Assalamualaikum.....

Sebenarnya, dalam bulan Ramadhan yang lalu, kita dengan hubby adalah round Shah Alam malam2. Konon nak cuba cari burger bakar Yazeed. Tapi malangnya, kami tak jumpa. Tak taulah sebab tak meniaga ke, atau kami salah alamat ke, atau pun dah tutup sebab dah jam 11 malam masa tu. Buka puasa pulak, kami hanya makan yang ringan jer sebab plan nak makan berat dengan burger tu.

Since tak ada rezeki, kami pusing2 lah area2 situ. Sampai jumpa Petronas, masuk belakang tu nampak macam meriah dengan macam2 kedai. Tapi mostly dah tutuplah. Dengan kedai Jakel lah, kedai itu ini semuanya banyak. Seksyen 17 ek tempat tu?

Jumpa lah pula kedai Minang nie, kami pun hentam sajalah. Dah lapar kan...

Nama kedainya , Restoran Garuda Baru kalau tak silap. Gambar pun x banyak...


Ikan tenggiri seketul, telur asin sebiji, sambal dan ulam, perut dan daging salai. Rasanya kami bayar lebih dari RM50 untuk semua kat atas tu. Memang rasa agak pricey. Tapi, selera kami tak sesuai dengan masakannya. Namun, tengok pengunjungnya memang tak putus2 walaupun dah menjelang tengah malam. Mungkin ada yang sesuai dengan tekaknya kot...


Read More
Assalamualaikum.....

Terharu sangat dengan ingatan ikhlas dari Mrs. Eady atau Pn Izwa. Terkejut kita bila beliau menulis entry tentang kisah hubby kita.

Terima kasih sekali lagi. Terima kasih juga kepada yang mendoakan hubby. Berkat doa kalian, hubby dah semakin sihat dan semakin ceria. Alhamdulillah. Terasa berbaloi dengan segala penat lelah kita menguruskan segala-galanya.

Tujuan utama kita berkongsi adalah untuk berkongsi tentang maklumat yang kita ada sedikit sebanyak. Itulah juga objektif blog ini bila kita mula menulis. Untuk berkongsi apa sahaja yang boleh memberi manfaat kepada sesiapa saja di luar sana.

Mungkin setiap kes dan keadaan berbeza. Tapi pengalaman kita mungkin dapat menambah sedikit sebanyak options yang anda ada.

Sebenarnya, kita semua pun sama. Bila berhadapan dengan masalah, selagi ada upaya kita akan menghadapinya.

So, anda semua berupaya memotivasikan diri anda sendiri dan secara tak langsung menjadi motivasi kepada orang dalam lingkungan hidup anda semua juga.

Semoga ukhuwah kita akan berkekalan.

Amiin.

Read More
Assalamualaikum.....


Mula2 dengar lagu nie dulu macam nak gelak jer. Nak suruh orang mati pun boleh buat lagu ker? Sekali bila dengar betul2 liriknya...oh, menusuk jiwa. Ianya satu realiti. Jangan nafikan. Sering terjadi kepada manusia, tak kira bangsa apa sekalipun.



Hilang Naluri : Once

Mawar merah yang ku cium
Ternyata menusuk dan beracun
Wanginya menyenangkan hatiku
Membuatku tak karuan


Sehari tak bertemu dengannya
Serasa hampa dalam hatiku
Ku mabuk cinta yang tak terbaca
Oleh naluriku

Dia sama sekali tak cintai diriku
Dia hanya memanfaatkan diriku

Matilah kau di dalam hatiku
Bawa pergi saja dirimu
Sampai ke dasar lautan
Matilah kau bersama cintaku
Banyak berharaplah dirimu
Semoga dapat bahagia, berharaplah

Ku berlutut di bawah kakinya
Ku berikan hatiku untuknya
Ku telan semua luka-luka
Ku tak punya perisai lagi

Sehari tak bertemu dengannya
Serasa hampa dalam hatiku
Ku mabuk cinta yang tak terbaca
Oleh naluriku ooh

(Matilah kau)
Matilah kau di dalam hatiku
Bawa pergi saja dirimu
Sampai ke dasar lautan
Matilah kau bersama cintaku
Banyak berharaplah dirimu
Semoga dapat bahagia ooh


Read More
Assalamualaikum.....

Alhamdulillah, selepas 4 hari operation, hubby discharged on Thursday. Doktor beri MC selama 2 minggu sebelum follow-up dengan beliau. Doktor pesan, boleh diri, boleh jalan tapi jangan duduk. Duduk kejap2 bolehlah, tapi tak boleh lama. Better to lie down on bed as much as he could.

Kebetulan pula, pagi Khamis tu adik kita yang nurse di KPJ Seremban tu datang. Ada nurse lagi...yeayy! Lepas tu malam, Pak Su pula satu family datang. Kami siap dinner di luar lagi. Hubbylah, nak juga ikut. Dia kata dah terperap lama sangat di hsopital. Tapi malam tu bukan main mengerang lagi sakit. Ha, kan....

