Isnin, 27 Februari 2017

Tragedi Rebut Mesin Basuh di Asrama : 1

Assalamualaikum...


Ok..ok...meh sambung minggu lepas punya story pasal anak bujang saya tu.

Tragedi yang pertama ni, tak melibatkan kecederaan...Alhamdulillah.

Al-kisahnya sekolah Adam ni baru buka satu outlet Laundry Express yang kita selalu Nampak sekarang ni. Alaaa...jenis yang kena masuk duit syiling tu... Satu outlet ni digunakan oleh seluruh warga sekolah. Pelajar perempuan dan lelaki, pekerja2 dan juga guru2. Kedudukannya di sebelah kedai koperasi. Maknanya diluar pagar asrama, tetapi di dalam kawasan sekolah.

Disebabkan ada mesin dryer sekali, memang ramailah yang gunakan. Pertama, penting untuk pelajar2 sebab tak perlu sidai dan menunggu setengah hari untuk kering. Kedua, selamat sikit pakaian. Kalau di ampaian tu, potensi untuk hilang sehelai dua pakaian tu memang sangaaaaat besar. Banyak juga lah duit melayang sebab baju atau seluar asyik hilang jer.

Kami ni pula di Melaka. Adam di Jelebu. Kalau setiap minggu nak datang 2 kali nak ambil baju, hantar baju...tak berbaloi dengan penat, masa dan kos perjalanan. Dan syukurlah Adam pula seorang anak yang berdikari. Kalau di rumah pun, dia akan settlekan sendiri baju dia. Basuh, lipat, gosok. Semua dia buat sendiri. Dia tegah saya dari buatkan untuk dia. Tapi, macam mana rupa baju lepas lipat dan gosok tu jangan ditanyalah kan... Gosok pun line sight tu bukan main berlapis2 lagi. Saya buat tak Nampak jer. Pandailah dia nanti kalau nak jadi hensem....

Adam dan kawan2nya pada suatu malam di hujung minggu, pergilah basuh baju di kedai tu. Kedai ni kan self service. And beroperasi 24 jam. Jadi, anak2 bujang ni...nakal2 belaka. Pergi basuh baju jam 1.00 pagi. Reasonnya sebab tak larat nak menunggu lama giliran dan selalu penuh. Jadi, kalau pukul 1.00 pagi, dah sah2 lah kosong.

Sepatutnya selepas 12.00 malam dah tak boleh keluar asrama. Tapi pelajar2 lelaki ni, memang selamba jer keluar masuk ikut suka. Warden pun kalau hujung minggu tak lah tegas sangat. Ada yang lepak lagi kat kelas, ada yang masih berlatih caklempong...dan macam2 aktiviti lagi.

Si Adam dan kawan2nya berlima orang ni, mengusung bakul kain besar sorang satu. Peluk bakul tau...sebab bakul besar dan penuh dengan baju kotor. Dari asrama, sampai ke kawasan sekolah. Ikut jalan celah2 kelas sebab nak jaga macho. Malulah kalau awek Nampak diorang usung bakul kain,

Membasuh lah mereka. Lepas kering, tak sempatlah nak lipat kat situ. Terus bawa balik ke asrama sebab jam pun dah pukul 2.00 pagi lebih. Tapi on the way balik..tiba2 Adam nampak ........





Bayangan lembaga putih..sedang duduk di atas tong sampah yang warna hitam tu. Tong tu di koridor kelas menghala ke surau sekolah.

Adam tak percaya. Dia toleh 2,3 kali...eh..betul ke? Orang ke, atau.........?

Toleh lagi...toleh lagi....dan masih ada.

Dia tak bagi tau kawan2 lain pun. Dia senyap jer sambil tertoleh-toleh tu.

Tapi kawan sebelah dia tegur. Katanya.. " Kau tengok apa weiiiii....Jangan tengok lagi...jalan jer cepat...jalan weiiii"

Wah...betul lah apa yang dia nampak. Tapi kawan yang lagi 3 orang tak nampak. Diorang sibuk berbual jer. Yang nampak, hanya berdua....

Jadi betul lah....lembaga putih itu ialah....

POCONG !!!!

Kain kapan berikat di kepala, leher, kaki...segala. Elok jer duduk sambil berjuntai kaki atas tong sampah...sambil memandang mereka berlima melintas...


Ok..ini bukan mimpi. Mujurlah mereka ni anak2 yang jaga macho. Jalan masih selamba lagi. Kalau saya...dah jerit lintang pukang lari dah agaknya....

Tapi kisah ni tak lah melemahkan semangat mereka untuk tetap memasuh baju tengah2 malam buta tu.... Yang penting, ahli rombongan mesti ramai...



Aduhai...anak2. Demi basuh baju sebakul.....


.

6 thoughts..:

SalbiahM berkata...

adoi, nasib baik x lemah semangat..hihi.kalau saya mau demam

Nurzakiah Hanum berkata...

singgah pagi isnin

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

adoiiiii.. betullah pocong ek???? huwaaaaaaaaaaaa

Norhayati Mohd Isa berkata...

Uikss takut juga tu Ziela..
Dah nmpk pocong duduk tersonggok atas tong sampah tu kan..
Alhamdulillah tak jadi apa2..

Akak selalu juga pesan pada anak jangan jalan sorang2 kat asrama..
Biasalah benda macam ni selalu mengganggukan..

Sukma Haron berkata...

scary weiiii...

Tanpa Nama berkata...

Allah seramnya. Kenapa kat negara kita banyak nau? Asal asrama je..musti ada. Depan surau lak tu..
Pesan adam baca 3 kul dan ayat kursi setiap sembahyg fardu dan nak keluar.

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink