Penang Short Trip : Makan Tengahari di Pen Mutiara

13 comments
Assalamualaikum.....

Setelah puas bersantai di bilik hotel...berehat dan bersedia untuk perjalanan yang masih jauh, kami check-out dari hotel tepat jam 2.30 petang. Sukanya..... Masa tu terasa macam masih kenyang jer lagi. Maklumlah, breakfast heavy. Perancangannya, nak lunch kari kepala ikan di Pen Mutiara. Yang kita ingat dulu, Pen Mutiara ni dalam kawasan jeti perikanan..so key in dalam Waze untuk jeti LKIM. Kami berdua kereta ni pusing sana sini, lalu celah lorong sempit segala mengikutkan Waze tu. Sekali entah mana ceruk punya rumah orang dengan warung santai yang dibawanya. Alamaakkkk...tukar..tukar...! Tukar search untuk Pen Mutiara terus...hahahah.. Ada rupanyaaaa! Ceh! So, senang jer lah jumpanya....hihihihi.

Yes, Pen Mutiara ni adalah sebuah restoran yang terletak di dalam kawasan naik ikan. Jadinya, makanan laut mereka memang segar dari ladang lah....

Hubby yang pernah makan disini awalnya kerana di bawa oleh supplier masa audit kilang dulu2. Katanya kari kepala ikan di sini memang sangat sedap.Dan kita pernah di bawa ke sini dulu sekali. Memang kita akui, sedap. Oleh itu, bila bawa Mommy, kami datang lagi ke sini.

Ini lah star of the day. Kari kepala ikan. Karinya tak terlalu pekat dengan rempah. Kuahnya sedang2 elok untuk dinikmati sama ada dengan nasi atau pun sekadar di ratah. Penuh dengan bendi, tomato dan terung. Harum baunya. Ikannya pastilah segar. Dihidangkan dalam belangan periuk tanah. Maka ketika tiba di meja makan, lauk ini masih panas mendidih lagi. Rasa pedas kari yang tidak cair dan tidak juga pekat tu memang sangat memikat selera kami.

Harga hidangan ini bergantung kepada permintaan kita. Untuk berapa orang makan, biasanya. Macam kami hari tu, untuk 6 orang makan, harganya lebih kurang RM80.00++. Hidangan paling kecil adalah untuk 2 orang yang berharga RM38.00++ kalau tak silap. Pada kami, sekali sekala untuk duduk selesa di dalam restoran yang cantik dan berhawa dingin, makanan yang dihidang khas atas permintaan kita semua, harga seperti ini memang berbaloi.

Kami tiba di sini hampir jam 3.00 petang, maka pengunjung telah ramai yang sudah selesai lunch. Itupun, meja kosong tidaklah banyak sangat. Makumlah, cuti sekolah. Tapi lihatlah Adam dan Mak Su nya...tangan masing2 dah mula bersalut kari......


Pastilah kami order lauk lain juga. Dalam gambar di atas ialah terung masak cabai (cili) yang memang sedap. Terungnya pun segar dan 'juicy'. Disebelahnya ialah cili masak cabai (cili) juga. Bukanlah kami ni penggila pedas, tapi masak cabainya tidaklah sampai membunuh usus perut. Cilinya terasa manja2 saja... Yang buat sedap ialah bagaimana mereka menggabungkan bahan2 biasa seperti cili dan bawang dan menghasilkan menu sebegini.

Firdaus the happy boy. Dia ni nampak jer kurus, tapi dia boleh makan 2-3 kali ganda lebih banyak dari Adam, tau. Sebab tu lah tulangnya keras seperti besi... Boleh jadi body guard lepas ni. Mommy dan Ain riang dan rancak berborak. Oh, lupa. Depan Mommy tu kami order udang butter. Satu lagi signature dish di restoran ni. Udang butter yang lemak berkrim...bukan sekadar nampak minyak dari butter menyaluti udang tu, tapi ada daun kari, ada krim yang likat dan sedap rasanya. Manis dan lemak tetapi beraroma daun kari. Tiada telur yang bersarang2 tu, tapi dengan krim itu, isi udang lebih sedap rasanya.

