Ehm..ehmm... good day to all. I hope this new day will light up our lives.... So, kita nak start dah tutorial kita yer. Eceehhh.... macam real jer tutorial. Takder kelayakkan langsung nak mengajar. Cumanya ada laa dijemput beberapa kali oleh beberapa institusi pengajian untuk jadi penceramah jemputan... sharing2 sikit pasal proses cari kerja nie. So, kat sini kita share for free yer.. Ilmu Allah...manfaatkanlah bersama.
So, first topic, kita mulakan dengan tips nak cari kerja.
Nak cari kerja zaman sekarang kan, bukan mcm zaman dulu. Zaman dulu, adalah orang pernah info, hantar jer application dan resume pada semua2 co. Aduhhh...kalau zaman sekarang buat mcm tu, jenuh la dik oiii. Baper bnyk plak kertas yg nak disimpan tu. Kalau bernasib baik, co. tu buat recycle paper..kalau x bernasib baik..dlm tong sampah terus tau.
1. So, make sure co. tu ada keluarkan iklan utk cari pekerja.
2. Pastikan kelayakan anda matching dengan requirements yang dia perlukan. Tp sometimes ada co. tu kata nak yg ada experience 2 years and above. Adik2 yg fresh grads nie, boleh la try to apply juga. Janji u all ada confident berilmu dlm bidang yg diiklankan tu. Yer la kan. Kalau nak experience jer, yg fresh nie bila pulak nk dpt kerja kan.
3. Cari iklan di semua media yer...tak kira laa media cetak atau media elektronik. Selalunya portal pekerjaan tu bnyk membantu. Apply jer la bebanyak. Tak berdosa pun. Jgn putus asa. Selain drpd tu, ada sesetengah co. nie masih lagi selesa dgn iklan di sotkabar. Rajin2 laa beli paper yer. Dlm website2 co. tertentu pun biasanya diorang akan letak iklan. Itu cara yg paling mudah dan murah utk co. tu. Lagi selamat sbb x ramai yg surf website co., so applicants tak ramai. Chance utk dipanggil intvw tu cerah sikit..hehehhe
4. Siapkan senjata anda utk mohon kerja. Apa tu? Resume la adik2 yer. Hmm..resume nie ada bnyk pendapat dr bnyk penceramah. Tp, akak nie sbg org yang sampai juling mata baca resume ingin nasihatkan. Tulis resume anda dengan padat. Tak semestinya kena padatkan dalam 2 pages jer atau 1 page jer. Tak semestinya juga berhelai2 sampai jadik mcm nak submit assignment pulak. Janji padat. Jangan meleret2 tulis resume. Apa yg co. tu nak tau, skill yg anda ada, kebolehan anda utk berkomunikasi, utk memimpin, public speaking kalau yg berkaitan, dan bolehkah anda bekerja dlm kumpulan. So, yg baru grad, boleh la masukkan aktivity di college dan apa skill yg anda dapat. Yg dh kerja, tolongggg jangan masukkan bnyk sgt experience keje yg x berkenaan. Contoh..cashier kat supermarket GHJ 2 minggu, praktikal kat sinun 3 bulan, part time kat pej pos sebulan setengah..etc..etc... Lagi bnyk exp keje..lagi serong pandangan bakal majikan. Seolah2 u all nie tak boleh stay lama...and tak tahan cabaran. Majikan x nak part timers dik...adik2 pun x nak keje kejap jer kan..nak yg permanent kan...
5. Pastikan segala maklumat peribadi anda lengkap dan tepat. Ini ada yang bagi e-mail address salah.. Phone number terlebih satu digit and address main letak: Cheras, KL. Mcm mana org nak contact utk panggil intvw. E-mail tu pastikan aktif dan selalulah cek e-mail walaupun selalu hampa. Lg satu. Kalau boleh, create satu acct e-mail add yang formal sikit. Ini ada tu : setan_bongkok@yuhuhahe.com. Itu profesional ker tu?
6. Dh siap resume, tolong tulis surat permohonan rasmi yer. Jgn main e-mail jer. Dlm e-mail tu plak : Sy nak mintak kerja. Attached is resume. Amboiii...bnyk cantik. Ko ingat co. nie jiran ko punyer ker. Sila berbahasa yer adik2. Some HR people..dh tgk e-mail mcm nie..terus delete jer. Buang masa. Sbb apa? Applicants dh tunjuk sikap kurang ajar..tiada skill berkomunikasi dan tiada effort utk memohon dengan sempurna. So kalau kerja pun nnt cincai boncai...ckp dgn boss pun rude. Baik jgn amik org mcm nie...beri masalah jer. Ha..betul x adik2?
7. Kalau hantar application, sila hantar surat permohonan dan resume sahaja. Tak perlulah nak hantar salinan sijil sampai tebal2 tu. Kalau masa intvw, majikan tu minta salinan sijil barulah bawa. Kalau tak..jangan bazir duit fotostate. Sgt bahaya sebar2kan sijil2 kita pd org yg x dikenali. Sometimes ada yg siap fotostate IC, driving lesen, surat beranak pon ada. Ishh..bahaya tau buat mcm nie. Jagalah maklumat sulit kita.
8. Bila dah send application, sila follow up. Kalau ada e-mail, email la tanya elok2: Salam sejahtera puan. Sy ada menghantar permohonan bla..bla..sekian hb...bla..bla.. Sy berharap akan dipertimbangkan. Ini tak.. ada tu call aku..terus ckp dgn tak ada bahasa : Samekom...kak...sy ada submit application. Dpt x? Bila masa pulak aku kawen dgn abg kooo... ( ikut intonasi antu dlm semak dekat Angah RL dlm citer Ngangkung yer..).
9. Tunggu dan berdoa.
Ok..ada soklan? Saper ada soklan..sila tanya dalam komen...atau boleh PM aku yer...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
http://therainbowjourney.blogspot.com