Karipap Kasih Sayang

7 comments
Assalamualaikum.....



Mak oii...buruk sungguh rupa paras karipap kita. Aduhh..ampun. Maklumlah..first time buat karipap tanpa bantuan. Selalu kalau buat..sekali dengan mak ke..atau kengkawan ke... Tapi this time..umur dah dekat setengah abad...baru nak cuba buat karipap sendiri. Tapi Mommy kata...kalau x cuba, bila nak pandai kan.

Sebenarnya memang dah lama teringin nak buat karipap, tp x pernah ada masa. Kebetulan, kat rumah Melaka masa weekend bebaru nie,  kita tengok ubi kentang banyak lagi tergolek2, maka kita pun ambik peluanglah. Tetiba terajin la pulak kan. Kalau ikut kurang rajin, kita nak buat kentang goreng rangup jer macam yang kita pernah buat dulu kat SINI. Tapi rajin tu ada, maka on lah projek.

Oh..resipi kita ambik dari Dapur Kak Jee. Kita rasa mcm senang...kononnya lah.. Sebanarnya memang senang, cuma kita jer terlepas pandang resipi. Kebetulan, mince meat chicken kita pun ada dalam freezer, kita gunalah. Inti kita buat pedas sikit...selain campur cili kering, kita tumbukkan cili api sikit. Tapi sebab ubi kentang banyak, maka x berapa nak pedas juga. Ok gak..sebab Adam dan Firdaus suka makan.

Kita guna tepung gandum dan masukkan minyak beberapa sudu dan seterusnya bancuh dengan air. Masa buat nie, dah lupa berapa banyak minyak Kak Jee pakai, so kita letak berhati2. Bila dah siap, ternyata x cukup..hehehehe. Mommy kata kena tambah lagi sikit.

Malang sikit..bila dah siap inti, dah siap uli tepung, baru terkial2 nak cari acuan dan roller. Sekali x jumpa. Alahai..lupa sungguh yang kita dah bawak ke rumah KL 2-2 tu. Jadi, terpaksa la jadi kreatif sikit. Kita cari botol. Jumpa botol thermos alumunium tu. Hah..selamat jadik roller. Acuan tak der...makanya pakai manual lah. Karipap yang ke3 baru dapat feel nak kelim. Janji x terbuka.

Lenguh betul pinggang nak menggelek tepung tu. Dah hujung2, si Adam offer nak bantu. Eisshh..bagus betul lah anak bujang kita tu. Dia tolong gelek kulit. Kita isi inti lepas tu kelim. Senang sikit. Sebelum tu, kita sibuk buat inti, sempat dia tolong basuhkan kain baju. Pandailaa juga nak tekan apa kat washing machine. Siap pergi ampai kain tau. Kemas ke tak..lain cerita..janji dah berampai..heheheh. Bila kita dah sudah, baru kita kemaskan sikit2 jemuran Adam tu. Bahagia betul bila anak bujang kita dah pandai buat kerja. Umur baru 9 tahun.

Yang penting, kita dah berjaya buat karipap. Walaupun kulitnya tak mersik dan rangup, tapi hubby dan children ngap non-stop. Macam nak kena buat lagi jer nie. Insyaallah, next time kena cari masa yang sesuai sebab masa buat nie pun agak kelam kabut sikit. Mommy demam teruk.... kita jadi risau.

Puas hati dapat makan karipap yang buat sendiri.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

7 thoughts..

RamRamCute berkata...

hamboiii...sedapnyer nama!!

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

ni karipap pusing ekkk
ai selalu buat karipap biasa jer sbb acuan dah ader....rupa x lawa x per janji sodapppppppp

sekadar satu coretan berkata...

saye ni suka mkn karipap tapi bile buat tak pernah yg jadi buat bunga kt tepi dia tu..bile goreng jer terbukak dia...

Aziela berkata...

Rahmah : Haa...baru boleh cover rupa paras yg buruk tu..hahahhaha

Aziela berkata...

L@dy @yu: Erkk..bukan..bukan... karipap biasa jer nie... Yg biasa pun x expert lagi..apa tah lagi yang pusing...huhuhu...

Aziela berkata...

ainnoraini : Alahai..kelim sendiri pun ada yang terbukak jer kak...

Unknown berkata...

akak....rindunya dengan masakan rumah...nak karipap boleyh? kuih fevret sy tu hehehehehe