk makan2 jer yer... Yang lain2 aktiviti tu, kita cerita sikit2 jer lah...

Hari ke dua ni, kami bangun dengan segar dan fresh. Terus bergerak ke Rantau Panjang untuk sarapan di satu warung yang sedap berhadapan dengan sebuah Pusat Tahfiz di situ. Warung yang buruk, kerusi meja yang seadanya, tapi makanannya, Masya Allah, sedap betul. Memang sedap sebab rasanya tukang masak tu memasak seolah2 nak beri makan pada ahli keluarganya sendiri. Nasi kerabu, nasi dagang, nasi berlauknya...semua sedap. Kalau datang awal, bolehlah makan ayam dan daging bakar yang di bakar panas2 berasap2 di situ. Sate pun ada..... Memang sedap. Lagi satu, nampak jer buruk, tapi kebersihannya memuaskan hati. Hatta toiletnya yang ala2 kampung tu pun lebih bersih dari kebanyakan toilet petrol stesyen.

Ok, takder gambar masa tu sebab sibuk dengan perbincangan dan perancangan sambil makan. Lagi satu, Mommy ambil lauk kerutuk itik dan di makan dengan nasi kerabu. Mommy memang cerewet bab makan sebab Mommy kan handal memasak. Tapi, kerutuk itiknya tak habis2 di puji Mommy. Memang sedap, kata Mommy.

Selepas makan, kami teruskan perjalanan untuk merentas Sungai Golok secara haram..shhhhh...shhhh... Illegal tau..hehehehe

Banyak yang dah di tutup pengkalannya, tapi kami kan dah biasa. So, pandailah kami mencari lubangnya. Memang ada lagi penduduk yang buat bisnes. Parking kereta kena bayar, naik sampan pun kena bayar. Mommy dan Ain tak pernah pergi, so kami usaha juga la bawa nya. Masa tu pun Thailand masih belum bergolak. Aman damai jer. Kalau penduduk Kelantan dah biasa ulang alik sungai ni...tapi seronok juga pergi masa tu sebab tak ramai sangat orang. Kalau tak, bersesak2 di Munduk tu. Nak masuk toilet pun beratur panjang.

So, puaslah Mommy dengan Ain shopping. Memang sangat2 seronoklah diorang sebab baju2 dan tudung2 saiz mereka semuanya murah2 belaka. Bayangkan blouse yang biasa2, kalau di Melaka, mencecah sehingga 70-80 sehelai. Tapi di Wakaf Che Yeh, Mommy dah seronok sebab boleh dapat harga 30-35 sehelai. Di Munduk...terusssss 15 hengget selai. Cantik2 pula tu.

Kita dengan hubby macam biasalah...cari baju Adam jer. Yang lain2 kami x beli sangat sebab dah selalu datang sampai tak ada benda nak beli dah...hahahahha.

Lepas shopping2, dah tengah hari...so kami makan di warung yang terletak di tebing sungai. Makan mee celup yang sedappp sangat. Ada lagi...kuay tiaw goreng cara Siam tetapi halal sebab di masak oleh orang Islam...memang layan la...

Lepas makan, kami kembali ke Malaysia. Hehehehehe...

Kami teruskan perjalanan ke Pengkalan Kubor pula. Kan ke Mommy dengan Ain tak pernah pergi lagi kan. Okeh..shopping lagi di situ. Bukan kita la...diorang jer. Seronok kan..santai2 macam tu. Tapi tu la...kat Pengkalan Kubor ni, nok kena kecek Kelate kalu nok muroh. Kalu to tahhu kecek Kelate, mahal sokmo la deh... Hehehehehe. Paling selamat, shopping jer la kat kedai yang harganya dah tetap tu.

Lepas tu, kami round Tumpat sekejap. Tak pernah pergi lagi...saker round tengok tempat orang. Lepak2, makan ABC dan keropok lekor di tebing sungai... Memang santai.


Hari pun dah petang. Kami pulang semula ke KB. Pulang untuk solat dan berehat. Kena rehat cukup2 sebab malam nanti nak all out kat Wakaf Che Yeh tu...yiehaaa...!!!


Err...sambung next week la yer... Rushing nie...nak balik Kuantan. Malam ni nak gerak ke Terengganu terus... Daaa....





.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

9 thoughts..

Farah Waheda Wahid berkata...

wah seronoknya akak meronda2...

lieyalatif berkata...

tu le kak...kat sane kedai makan simple2 tapi menu sedap2 kan kak...nampaksgt keikhlasan die memasak....kat sane pemes kerutuk itik kan kak...wajib pekena kalo ade...sedapnye la hai kerutuk kelantan.....

nape tak de pic makanan kak...kalo tak leh cuci2 mate layan heheeheh..tingin nak tgk kuew tiow goreng siam tu camne...

Izwa Kamaruddin berkata...

syok nyer!

Kakzakie Purvit berkata...

Kakak selalu dengar mee celup tapi tak pernah merasa.

Unknown berkata...

Biasanye memang warung buruk2 ni makanan nye sedap2..pelik kan??ala..nape tak de gambar..:)

Bunda_nora berkata...

Amboi! syoknya jalan2 cari makan....dengar nasi dagang tu yang tak boleh tahan tu...

Unknown berkata...

Betul.. yg warung buruk tu la sedapnya.. yg kedai2 cantik takut nak pegi..huhuhu kut harga mahal

Assalamualaikum & salam perkenalan. Jemput singgah di blog http://www.kedaivitamin2u.blogspot.com. Di sini ada info supplement keluaran Shaklee

Unknown berkata...

alaaa.. gambar mana gambar??

rindunya lama tak makan nasi kerabu.. sobss..

sepanjang 6 tahun kahwin dgn orang kelantan tak penah husband bawak saya jalan2 je rantau panjang mahu pun ke wakaf che yeh.. hahaha..

Lee berkata...

Hi Aziela, you guys sure love makan and know where to have the best. KB ta'makan ikan percik?
I used to love Kelantan food...they cook differently there compared to West coast.
You sure clocking up milage too.
Best regards.
Lee.