Hari Cekodok

1 comment
Assalamualaikum...

Hai...kadang-kadang pening kepala kan bila nak.memasak untuk keluarga. Apa la yang boleh kita godekkan. Kalau barang mentah penuh dalam stok, kita dah rambang mental nak pilih menu. Kalau tak ada syok..lagi la pening sebab kena jadi super creative utk godekkan apa yang ada.

Ini kisahnya lanjutan daripada entry post saya sebelum-sebelum ni yang tentang anak teruna saya masak lemak labu tu. Labu yang tu ada setengah biji lagi. Saya pun cuba google resepi yg mudah. Dapat idea nak jadikan cekodok.

Keluarga kecil saya memang tak pernah makan cucur/cekodok labu ni. Tapi no harm. Kalau tak cuba, kita pun tak tau kan. Mujurlah kami jenis adventorous sikit bab makan ni.

Jadi, saya plan untuk buat cekodok ni untuk sarapan esoknya sebelum pergi kerja/sekolah. Jadi malamnya saya dah siap2 bancuh. Siap...simpan dulu dalam peti sejuk. Esok pagi tinggal goreng saja.

Masa simpan dlm peti sejuk, ternampak pula nasi sejuk semangkuk kecil. Hmm..sayang nasi kan. Saya godek.pula resepi cekodok nasi. Dah lama nampak resepinya, tapitak pernah cuba. Jadi apa kata saya cuba jugak...

Sama juga...bancuh siap2 untuk digoreng esok.

Cekodok Labu

Cekodok nasi

Alhamdulillah...diterima dengan selera yang terbuka. Memang sedap. Kedua-dua jenis cekodok ni memang lembut dan sedap walaupun dah sejuk. Adam dan hubby lebih suka cekodok labu dari cekodok nasi.

Oleh kerana saya bancuh banyak, maka saya bawa ke pejabat. Kongsi dengan rakan2 di pejabat. Senua orang tak pernah makan kedua2 jenis cekodok ni. Dan bila makan semuanya kata sedap. Sekejap jer dah habis. Sampai ke big boss kami pun ikut makan sekali. Alhamdulillah diterima ramai.

Saya ni, bab masakan kampung tu lulus lah lagi. Tapi kalau bab pastry kek kuih muih segala tu...boleh pitam saya sorang2 kat dapur.

Lepas ni nak masak apa pula ya....hmmm....


.

Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

1 thoughts..:

Sha Mohamed berkata...

Kawan pejabat sha rajin buat cekodok nasi nie.. Arwah ibu pun.. Cekodok labu, sha tak pernah cuba..