Day Trip to KT and Meeting Old Friend

10 comments
Assalamualaikum.....

Yang ini, cerita beberapa bulan yang lepas.

Macam biasa, bila dah settle beberapa urusan di Kuantan, kami yg suami isteri ni pergilah merayap di hujung minggu. Kita ajak hubby ke KT. Nak pergi beli serunding. Since tak ada nak kejar apa2, maka kami pun santai2 drive. Masuk Pasar Payang sekejap jer. Terus pergi ke kedai serunding feveret, Serunding Anita nama brand dia. Beli serunding, terus balik semula. Beli buah kedondong yang dijual oleh seorang makcik di kaki lima setengah kilo. Hubby yang nak...kita tak makan buah masam2 nie.

Lepas tu, kita ajak hubby cari Mengabang Telipot dan makan hidupan laut celup tepung. Ada sorang opismate kita orang situ, so dia kata ada satu kedai lain yang lebih sedap dan lebih toyyiban dari warung Pak Nong tu...hehehehhe. So, memang niat nak bypass warung Pak Nong. Tapi, bila ke situ, kami dan meraban-raban. Tak tau apa nama kedai, kedai mana yang ada menu hidupan laut celup sotong nie. Tapi, nampak lah Warung Pak Nong. Well, takkan nak balik tangan kosong kan... So, kami terus parking dan cari table. Baru pukul 4.00 masa tu. So, masih ada meja kosong.


Ais jagung dan sotong celup tepung serta sedikit keropok lekor

Sotong celup tepung warung Pak Nong
Hubby minum ais jagung tu. Memang sedap. Kita macam biasa, minum ais kosong sampai 3 cawan. Hauss...travel jauh. Hehehhee....  Sotong yang kita ambil nie, besar...kita ambil 2 ekor dan keropok lekor 2.00. Itu jer. Yang lain2 tak ambik sebab takut tak habis. Lagipun dah selalu makan di Kuantan, cuma kami nak test sotong yang femes nie jer.

Sistem di situ, kena beratur dan rebut. Kadang2 tak sempat letak bahan gorengan, dah hilang dah dari senduk. Makanya kena tangkas dan perkasa dalam proses merebut tu. Lepas dah berjaya rebut, sila pergi order air di kaunter air dan tunggu sendiri air anda tu. Self service semua. Potong sotong guna gunting yang disediakan.



Lagi satu, kita nampak ramai orang ambil mee goreng. Nampak macam kosong jer, tapi sebab baru keluar dari kuali, maka berasap lagi lah... Kami kongsi jer suami isteri. Tapi bila makan, Masya Allah...sedapnyaaaa. Habis sepinggan, bukannya banyak pun...hubby pula bangun nak ambik lagi sepinggan. Tapi dah habis la pulak. Kami berdua tergelak dengan situasi tu.


Lepas makan, sambung lagi jalan2, tengok kampung2 orang. Masuk ke resort tempat kami honeymoon selepas kahwen 13 tahun lepas. Dah tak best dah resort tu. Macam terbengkalai jer....

Hubby lepas tu call kawan kerjanya masa di Melaka dulu. Terperanjat mamat tu bila hubby call. Yer la, last kami jumpa dia masa dia kawen 6-7 tahun lepas. Terus dia ajak kami dinner. Kami tunggu dia di Mc D dekat2 dengan Unisza tu lepas Maghrib. Kita dengan hubby pun ambil kesempatan untuk solat di Masjid Unisza tu. Sempatlah dengar ceramah pasal haji di situ...lucu pulak penceramah tu. Meriah rasanya. Sejak hari tu, bila lalu KT, hubby mesti ajak singgah masjid tu lagi...

Bila dah jumpa kawan hubby, dia bawa kami ke sebuah restoran. Namanya NR Cafe di Jalan Tok Jembal. Kawan hubby bawa anak isterinya sekali. Sekali sekala, mereka balik juga ke Melaka. Walaupun KT ialah kampung si isteri, tapi mereka tetap rindukan makanan di Melaka...hahahahha.


Antara keratan akhbar mengenai cafe tersebut

Again, sotong celup tepung. Nampak best kan...memang sedap. Tapi kita dah kenyang makan di warung Pak Nong. 

Siakap 3 rasa... Sedap juga

Kangkung untuk kita dan tomyam untuk semua

Hubby bersama kawannya dan keluarga beliau. Hubby pula tak nampak...

Kawasan dalam restoran. Next time nak try western food pula. Nampak macam ramai yang datang utk makan western dishes jer...

Hubby dan sahabatnya, Azrul. 

Malam tu juga, kami terus balik ke Kuantan. Tiba di Kuantan, kami lepak2 lagi sambil minum2. Santai jer kan. Dulu masa mula2 pindah Kuantan, bila nak pergi KT tu rasa macam jauhhh sangat. Bila dah biasa, kami dah pandai anggarkan waktu perjalanan, barulah rasa relax....

Entah kenapa, sentiasa rasa rindu dengan negeri2 di pantai timur nie. 




.

Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

10 thoughts..

Anum berkata...

nampak sedap makanan2

:: CIKVIVA :: berkata...

sedapnya sotong celup tepung ganuu..

Kakzakie Purvit berkata...

Negeri pantai timur memang best lagi pula makanannya tak mahal Ziela..

Izwa Kamaruddin berkata...

aaa..sedap nyerrrr...aaaaa....

Bunda_nora berkata...

Sotong celup tepung...faveret bunda gak tu...

IndaMarya berkata...

syoknya ,rasa mcm I ada sama berjalan dgn you.the way u deliver tu best.santai.relax ja kan kan?

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

akak pun suka teroka apa yg ada di Pantai Timur... sotong tepung yg kat restoran tu buat telan ailio lapanploh kali

NzA berkata...

warong pak nong tu mmg femes sejak akak belajar kt ipgm batu rakit tuh....situlah ptg2 tmpt kami p santai2 tepi pntai smbil mkn2..release tension dpt pekena mknan laut celup tepong....tetiba rindu kt pak nong.

Unknown berkata...

gemoknya sotong celup tepung tu.. berapa RM besar tu kak...? kalau di PCB atau pantai irama kami rasa mahal sangat..

Sukma berkata...

Bestnya jenjalan...