Bubur Nasi Mudah

11 comments
Assalamualaikum.....

Bila dah sebulan berpuasa, perut dah mengecut, tiba2 kita paksa dia mengembang semula pada hari raya dengan berbagai2 hidangan dan jenis2 makanan yang kita cuba elakkan atau kurangkan selama sebulan...maka macam2 ragamlah tubuh kita memprotes.

Kami pun sama. Haipp...bukan sebab balas dendam sebulan berpuasa yer. Tapi sebab kasihan dengan makanan yang banyak dan sedap2. Penat2 mak masak, penat2 sanak saudara masak. Kenalah makan juga. Kata nak merapatkan ukhuwah kan... Kalau setakat merasa makan sesudu, confirm diorang kecik hati juga sebab ingatkan masakan mereka tu tak sedap. Nak tak nak...sepiring itu, sepiring ini...puji sana..puji sini... yang tak sedap...kita diam2 dan cover puji lebih yang sedap...hahahaha.

Oh...berbalik kepada topic.

Saya masak bubur ni bila hubby tak sihat hari tu. Tekak sakit, perut rasa tak selesa dan mata terasa panas jer... Hubby juga yang request saya masakkan bubur ni untuk beliau.


Dah namanya pun bubur nasi...kosong jer lah saya masak. Saya offer untuk masakkan sup ayam dimakan dengan bubur ni, tapi hubby tak nak. Dia nak bubur nasi jer. Maka, saya terpaksa lebihkan air. Buat bubur yang cair. 2 jam juga lah saya merebus nasi ni. Saya masukkan lobak merah cincang agar dapat menambah khasiat sikit. Tapi saya masukkan juga satu kiub ayam dalam bubur ni masa memasaknya. Tak perlu tambah garam dah.

Sementara bubur lembut dan masak...saya buatlah bawang goreng ni. Malas betul nak menghiris bawang kan...tapi nak beli yang dah siap tu, memang saya tak pernah berkenan langsung. Saya memang lebih suka yang saya goreng sendiri. Sambil2 tu, kacau2 bubur atas dapur. Api kecil jer...jangan besar2. Kacau2 selalu pun takper sebab kita nak bubur tu halus dan pecah2 nasinya.


Pening saya, nak laukkan apa. Telur asin, ikan masin, ikan bilis, telur mata...semua hubby tak nak. Kacang goreng pun dia tak nak. So, saya hanya hiris2 sosej dan fish cake yang ada dalam peti ais, tumis dengan bawang putih, salutkan saja dengan kicap bagi hitam melegam.


End product, walaupun ada sosej kicap hitam legam, nak juga tambah lagi kicap kipas udang merah dalam bubur ni. Dalam pada hubby tak selera nak makan itu ini...habis juga dua mangkuk bubur ni hubby makan. Syukur Alhamdulillah. Lepas makan bubur, makan ubat, saya sapukan minyak balm buah pala sikit pada perut dan dadanya...dan suruh dia tidur. Tidur pun, saya tepuk2kan...nak beri dia rasa selesa... Dan memang, bila dia bangun, dia sendiri kata rasa kebah sedikit....

Simple saja. Tak ada sayur..tak ada ayam daging...tapi cukuplah utk merasa setitis bahagia....


.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

11 thoughts..

Farah Waheda Wahid berkata...

owhhh nampak sedapnyaaa... Selamat Hari Raya kak, maaf zahir dan batin...

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

hahahaha.. dah macam baby dah tido kena tepuk2kan ya.. anjer angat tuhhh... hehehehehe

Anum berkata...

nyum2

aizamia3 berkata...

Moment bersama ketika pasangan tak sihat sangat bermakna kan kak.. ;)
Perhatian yang diberikan mampu mempercepatkan proses penyembuhan.

Sha Mohamed berkata...

Wah!! saya yang tengok pun tergoda..
Bubur tanpa kicap memang x lengkap..

TiranaAduka berkata...

Assalamualaikum...

maaf zahir batin dari TA sekeluarga....

*Tapau Boleh sis bubur tu eheheheheheheheheh...

Cik Lily Putih berkata...

lama tak makan bubur, nampak cam sedap je kan

Unknown berkata...

Aziela,
Kut di ghumah ni.. 'bubur berlauk'.
Tak sompek tunggu sakit.

ajax85 berkata...

sedapnya makan bubur

Aniey Yusoff berkata...

bubur mcm ni atau saya panggil nasi air mmg kdg2 suka masak xtunggu sakit hihi sbb mmg suka makan tp kalau tak sihat tu mmg mknn ni je la yg rasa lalu nk mkn kan...

Rozita Ceritaita berkata...

suka sangat bubur nasi!!!