Kenakalan Zaman Sekolah : Bawah Katil

6 comments
Assalamualaikum.....

Wah...malu betul nak cerita. Tapi, kena cerita juga la juga rasanya, untuk pengajaran dan untuk kenangan.

Kita bersekolah di sebuah sekolah berasrama sejak tingkatan 1 hingga 5. Membesar, belajar, berkawan, buat jahat, semuanya di sekolah.

Kami di asrama, setiap waktu solat diwajibkan untuk berjemaah di surau. Larangan kerasnya ialah solat di bilik. Memang tak boleh langsung. Walaupun hari cuti, solat mestilah di surau. Setiap hari lepas Maghrib, ada kuliah Maghrib. Selalunya ustaz atau ustazah di sekolah memang ambil giliran untuk beri kuliah.

Tapi, ada satu ketika masa kita tingkatan 3. Kita dengan kawan2 nak menghadapi ujian esoknya, dan kami pangkat2 nak ponteng kuliah. Padan muka kan, study last minit. Ikut nasib, kadang2 ada spotcheck, kadang2 tak ada. Kebetulan, pelajar Form 3 dan Form 5 di asingkan dari pelajar lain untuk kami fokus pada peperiksaan. So, solatlah di bilik dan lepas tu terus buka buku di bawah sebatang lampu bilik. Satu sahaja lampu yang boleh dinyalakan setiap kali waktu kuliah tu. Malap2 cahaya pun, kami buka buku juga...

Entah kenapa malam tu nasib tak berapa menyebelahi kami ( alah, dah salah tu, x nak ngaku pulak kan..). Kami terdengar bunyi derap kasut dan selipar sekumpulan manusia. Dalam pada panik tu, kelam kabut salah sorang dari kami cadangkan menyorok bawah katil. Apa lagi, berebut2 masuk bawah katil. Katil double decker, seo satu katil, kena masuk 2 orang. Itupun cari katil yang hujung, jauh dari lampu.



Bila kumpulan warden dan pengawas masuk, mereka buka lampu. Aduhai, nak gugur jantung tu. Semua membatukan diri.

Tiba2, dengar suara pengawas bersuara : "Baizura, kaki awak dah terkeluar, keluar ajerlah dari bawah katil tu."
Aduhh...si Baizura nie pulak, nyorok sama katil dengan kita. Tapi dia keluarlah juga sambil tersengih2.

And warden sambung bercakap : Yang lain2 tu, takkan tak nak keluar juga?

Pergh!.. Meletup seluruh jantung kami rasanya... Ha, rasakan! Buat lagi jahat...!

Kami pun mengadap lagi, diberi 'pesanan' dari warden, bagi nama dan menunggu hukuman.

Hukuman kami dijatuhkan pada minggu hadapan. Masa perhimpunan hari Isnin.

Kami yang seramai 12 orang dikehendaki berdiri di depan perhimpunan. Actually padang perhimpunan tu menghadap blok bangunan sekolah yang mana tingkat atasnya adalah bilik guru. So, kami kena bersusun berdiri tayang muka depan bilik guru di tingkat atas, menghadap semua pelajar sekolah di bawah.



Dari tingkatan 1, hingga tingkatan 6 atas tengok kami dengan senyum sumbing.

Tapi yang peliknya, tak adalah pula rasa malu nak bunuh diri. Malu2 kucing jer.. Pada kami, kami bukan buat benda jahat. Ponteng satu kuliah Maghrib jer, itupun sebab nak study. So, kami tersengih2 jer lah kat atas tu. Siap borak2 selamba lagi sesama kami kat atas tu. Cover malu pun yer juga sebenarnya... hahahah

Tak pernah lagi sejarah sekolah tu, ada pelajar perempuan yang di denda sehingga begitu. Memang pecah rekod betul la...

Tapi, dapat pengajaran lah juga. Sepanjang tahun kami di sindir terutama oleh pelajar lelaki. Owh, sekolah kita sebenarnya, errr....err... sekolah agama.. Oppss! Hehehehe. So, perempuan dan lelaki memang tak bertegur sapa. Suara tu aurat, ok! Hihihihihi. Tapi, sebab kan 'fashion show' kami tu, puaslah kami bertekak dengan sesaper yang menyindir tu. Ha, ada kami kesah??

Dan, sebab tu juga la, kami2 nie dikenali ramai... Sampai ada yang dapat abang angkat tau. Eh, bukan kita, kawan2 kita yang comel2 tu lah...

Tapi kami memang species baik. Kami jumpa semula ustaz yang beri kuliah tu, minta maaf, mohon ampun sebab skip kuliah dia dan tak menghargai effort dia untuk berkongsi ilmu. Tapi ustaz tu faham. Dia senyum dan gelakkan kami. Paling mahal ialah bila dia kata : "Ana halalkan segalanya untuk antum semua..." Syukur..


Hmm...tapi, bila ingat semula, tak semua orang pernah merasa pengalaman tu. Kita agak bertuah kerana ada buah tangan nak diceritakan. Kawan2 kita? Alhamdulillah, semuanya menjawat jawatan yang membanggakan sekarang...


Note : Sumber gambar dari Google
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

6 thoughts..

Izwa Kamaruddin berkata...

tergelak baca!hehehehe....boleh dibygkan :)

Unknown berkata...

hahaha..kak..rasanya kalau sekolah asrama mesti ada pengalaman macam ni kot..tapi kami tak sorok bawah katil la..kami sorok dalam locker..locker saya bawah..badan pulak kecik..

kitorang selalunya ponteng subuh..sbb surau jauh..kalau kantoi kena denda baca matsurat depan dewan makan..memalukan sungguh..tapi saya tak pernah kantoi la..hihi..

Aziela berkata...

Mrs Eady : Sweet memory, heheheheh

Rai : Locker pun famous gak, hahahahhahaha.

Unknown berkata...

lawakla siap nyorok bwh katil lagi

Aziela berkata...

Iffah : Memang lawak la. Tu yang bila kena denda pun dok asyik tergelak lagi tu...

aku HaniAsyira berkata...

waduh2 teringat lah.. penuh nostalgia.