Cermin Diri dari Tulisan Tangan

3 comments
Assalamualaikum.....

Ok..dah cool down semua? Hari nie hari Jumaat....mana ada cool down kan? Kita buat entry selingan untuk trip ke Kota Bharu tu ekkk.... Tripnya 2 hari... reportnya dua minggu. Memang berjela sungguh. Lebih kurang macam drama la. Cerita sikit2, sambungannya berjela2. Tambah2 kalau cerita dari seberang...nak tunjukkan muka terkejut pun dah 2 minit... siap music..siap close up 2-3 kali zoom. Aiyoo..kita dah bebel lagi.....

Sebenarnya, entry nie nak share sikit kisah INI seperti mana yang diwar2kan dalam blog INI.




Kita diberikan satu dua tips tentang 'membaca' peribadi melalui tulisan daripada senior Upper 6 masa di sekolah dulu. Tak silap, kita baru di Form 3 masa tu. Maklumlah...dok di boarding school. Kakak2 tu semua manjakan kami yang adik2 nie. Dapatlah korek sikit2 ilmu dari mereka. Tak semua dapat ilmu nie. Selected people only. Of course ada reason yang tertentu.

And bila masuk U, belajar dari lecturer di kelas psychology sikit2 and lepas tu korek2 lagi dengan kawan2 yang major in Psychology. Yang kita paling ingat, Dd lah banyak bagi tunjuk ajar juga. TQ Dd darling....

Based pada ilmu yang sangat cetek inilah, kita jadi minat nak 'baca' personaliti individu melalui tulisan tangannya. Tapi limited. Ada ramai lagi yang lebih pandai dan lebih banyak ilmunya. Sekadar untuk kita suka suki tu...boleh lah.

Itupun, tak semuanya tepat. Ada juga yang tersasar sedikit sebanyak. Apa2 pun, ilmu yang sedikit inilah kita gunakan dalam bidang kerja kita. Setiap candidate yang datang untuk interview, mereka dikehendaki untuk menulis karangan pendek mengenai tajuk yang diberikan. Selain daripada menilai tahap pengetahuan mereka, kita juga ambil kesempatan untuk menilai personaliti calon sama ada sesuai atau tidak diterima bekerja.

Secara dasarnya, melalui tulisan nie kita hanya boleh baca tentang kecenderungan individu itu dari aspek sosial. Antaranya :
- Cara berkawan bagaimana. Susah dihampiri atau mesra alam.
- Menjaga rahsia dengan baik atau tidak...
- Etika bekerja sedikit sebanyak....

Adalah satu dua lagi. Tak banyak pun kan...

Mesti ramai yang nak kita kongsikan ilmu tu disini kan?

Kita tak bersedia nak kongsi di blog. Terlalu public dan dikhuatiri akan disalahgunakan. Bukan kedekut, tapi ada sebabnya. Kerana itulah yang dipesan oleh ustaz dan senior masa belajar dulu.

Yang paling penting, setiap individu yang mahukan ilmu nie harus sediakan diri menerimanya. Apa persediaan itu?

Mesti belajar untuk menerima dengan redha setiap kekurangan dan kelebihan manusia. Setiap manusia berbeza. Masing2 ada kelebihan dan kelemahan. Kalau kita masih lagi belum redha dan optimis dalam pandangan kita pada orang lain, maknanya kita belum bersedia. Selayaknya, kita juga harus sentiasa bersedia untuk kenali diri sendiri. Di takuti bila ada ilmu ini, kita jadi riak dan memilih manusia dalam pergaulan kehidupan seharian. Maka bagaimana carakah ilmu Islam itu akan berkembang?

Yerr...... ilmu ini secara kesimpulannya adalah untuk kaunselor supaya boleh menjalankan tugas membimbing dengan baik melalui identiti orang yang bermasalah. Selain daripada itu, ianya juga adalah untuk persiapan da'ie2 (pendakwah) sekalian dalam menyebarkan ajaran Islam.

So, bagaimana? Sudah bersediakah anda? Apa buktinya...?

Kalau dah bersedia...boleh google...hehehehhe. Tak susah nak cari. Ada banyaaakkk sangat sites yang explain. Cuma nak memahamkan dan betul atau tidak saja lah kan. Itu kenalah test dan implement kan...

So...enjoy the weekend friends...
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

3 thoughts..

RamRamCute berkata...

hidden talent rupanya.... thumbs up.

Tanpa Nama berkata...

bila cerita sal tulisan tangan,, semakin selalu guna komputer semakin teruk tulisan tangan me... huhuhu

Shuhaida Subri berkata...

Aii tuan blog. Tima kasih sebab sudi bagi pandangan kat blog sy tu.