Esoknya kami pulang ke Melaka. Journey patut 4 jam, jadi 8 jam. Sebab kejap2 nak berhenti dan hubby kena bangun dan berjalan.

Now, dah almost 2 weeks operation. Hubby dah boleh drive sikit2. Yer...hubby saya memang degil. Nanti sakit, dia merengek...

So, kesimpulannya. Apa saja keputusan tentang operation atau major treatment yang anda akan ambil, siasatlah dulu. Kumpul segala maklumat yang boleh anda cari dan pertimbangkan sewajarnya.

Syukur Alhamdulillah, kami ambil keputusan yang betul, Insyaallah.

Terima kasih kepada yang sudi mengikuti siri pancaroba raya kita yang panjang lebar nie. Insyaallah blog kita akan kembali dengan gambar2 makanan....

Read More
Assalamualaikum.....

Ahad berlalu dengan tenang.

Akhirnya Isnin menjelma. Sepanjang masa kami berdoa dan memohon agar operation ini berjalan dengan baik dan berkesudahan dengan baik. Tapi risau dan bimbang tak pernah surut. Mak dan Ayah tiba pukul 8 pagi. Katanya mereka gerak jam 3 pagi dari PD. Kasihan ayah. Dalam pada tak sihat, digagahkan juga ke Kuantan untuk menantunya. Mommy dan Ba juga pagi2 lagi dah sampai.

Selepas semuanya ada, doktor masuk bilik dan explain yang operation akan berlangsung selama 2 jam. Dalam pada itu, staffs OT(Operation Theatre) dah masuk wad untuk bantu hubby bersiap. Sayu sangat hati kita melepaskan hubby...


Hubby akan mula di sorong ke OT.


 Sebaik saja hubby ditolak ke tingkat bawah untuk ke OT, kita cepat2 keluar bawa mak ayah cari food. Kita tak nak nanti bila hubby balik kita tak ada. Tak sampai hati pula nak tunggu parents yang cari food. Kafe hospital tidak menepati piawaian kami sebenarnya, itu yang gagahkan juga keluar. Sebaik selesai bungkus makanan banyak2, terus pecut balik ke hospital semula. Selesai dalam masa 1 jam.

Tapi 2 jam berlalu, tak balik lagi. 3 jam, 4 jam pun tiada berita. Hati dah rasa tak sedap. Terus turun ke bawah dengan Mommy dan tunggu di koridor depan OT tu jer. Tanya sana sini pun tak dapat berita juga. Puas memujuk hati dan berdoa.

Akhirnya, nampak troli hubby di tolak keluar. Rasa macam nak menangis dan sujud syukur disitu juga bila nampak hubby yang sedang meniarap, angkat kepala sambil tersengih2 pandang kami. Subhanallah. Syukur Ya Rahman...

Kami kembali ke bilik. Hubby tak boleh bangun dari katil dalam tempoh 24 jam. Nak tut dan tut pun kena atas katil. Hubby dah berkerut muka tak suka bila dengar macam tu.


Parents kami pun lega..

Kanak2 ribena semua pun ok...

Bakal nurse sedang berdiri. Ada lagi nurse yang teman. Legaa..


Inilah sajer yang di tebuk. Garisan pen marker oleh doktor.

Alhamdulillah. Semuanya ok. Pengalaman hubby :

- Tiada bius. Bius hanya di kulit untuk mereka masukkan tiub saja.
- Sepanjang procedure, memang sakit. Sakit as ngilu sebab tulang itu dikorek.
- Disebabkan meniarap, hubby dah jadi macam orang wrestling, always tepuk2 tilam sebab sakit/ngilu.
- Tak boleh bius pun sebab lebih mudah detect pergerakan hubby. Lokasi tulang terlalu hampir dengan banyak saraf. So, pain is good, gerak sana sini means good, saraf berfungsi dengan baik.
- Owh, ada 3 orang nurse yang ditugaskan khasss untuk memujuk hubby. Best kan......! Nurses semua cun.


Yang buatkan hubby lama tu sebenarnya preparation sebelum dan selepas. Itu saja.

So, bila hubby dah ok semua, Alhamdulillah, mak dan ayah segera bergerak pulang ke PD. Takut dah malam nanti Ayah tak boleh nak drive. Lagipun Adam perlu ke sekolah esoknya. Isnin dah cuti sebab tunggu papa dia. Family hubby lepak sampai malam. Nasiblah kita beli food lebih. Tak perlu keluar banyak kali. Kami makan dengan selesa. Hubby pun makan macam biasa. Tak ada pantang, tak ada puasa. Tak bius, patutlah tak perlu puasa sebelum operation.

Walaupun doktor tak benarkan bergerak, tapi malam tu hubby dah jalan pergi toilet. Degil. Tak selesa nak tut atas katil katanya...

