Penggunaan Bahasa Inggeris untuk Kanak-Kanak

14 comments
Assalamualaikum.....

Tak pasti apakah pendapat umum. Namun, pengalaman kita dalam bidang pekerjaan nie menguatkan hujah bahawa English ialah bahasa yang semakin luas di guna pakai. Janganlah kata kalau kerja dalam kerajaan tak perlu guna Bahasa Inggeris. Siapa kata?

Owh, kita bukanlah nak kata tinggalkan Bahasa Melayu. Semua rakyat Malaysia wajib cintakan Bahasa Melayu. Tetapi, dalam pada nak angkat martabat Bahasa Melayu, takkan boleh kita tembus ke hadapan kalau persedian kita tak cukup ampuh, kan?

Tak faham?

Fine, cuba beritahu, macam mana kita nak berkomunikasi dengan bangsa luar dan memperkenalkan Bahasa Melayu kalau kita tak pandai English? At least kita boleh ajar : We say how are you in Malay as Apa Khabar..

So, untuk itu, kita secara personalnya terrrpaksa peruntukkan setiap weekend as English day untuk Adam.

Malangnya, Adam sangat susah nak patuh pada peraturan tu. Kita selalu encourage dia untuk speak in English, walaupun salah grammar atau x tahu vocabs. Sebab, mamanya pun x pandai.

Namun, disebabkan nenek dan atuknya selaluuu lupa nak ber English dengan dia, di tambah pula sekolahnya dipenuhi dengan anak-anak Melayu, maka English seolah-olah tidak wujud dalam kehidupan Adam. Itulah sebabnya kita paksakan juga English during weekends.

Setelah setahun macam ayam bercakap dengan kucing, iaitu mama in English, Adam reply in Malay, maka last weekend akhirnya keluarlah juga 2-3 patah English words dari Adam. Simple English words. Contoh :


Contoh 1:
Mama : Adam, why you didn't finish your homework?
Adam : Laterlah mama. I'm tired.


Contoh 2:
Mama : Would you like to stop by at that shop for the char kuay tiaw?
Adam : I don't know. Up to you.


Ok..simple sangat kan, but at least dia dah mula sikit2. And before that, kalau pun dia reply in Malay, at least dia faham. To those words yang dia tak faham, dia akan tanya semula.

Contoh : Isolation. What is isolation?

Isolation ialah pengasingan. From the word isolate. How do you spell that? You should spell it like this : 

I-S-O-L-A-T-I-O-N

Lepas tu kita akan suruh dia repeat. So, the next time he sings Lemon Tree song from the Fools Garden, he understands what the word means.

And, masa hari sukan dalam entry semalam, it's weekend. So, we conversed in English. As usual, Adam akan limitkan se sedikit mungkin pertuturannya sebab dia malas nak kerah otak untuk menjawab in English. Tapi mamanya macam bertih jagung bertanya dan berpesan itu ini in English kat atas padang tu.

Rupa2nya, selepas kita beredar, kawan2nya bertanya :

Kawan 1 : Eh Adam, kau faham ke mama kau cakap apa?
Adam : Faham. Kenapa? Kau tak faham ke?
Kawan 1 : Aku faham sikit-sikit jer.
Kawan 2 : Aku langsunggg tak faham. Mama kau cakap apa?
Kawan 3 : Kenapa mama kau speaking?

See? Sayang sangat sebab mereka tidak didedahkan. Actually kita pun x berapa mahir English. Cuma bila usia dah masuk 16 tahun, barulah 'jumpa' cara untuk belajar English dengan mudah. Bagaimana? Melalui lagu. So, itulah antara cara yang kita share dengan Adam. And now, Adam tengah suka lagu2 Justin Bieber dan One Directions. At least he's on the right track.

Untuk sesiapa yang tinggal di bandar, tentu ini bukan masalah. Anak2 anda di sekolah bercampur dengan kanak2 dari bangsa Cina, India dan juga bangsa2 lain. Jadi, kalau pun x banyak, sedikit sebanyak kejanggalan berbahasa Inggeris itu tiada.

