Wednesday, November 19, 2014

WW: Bekal Ke Pejabat

Assalamualaikum.....


Monday, November 17, 2014

Menu Istimewa Jerantut : Gulai Asam Rong

Assalamualaikum.....

Ok...seperti yang kita janjikan, kita nak bercerita tentang menu istimewa di bandar Jerantut ni, Menunya ialah gulai asam rong.

Kita pernah menonton rancangan masakan yang menyiarkan tentang gulai asam rong ni, tapi memang tak pernah berpeluang untuk mencubanya, Hasil pencarian di Google pun, tak berapa banyak maklumat yang ada.

Khabarnya asam rong ini ialah berasal usul dari biji buah getah dari pokok getah yang menjana pendapatan negara tu. Mak kita pun memang ada tanam pokok getah sikit2 dulu dan kita sendiri membesar dengan pokok getah. Bermain dengan pokok getah dan sebagainya....

Tapi sumpah kita tak pernah tahu yang biji getah nie boleh di makan. Kami selalunya buat main jer biji getah ni. Gosokkan laju2 dan kuat pada simen kat rumah, lepas tu lekapkan kat peha. Mak oii...boleh merah kulit menahan panas. Ini biasanya sebagai denda dalam permainan untuk sesiapa yang kalah dalam congkak misalnya.

Untuk asam rong ni pula, khabarnya biji2 getah yang gugur itu akan dipecahkan kulit luarnya. Di dalamnya ada biji lain yang putih bersih dan seperti baldu kulitnya. Biji yang putih ini akan ditumbuk dan diperam bersama bahan2 yang tersendiri selama beberapa bulan kalau kita tak silap. Ala, macam kita makan budu, tempoyak, cencalok dan ikan pekasam la agaknya methodnya.

So, bila dimasak, sesenduk dari peraman biji getah ini akan dimasukkan kedalam masakan. Ok...mari kongsi pengalaman kita.


Setelah kita google, maka kita berjaya jumpa kedai yang dimaksudkan oleh blogger-blogger lain. Kedai Kak Noor namanya. Biasanya, untuk gulai asam rong ni, seusai dimasak dengan ikan kenerak. Ikan sungai Pahang lah kiranya. Tapi, tiada rezeki kami, kami dapat ikan lain. Tapi eh, sedap pulak ikan ni. Kita tak dapat 'tangkap' dengan jelas nama ikan ni seperti mana yang disebut oleh tuan kedai...tapi rasanya seperti ikan krai juga. Cuma duri2nya tidak sehalus dan tidak sebanyak ikan krai. Memang sedap.

Kita ambil hanya sekeping ikan saja dan kongsi makan bersama Adam. Tapi sekeping ikan ni sangat besar. Itu saiz pinggan makan nasi standard di kedai2 yer. Bukan piring lauk tu tau, Jadi, bolehlah bayangkan kebesaran saiz ikan tersebut.

Gulai ikan ni di masak dengan beberapa jenis sayuran kampung. Antara jenis sayuran yang kita jumpa ialah pucuk ubi, pucuk paku, daun kesum dan juga terung telunjuk.

Gulai ini tidak menggunakan santan. Ianya hanya direbus bersama2 dengan cili padi dan kunyit yang ditumbuk halus, asam rong tadi dan juga ikan dan sayur-sayuran itu. Jadi, semestinya anda akan rasa pedas dan masam2. Rasa masam itu semestinya datang dari jeruk rong tadi. Tapi sesuatu yang menangkap perhatian kita, disamping rasa pedas dan masam2, ianya juga rasa berlemak. Kombinasi pedas, masam dan lemak...sememangnya sesuatu yang sangat menarik. Pada kita, memang sedap. Oh, kepedasan gulai2 orang Jerantut, jangan di ambil mudah yer. Tercabar kegagahan menahan pedas anak jati Negeri Sembilan ni...hahahaha.

Yang lebih istimewa, rasa isi ikan tu juga sangat cantik berpadu dengan keenakan kuahnya. Ok, kita buktikan yer...

Disebabkan ikan tu besar, kita dengan Adam memang tak terhabis. Kami hanya makan suku saja...hahahaha. Jadi, bungkus bawa balik resort dan juga bungkus nasi putih. Konon nanti hubby boleh rasa sikit, lagipun kami malas nak keluar mana2 lagi nanti.

Petang tu selepas Maghrib, kami makan lagi anak beranak dengan gulai tu. Hubby makan sikit sebab dia pun ada dinner kena attend. Adam pula, ikut hubby ke dinner itu juga kerana kami sekeluarga dijemput hadir oleh MDnya, tapi kita tak pergi. Jadi kita juga la yang makan bersungguh2 ikan tu. Memang terbaik. Nasi sejuk, lauk sejuk, tapi hanya makan isi ikan ini sahaja dengan nasi putih, sudah cukup memuaskan selera. Kenyang hingga pagi. Ajaibnya, ikan tu tetap tak habis. Esok pagi, sambung makan dengan nasi lemak pula. Satu lagi keajaiban, rasanya tetap sama dan mantap. Tak basi langsung, tak berubah apa pun langsung. Mungkin sebab letaknya dalam air cond bilik dan juga kerana tidak bersantan. Tapi kita juga yakin ianya adalah keistimewaan jeruk asam rong itu sendiri. Jadi terbukti kan? Sedap hingga esok pagi.

Ok, mari bercerita tentang kedai pula. Kedai ni memang penuh dengan lauk pauk selera kampung. Sangat menyelerakan. Senang cerita, menunya menyeluruh. Setiap orang berbeza citarasa, tapi anda pasti akan berjumpa dengan menu kegemaran selera anda disini.


Antara deretan lauk pauknya, termasuklah ikan patin masak tempoyak.

Antara deretan ulam-ulamannya...

Portion nasi kita. Ulam, sedikit perut tembusu untuk merasa saja dan gulai asam rong.

Adam ambil lauk sotong.... Jadi dia pun makan gulai asam rong tu sedikit jer... Not to his liking actually sebab masam2 ni dia kurang gemar, kecuali asam pedas.

Seketul ikan tadi, berharga 20.00++. Keseluruhan bil kami sekali dengan air (sorang 2 gelas tau, sebab pedas menyengat) ialah RM40.00. Ini termasuklah nasi yang dibungkus untuk dibawa balik.
Pada kita, harganya memang sangat-sangat berbaloi. Tambahan pula, menu ini boleh dikatakan menu eksotik. Bukan senang anda nak jumpa di mana2.



Kedai ni sebenarnya terletak di food court baharu yang bersetentang dengan pasar Jerantut. Oh, kalau datang hari Ahad, ada pasar tani di sini.

Jadi, kalau kebetulan anda berada di Jerantut, cubalah menu ini. Dengar khabarnya, di Raub juga ada menu ini, yer?

Walaubagaimanapun, sokonglah produk tempatan.

.
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink