Jumaat, 2 Jun 2017

Kobis Lemak Putih Campur Lobak




.Assalamualaikum....

Selamat berpuasa semuanya. Dah mula dah kalau berpuasa ni...kita pening nak masak apa untuk menggamit isi rumah bersahur kan...

Menu masak lemak putih kobis panjang ni, InsyaAllah akan membuka mata2 yang mengantuk tu. Nak masak pun mudah jer. Nak masak sebelum tidur pun boleh. Bangun jer waktu sahur, terus hidupkan api, panaskan kejap dalam periuk. Sementara panaskan, kita cedok nasi, bancuh air. Kalau sempat goreng ikan. Kalau tak sempat, scramble egg, percikkan kicap. Settle....


Resepi mudah sangatlah ibu2 sekalian....

Saya sertakan resepi untuk sekeluarga 4 orang makan ya...


Bahan2:

Kobis panjang setengah biji : hiris serong
Lobak merah 2 batang : hiris serong
Soo Hoon sebungkus - rendam dalam air
Cili hijau 1 batang - hiris serong

Ikan bilis 2 sudu - belah-belahkan dan rendam dalam air
Bawang merah besar 1 biji - hiris
Bawang putih 2 ulas - hiris
Kiub pati ayam satu
Santan kotak 1 - 250ml


Cara2:

1. Rebuskan 1 liter air. Masukkan bawang hiris dan ikan bilis.
2. Bila dah mendidih, masukkan lobak dan tunggu sehingga lembut lobak tu.
3. Bila dah lembut, masukkan santan pekat kotak dan kiub pati ayam. Gaul sebati.
4. Terus masukkan kobis panjang, soo hoon dan cili hijau. Perasakan garam.
5. Bila kobis dah lembut, tutup api dan boleh hirup dah...


Amacam...mudah kan?

Nak masak untuk berbuka pun ok juga...sedap juga hirup2 tu kan selepas seharian dehydrated.

Selamat memasak ibu2 semua....


.







.

4 thoughts..:

Nurzakiah Hanum berkata...

sedapnya

Nurzakiah Hanum berkata...

mkn ngan nasi panas2

Shahida Dzulkafli berkata...

Mudah dan sedap.. Lawankan pula dengan sambal ikan.. Memang umph la..

mamapp berkata...

Makan dgn nasi Dan sambal tumis udang mesti sedap ni

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink