Inilah Kenangan Malaysia, Adam - Muzium Negara

2 comments
Assalamualaikum.....

Wah, ramai juga orang KL yang belum jejak Dataran Merdeka yer. Tak apa, ada masa nanti boleh singgah yer. Tapi, kalaulah Dataran Merdeka tak pernah jejak, Muzium Negara tu lagi payah sikit kot ekk..hehehehhe.

Tempat lawatan standard.

MUZIUM NEGARA


Zaman kanak-kanak dulu, teruja dengan Muzium Negara. Bila masuk remaja, dengar nama Muzium Negara di dalam agenda lawatan, mulalah nak gelak ramai-ramai. Bila dah masuk zaman sekarang, kita sedar semua yang memberontak di luar sana WAJIB masuk Muzium Negara dan jejak kembali bukti-bukti perjuangan dan pengorbanan pahlawan-pahlawan sebelum ini supaya kita dapat shopping di Twin Tower, supaya kita dapat bawa anak mandi swimming pool di mana sahaja, dan supaya kita semua dapat melayan emosi apa pun jua dalam diri masing-masing dengan bebas dan tanpa halangan.

Muzium Negara sedang di renovate untuk lebih keselesaan di masa akan datang. Tiket masuk hanyalah RM5.00 seorang. Ruang pameran 2 tingkat. Banner kata ada pameran tentang Magic sedang berlangsung, tapi x jumpa pula yang berkaitan.

Anyway, walaupun agak sukar untuk Adam nak faham semua, sekurang-kurangnya dia ada gambaran kasar tentang Malaysia.

Inisiatif Muzium Negara untuk memulakan pengembaraan sejarah sejak di zaman batu lagi. Semua tinggalan masyarakat zaman batu beserta tengkorak-tengkorak, peralatan dan sebagainya di pamerkan. Yang ini Adam faham sebab ada belajar tentang penempatan zaman batu di sekolah. Tapi cara penceritaan digital beserta rekaan set pameran memang sangat menarik.

Kemudian di bawa ke zaman Melaka. Datuk Hang Tuah dengan slogannya :

TA' MELAYU HILANG DI DUNIA




Entah kan betul entahkan tidak itu rupa Laksamana Hang Tuah. Bengis sangat ukirannya. Apalah salahnya wajah yang serupa itu dipamerkan dengan kriteria tegas tapi berkarisma. Usahlah ditonjolkan bengisnya itu kan.. Tapi yer lah, sekadar pendapat rakyat marhain.

Kemudiannya ditonjolkan pula tentang zaman kegemilangan pemerintahan Melaka. Perdagangan yang sibuk, portugis dan sehinggalah pengIslaman sultan pada waktu itu. Adam takkan faham. Kita yang ibu bapa nie kena bantu sikit2. Sebelum Islamnya sultan di Melaka, semua orang bukan Islam. Mungkin mengikut agama dari Indonesia iaitu Hindu. Termasuklah Laksamana Hang Tuah 5 bersaudara. Ada juga pameran beserta aksi digital tentang aktiviti perdagangan pada zaman tersebut. Menarik sangat. High tech!

Kemudian, kami ke zaman penjajahan dan seterusnya perjuangan semua pahlawan dalam menuju kemerdekaan. Berapa banyak peristiwa berdarah, lokasi, dan bilangan yang terkorban, semua tersenarai. Radio zaman dahulu yang digunakan untuk mencuri2 dengar. Tinggalan akhbar sebagai pemangkin semangat berjuang juga dipaparkan. Ada satu sudut tayangan video yang di lakonkan oleh Dato' Rahim Razali disediakan. Lebih santai dan lebih mudah di fahami oleh Adam.



Ini di dalam bilik explorer untuk kanak-kanak rasanya. Di bahagian luar muzium.

Dalam nie lah Adam jumpa gua..

Bahagian yang terakhir ialah Malaysia selepas kemerdekaan. Zaman sekarang...

Tak banyak gambar sebab kat sini tak boleh klik2 sana sini. Especially yang guna flash tu memang x boleh. Ada banyak sangat papan tanda larangan. Tapi kita curi juga gambar Hang Tuah tu. Tak boleh tahan sebab kita peminat mati susah dia.

Cumanya, pelawat yang ada tu semuanya TAK PAHAM BAHASA!!!

Terang-terangan snap sana sini. Flash sana sini dan takder cover line langsung. Benci betul tengok macam tu. Mat Saleh yang datang melawat pun x snap sana sini. Semua ikut peraturan. Yang rakyat Malaysia pula, siap berposing sakan dekat bahan pameran. Kita nak dapatkan gambar Hang Tuah pun dari jauhh jer. Itupun tanpa flash tau. Mungkin kalau guna flash akan merosakkan artifak kot, sebab tu lah ada larangan. Lampu dalam ruang pameran pun semuanya samar2 jer. Mestilah ada sebab kan..

Inilah Malaysia. Perangai tetap tak berubah...


Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

2 thoughts..

Unknown berkata...

lg dilarang lg dibuat kak

sian artfak tu

Aziela berkata...

Iffah : Mentaliti belum bagus lagi...