Owh, kalau belajar Bahasa Inggeris, mahir English, takkan nak lupakan bahasa ibunda kesayangan kita kan..?

Contoh paling mudah ialah Novelis Ayumi Syafiqah. Beliau cemerlang menulis novel Bahasa Melayu yang telah berjaya diterbitkan, tapi sebaliknya beliau adalah pelajar cemerlang TESL ( Teaching English as a Second Language).

Siapa kata kedua-dua bahasa tak boleh seiring?


Dan kita amat menghargai usaha seorang blogger muda iaitu Azham Vosovic yang gigih menulis blognya di dalam Bahasa Inggeris demi untuk memberikan pilihan pembelajaran Bahasa Inggeris kepada masyarakat Malaysia. Sesekali dalam entry beliau, akan ada senarai vocabulary di bawahnya. Apa maksud perkataan-perkataan yang beliau gunakan di dalam entry tersebut. Cuba terjah di SINI.




So, ada banyak cara untuk belajar. Pilihlah yang mana bersesuaian. Yang penting ialah memulakan langkah pertama.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

14 thoughts..

Unknown berkata...

phm bile org ckp tp nk reply blk mmg lame memikir..hehe

Unknown berkata...

english is fun..sayangnya kadang2 bila anak2 kita cakap omputeh lebih sikit kawan2 kata berlagak.. kalau salah cakap pulak kena gelak..malu la budak..kesian..

Kamalia berkata...

2 blog yg akak mention kat entri ni saya tak tahu pun..hehe,sadis jugak rasanya..tq kak.
macam anak-anak saya banyak belajar dari cerita DOra,Diego,Little einstein,etc..makin hari makin banyak vocab yg diorg dapat.ALhamdulillah..

Aziela berkata...

Mira : Tak apa, yang penting kita mesti berani mencuba, kan?

Rai : Agreed 100%.

Kamalia : Ha..tu salah satu opsyen untuk belajar yang fun dan mudah..

kkida @ 1001resipi berkata...

Aziela, anak-anak kkida pula BMnya ke laut...hehe...walaupun periksa semua dapat A subjek BM, tapi kalau suruh tulis BM...hmmmm...memang garu kepala kkida dibuatnya...kata orang tua2...terpijak...ta__ mat saleh...hehe...:)

Mak Lin berkata...

thanks for the tips kak (^____________^) boleh apply dekat diri sendiri dengan adik-adik Lin.

Aziela berkata...

kkida : Wahhh...untunglah akak... Makin bertambah x sabar saya nak jumpa akak lusa.

ciksuzlin : welcome...itu cuma contoh jer...

Unknown berkata...

Iffh mmg kurng bab english

tak rse seronok pon hehe

zila norazila berkata...

salam aziela..thnks sudi balas kunjugan di blog zila yer..aah nama sama he hehee..setuju sgt dgn pggunaan bi nie..huby zila langsung x boleh speak melay..dia org asing..jadi kitaorg mmg kena ckp eng la..:)

Unknown berkata...

Alamak...akak terharunya! Sebenarnya sy da stop buat glossary sejak kebelakangan ini sbb sibuk, nampaknya kena mulakan balik hahahaha.....syukur alhamdulillah Adam dah mula berjinak2 dgn bahasa Inggeris, sy kagum dgn usaha akak untuk ajar Adam berbahasa Omputih ni hehehehe.....

azwalizani berkata...

x kan la x pandai2 bahasa english lgi...kesian dia. mari sye ajarkan...

azwalizani berkata...

x kan la x pandai2 bahasa english lgi...kesian dia. mari sye ajarkan...

azwalizani berkata...

x kan la x pandai2 bahasa english lgi...kesian dia. mari sye ajarkan...

azwalizani berkata...

x kan la x pandai2 bahasa english lgi...kesian dia. mari sye ajarkan...