Tips Ringkas : Tawaran Pekerjaan

No Comments
Assalamualaikum semua.

Bersiaran kembali kita dengan tips2 untuk menghadapi dunia pekerjaan. Posting kali nie, kita bergerak maju ke hadapan lagi yer. Hmm..seronok la yer, dah berjaya dalam temuduga. Dah mula memberikan tanda2 masa depan yang cerah. Alhamdulillah. Apa2 pun, panjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi dulu yer. Bagi mereka2 yg masih belum berjaya tu, jangan putus asa. Bila kita putus asa, kita berhenti berusaha. Bila tak berusaha mcm mana pula nak memperoleh hasilnya kan?

Hmm..mcm mana cara pemberitahuan dapat tawaran kerja yer? Itu depends pada company. Ada company yang akan call dan disusuli e-mail. Ada yang call saja, atau e-mail saja, atau dia tunggu kita call. Atau mungkin ada yang paparkan dalam website company dia (ada ker..?). Mcm manapun, bila dapat news tu, jangan terlalu gembira sangat.

First, pastikan dapat surat tawaran dulu. Pergi ke company tu atau minta courier pada u all. Make sure original offer letter. Fax atau e-mail nie susah sikit kita nak buktikan kesahihannya.

Sebelum anda tandatangan dan menerima tawaran tu dengan gembiranya, apa kata cuba ikut nasihat akak nie. Pastikan baca betul2 offer letter. Tanya semua benda yang tak faham dan pastikan kerja tu jelas dan terang. Antara ciri2 surat tawaran yang betul adalah seperti berikut:
1) Ada nama jawatan yang ditawarkan
2) Tarikh lapor diri
3) Taraf jawatan. Tetap, kontrak, sambilan, sementara dan sebagainya.
4) Pastikan gaji dasar atau gaji basic dinyatakan dengan jelas.
5) Sekiranya ada elaun2 tambahan, juga dinyatakan dengan jelas. Kalau tidak dinyatakan, tapi dijanjikan dalam temuduga atau secara lisan, maka minta mereka keluarkan surat tawaran baru yang menyatakan elaun2 tersebut. Kalau x nyatakan maka syarikat itu boleh tak memberi elaun yg dijanjikan secara lisan. Susah sikit bila kita nak buat tuntutan nanti.
6) PASTIKAN caruman pekerja dan majikan dalam KWSP, PERKESO dan LHDN  dinyatakan dengan jelas. Sekiranya tiada caruman2 ini semua, anda lebih selamat menolak tawaran kerja itu daripada dijadikan mangsa buli syarikat itu.
7) Sekiranya jawatan tetap, pastikan berapa lamakah tempoh percubaan. Cari penjelasan apa yang anda tak berhak dapat semasa dalam tempoh percubaan dan apa yang patut anda terima selepas disahkan jawatan. - Pastikan juga sekiranya mahu meletakkan jawatan, berapa lamakah notis yang patut diberi semasa dlm tempoh percubaan atau selepas sah jawatan dan berapakah bayaran yang patut dibayar sebagai ganti tempoh notis tamat perkhidmatan (in lieu notice).
8) Sekiranya jawatan bertaraf lain2, pastikan syarikat nyatakan dengan bertulis dan jelas tempoh masa perkhidmatan. Sama ada secara kalendar tahun, atau sehingga sesuatu projek itu selesai dan sebagainya.
9) Anda mungkin di minta untuk membuat pemeriksaan kesihatan. Tanya dengan jelas di manakah anda boleh buat demikian. Di mana2 klinik atau hospital, atau di klinik atau hospital yang dilantik oleh syarikat saja. Pastikan juga berapa bayaran yang harus anda bayar. Sesetengah syarikat tidak akan memulangkan kos pemeriksaan, ada setengah kita bayar dulu, claim kemudian dan kebanyakannya tidak perlu bayar apa2.
10) Pastikan waktu kerja dan waktu rehat anda.
11) Pastikan dalam unit dan jabatan apa anda diletakkan dan siapakah ketua anda.
12) Pastikan jumlah2 kelayakan cuti tahunan, cuti sakit, cuti ehsan, cuti kawen, cuti bersalin, cuti bini bersalin, cuti kematian, cuti rumah banjir, cuti kena rompak dan sebagainya. Tapi kalau ikut undang2, yang wajib cuti tahunan dan cuti sakit jer, heheheheh. Kalau cuti tahunan, tanya syarikat bila kelayakan anda untuk boleh mula menggunakannya. Ada sesetengah syarikat yang betul2 ikut undang2 minimum, selepas 12 bulan bekerja secara berterusan, baru layak ambil cuti. Ini..terpulang pada anda utk menyanggupinya. Ada juga company yg beri lebih dari minimum, contoh setiap kali cukup satu bulan bekerja, anda layak 1 hari. Kelayakan minima ialah 8 hari setahun mengikut tempoh masa bekerja. Cuti sakit, minima ialah 60hari setahun TERMASUK cuti penghospitalan. Penghospitalan nie maksudnya anda dimasukkan ke dalam wad hospital untuk rawatan. Kalau sakit biasa kat klinik, minimanya ialah 12 hari setahun.
13) Pakaian ke tempat kerja. Formal, atau kasual, atau ada uniform.
14) Sekiranya di bandar2 besar, mungkin utk bekerja, anda perlu membayar parking, jadi tanyakan berapa kos parking dan sama ada syarikat ada menampung kos tersebut. Jadi bolehla anda seimbangkan dengan gaji yang ditwarkan.
15) Pastikan apa lagi kemudahan yang ditawarkan oleh syarikat kepada anda sebagai pekerjanya. Contoh, apakah kos rawatan perubatan anda sekiranya anda sakit ditanggung oleh syarikat? Sekiranya ya, berapa banyak limit kos yang ditanggung? Sebagai contoh, utk rawatan di klinik, ada yang beri maksimum RM30 sebulan dan maksimum RM300 setahun. Ada yang tiada limit sebulan, tapi tidak boleh lebih RM500 setahun. Contoh la. Ada syarikat yang cover anak dan isteri, ada syarikat pula langsung tiada limit. Begitu juga dengan bil hospital. Mungkin limit RM10k setahun, atau RM100k setahun.

Hmmm... rasa mcm x berapa detail. Tapi segala yang tersenarai di atas dah lebih daripada yang asas. Ada soklan? Drpd posting2 siri nie yang lepas memang tak ada soalan pasal isu nie. Sama ada semua dah expert, atau posting ni sangat jelas dan terang maka semua orang faham dengan mudah, ATAU posting membosankan...heheheheh.

Oklah...hingga kita bertemu lagi di lain ketika...

Wassalam.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

0 thoughts..