Udangnya adalah udang besar yang saiz XXL tu. Di restoran ni, harga udang bukannya mengikut kiraan timbang, tapi mengikut kuantiti. Udang yang mereka guna memang sama saiz. Harganya ialah RM7.00 seekor udang. Tak kira masak apa sekali pun, harganya tetap sama. Kami order 10 ekor...hahahaha.

Mengikut pengalaman yang lalu, kalau order menu banyak2 pun mesti tak habis. Maka setakat ini sajalah kami order.

Of course kita pun happy bila tengok ahli keluarga yang lain pun happy. Tapi makan tetap makan. Nampak tu, dah lipat lengan baju sampai ke siku. Eheeem...senang nak cedok lauk....hahahaha...

Oh yer, kami order juga air jus asam boi yang sangat sedap satu jug. Tidak masam dan juga tidak terlalu manis. Memang sangat sesuai untuk menghilangkan kelat kari dan pedas rempah. SIL kita nak air bandung..untuk dia segelas dan hubby macam biasa, nescafe tarik segelas. Tapi kami ambil juga air suam satu jug. Banyak minum air betul kami ni kan.

Bila dah kenyang, seperti yang dijangka...tak habis juga. Jangan membazir, mari tapau. Kami minta petugas tolong bungkuskan semua yang ada balance. Terung, ayam, kari ikan tu sendiri dan even nasi putih pun ada. Bungkus semua... Pssst, mereka bungkus dalam bekas tupperware yang proper dan kemas. Dan mereka charge RM0.60 yer. Ada charge juga rupanya.

Total damage masa tu adalah RM280.00++. Errm...boleh tahan lah. Tapi sebenarnya kita dengan hubby bajet bil adalah RM300 ke atas. So, within budget juga. Alhamdulillah....

So, kalau ad sesiapa yang rasa bermurah hati nak belanja family best2 sikit di Pulau Pinang, bolehlah cuba restoran ni yer.

.






Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

13 thoughts..

Anum berkata...

SYOKNYA

Kakzakie Purvit berkata...

Kalau dah tahu tempat yg sedap mudah bila nak bawa keluarga pulak Ziela. Makan tak ada pedasnya kurang kick. Ada pedas-pedas walau manja-manja aje barulah syok:)

Kakcik Seroja berkata...

Kira berbaloilah makan kat situ, kan? :)

Fazleyatul Aini berkata...

bestnya pineng. saya suka pineng makan sedap2 hihi

Lynda Che Lah berkata...

amboi..
bc akak cerita pun blh menjejes air liur..
murah below RM300 tu..
udang XXL lagi..kari kepala ikan segar bendinya..
tp bilalah dpt g Penang..hehe

Inani Hazwani berkata...

sedapnyaa makan kari :)

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

akak kalau ke Penang memang tak cari lain selain nasi kandar Ziela.. hihi

Izwa Kamaruddin berkata...

akak...terima kasih atas list tu..izwa dah salin kat hp dan fb..hehehe..kalo sempat izwa nak pegi kedai PokSu tu!!

Al-Manar berkata...

If you keep on enyoing food and travel and food I am afraid you may be forced to make a break. Reversing is hard!

Cho Zila berkata...

syiok kalau makan below kita punya expectation budgetkan.. rasa cam berbaloi2.... maalumler dahler rasa sedap dan tempatnyer cam mahaljer sekali harga bawah dari jangkaan ...oh seronok....

Ujie Othman berkata...

boleh masuk dlm list ni. tergoda!

etha bahrom berkata...

nampak adam lagi mature dari last time jumpa dia...sekejappppp je, kan?

adianiez AIDA berkata...

sgt teringin mau ke penang!
bila la agak nyer ni :)