Pengalaman Banjir Rakan Pejabat di Kota Baharu 2014

12 comments
Assalamualaikum.....

Rakan sepejabat dengan saya telah selamat pulang ke KL semalam. Kebetulan memang beliau pulang bercuti di kampungnya di Kota Bharu dan terus berada di sana atas urusan syarikat. Tapi banjir yang tidak dijangka kali ini telah memberikan beliau satu pengalaman baru. Syukurlah rumah orang tuanya tidak dinaiki air. Namun perhubungan memang terputus.

Untuk mendapatkan bekalan makanan dan air bersih, beliau terpaksa meranduk air separas dada sejauh 5km untuk ke bandar. Kenderaan yang boleh masuk hanyalah pacuan 4 roda. Tapi yer lah, bukan sentiasa ada untuk menumpang. Jerih beliau terpaksa mengangkut 10 liter air sepanjang 5 km masih terasa sehingga sekarang.

Dalam keperitan keluarga sendiri, hati timbul simpati dengan jiran2 di kawasan kampung berhampiran yang rumah mereka semua dilimpahi air yang tidak surut selama berhari2. Tambahan lagi, rakan2 sepermainan beliau juga ada yang menjadi mangsa. Maka, atas kesempatan yang ada, beliau dan rakan2nya menubuhkan kumpulan kecil mereka sendiri untuk membantu semampu yang ada. Mesej disampaikan pada rakan2 di KL. Kami menyumbang apa yang boleh..... Sebaik budi, sesuci jiwa, En Hassan Adli memulakan gerakan beliau seawal yang boleh. Sejak itu, kami semua sering diupdate tentang perkembangan beliau di sana.

Saya lampirkan di sini antara gambar2 yang di ambil sendiri oleh Hassan.




Rumah sahabat Hassan. Diluar penuh lumpur, rupa2nya di dalam rumah, lumpur setinggi lutut. Termenung rakannya melihatkan keadaan itu.

Dalam pada meneruskan misi bantuan, terjumpa pula dengan guru Hassan yang mengajar beliau sewaktu Darjah 1. Berpuluh2 tahun berlalu. 

Mereka hantar dari rumah ke rumah. Sampaikan ke dalam tangan mangsa banjir sendiri.

Mereta MPV dah boleh jadi lori. Seberat 5 tan barang2 di bawa terhinggut2 oleh kereta yang berjasa ini.

Sewaktu membeli barang keperluan di supermarket, tokey tu suruh tunggu sekejap. Rupa2nya rakannya nak menyumbang roti. Syukur, Alhamdulillah. Oh, penyumbang ini berbangsa Cina. Kita sama2 rakyat Malaysia maaa.....


Keputusan bekalan air paip, Hassan dan keluarganya terpaksa tadah air hujan untuk keperluan harian dan untuk mandi. Namun, setelah berfikir panjang, mereka bersetuju untuk membuat telaga menggunakan sistem tube well atau bowring. Beribu riban juga lah kos yang terpaksa dikeluarkan. Namun, syukur kerana kos yang tinggi itu telah dapat mengatasi masalah bekalan air.

Kata Hassan, walaupun hanya sekampit beras dan 2 tin susu disumbangkan kepada keluarga mangsa banjir, ada yang sayu dan pilu kerana terlalu terharu mendapat bantuan yang entah dari siapa-siapa itu.

tempoh sekarang ialah tempoh pembersihan pula. Ini, untuk sesiapa lelaki yang gagah perkasa, inilah masanya anda menyumbang untuk saham akhirat. Yang wanita mungkin boleh menumbang dibelakang tabir. Persediaan kelengkapan diri untuk mangsa2 banjir yang hilang terus rumah mereka amatlah dinantikan. Sekurang2nya mereka ada semangat baru untuk memulakan perjuangan hidup yang baru.

Jangan berhenti dengan sumbangan anda. Tak kira apa sahaja yang anda mampu.






Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

12 thoughts..

Izwa Kamaruddin berkata...

semoga dipermudahkan semua urusan akak dan pakcik tu.. >_<

Fazleyatul Aini berkata...

Allah
Dugaan sangat berat untuk mereka di sana
Kalau lumpur setinggi lutut, nak start mengemas dari mana pon tak tau

Kakcik Seroja berkata...

Berat mata kita memandang, berat lagi bahu serta tubuh badan mereka yang memikul...

adianiez AIDA berkata...

besar betul dugaan mereka di sana ye.
sedih... now aida di opis sedang mengumpul brg2 utk dihantar ke sana :)

Suria Amanda berkata...

alhamdulillah...usaha murni akan diberkati oleh allah....semoga semua mangsa banjir tabah hadapi dugaan

Ujie Othman berkata...

redah air paras dada, 5km? Ya Allah..1km pun dah terasa susah.

mlm tadi tengok majalah3, sebak rasa. Hebat ujian buat mereka.

Al-Manar berkata...

Tahun baru bermula dengan mendapat pengalaman yang munkin sekali seumur hidop. Bukan membaca dan melihat gambit tetapi mkeharungi air bah. Syabas atas perasaan dan ketabahan pergi kesana. Kami tidak sebegitu gteruk kerana berhampran pantai. Cuma jambatan patah sehaja kerana dehantam apa yang dihanyutkan arus,

Dimana Adam berakir bersekolah? Harap semuanya beres dengan pertolongan ;Big Cable' y\Yang Maha Kuadsa.

Cho Zila berkata...

berat mata memandang.. berat lagi bahu memikulnyerkan.. betul2 dasyat kali ini.. memang yang banjir satu fasa... nanti ada fasa yang lebih mencabar..

aizamia3 berkata...

Kita yang melihat rasa sedih, mereka yang melalui apatah lagi..
Moga dipermudahkanlah urusan bantuan kepada semua mangsa banjir.

Unknown berkata...

Semoga dipermudahkan segala urusan. Amin.

lieyalatif berkata...

tu la kan kak...tgk kesan banjir mmg speechless betul....tgk lumpur dan selut yg tinggal...ya Allah terduduk tu nak bersihkan....

harap2 bantuan berupa barangan dan tenaga takkan putus sehingga semua kembali normal...in sha Allah....

Yana Yani berkata...

allah sayu rasa hati tengok keadaaan banjir
dah macam bukan banjir, sebab teruk sangat implikasi dia
saya harap urusan bantuan dan keluarga yang terlibat dipermudahkan