Walaupun rasa bimbang, tapi ada rasa lega sebab hubby dapat berjalan dengan baik. Katanya tak sakit pun bila diri dan jalan. Cuma bila nak duduk dan bangun tu ada rasa sikit sakit. Biasalah tu kan..


Apa2 hal pun... Alhamdulillah...

Syukur Ya Allah.



Read More
Assalamualaikum.....

Hari ni, kami keluar awal dan terus ke kilang hubby dulu. Hubby pun dah buat appointment dengan Managing Directornya untuk kami jumpa dan jelaskan condition hubby. MDnya adalah lelaki Inggeris warga UK. So, hubby dah berikan tugas untuk kita jelaskan kepada MDnya. Lagipun dia tengah sakit dan tengah takut dengan operation yang bakal di hadapi.

Kami tiba di kilang dan terus masuk klinik. Sementara menunggu MDnya tiba, kita explainkan dulu pada nurse company. Lebih mudah nurse tu back-up explanation kita kiranya ada soalan dari MD beliau. Nurse mudah untuk faham dan dia memang terkejut bila tengok MRI film hubby. Dah teruk, katanya.

So, bila MDnya datang, kita greet dan mulakan presentation. Macam kat tempat kerja pula rasanya. Tapi kita cuba sehabis baik untuk explain semudah mungkin dan sejelas mungkin. Kita dah siapkan handouts dan ada a few document termasuk surat dari doktor untuk syarikat.

Lega rasanya bila MDnya memberi sokongan.

Lega rasanya bila kita selesaikan tugas presentation tu.

Kami kemudiannya terus ke hospital dan menunggu giliran untuk jumpa doktor. Mak Teh dan Pak Teh kita di PD yang beraya di Pahang tahun ini turut ke Kuantan untuk temankan kami. Mak Teh kita ialah seorang nurse kerajaan. So, lega rasanya bila ada family dan seorang nurse menemani kami.


Semuanya menunggu giliran untuk jumpa doktor masing2.

 Lama sungguh kami tunggu. Patutnya pukul 10 pagi, tapi sampai jam 12 pun doktor tak masuk lagi. Rupa2nya nurse dia kata doktor dalam operation room. Ada kes emergency. So, dia soh kami lunch dulu, nanti petang datang semula.

Kami pergilah lunch di New Horizon Garden dengan Mak Teh n family.
Mak Teh n family

Anak sulong Mak Teh, Iwan dengan Adam yang menyibuk.

Selepas makan, kami kembali semula. Syukurlah tak perlu menunggu lama lagi. Kami berbincang dengan doktor. Bila kami beritahu doktor di Hospital Pantai di Melaka mengenali beliau dan bercerita tentang beliau, terus dia gelak besar bila teringat kisah lama. Kemudian hubby terus di masukkan ke wad. Kita request nak single room yang besar sedikit sebab single room yang dulu tu sempit sangat. Nak bentang tikar pun x muat. Di Hospital Pakar Kuantan nie, single room wadnya tak diberikan kemudahan sofa untuk keluarga yang nak tidur di sini. Lazy chair untuk malam atau extra bed pun x ada. Nurses kata kami kena bawa tikar sendiri.

Ada satu single chair sofa jer yang nampak arm rest jer tu..

Bath room memang selesa dan convenient

Abaikan towell tu. Hubby x minat soccer pun.

The bed and kita dah bentang toto terus. Adam seronok betul berguling kat situ.

Alhamdulillah. Dapat bilik yang selesa dan mudah untuk kita bergerak nak jaga hubby nanti. Parents kami pun mudahlah nak tunggu hubby nanti. Cuma doktor kata, kalau equipment untuk operation tiba awal esoknya, operation akan diteruskan esok tu iaitu Sabtu. Kalau lewat tiba, ianya akan di jalankan pada hari Isnin.

Esoknya, Sabtu kami diberitahu bahawa operation akan dilakukan pada hari Isnin.

Mendengarkan itu, Mak Teh and family pun berangkat pulang ke PD selepas tidur di rumah kami satu malam. First time, Adamlah yang menggantikan kami menjadi tuan rumah. Alhamdulillah, dah boleh di harap anak teruna kami tu.

Setiap berita, kami akan call parents kami untuk update.

Malam tu, parents hubby insist untuk datang juga. Mereka tiba di hospital dah jam 9.00 malam. Nampak muka Mommy and Ba lega bila dah sampai sebab dapat berada dengan hubby. Selesai makan beramai2 dalam wad tu, mereka terus balik ke rumah kami untuk berehat. Mereka pun lega bila tahu operation akan dilakukan pada hari Isnin. Sekurang2nya ada masa untuk bersedia secara mental.


Read More
Assalamualaikum.....

Maaflah sebab lama sangat drag pasal kisah nie. Tapi untuk personal recrd dan juga untuk rujukan manalah tahu kalau ada sesiapa yang bermasalah yang sama di luar sana. So, kita akan habiskan cepat kisah ni. Tapi kita memang menulis panjang lebar. Kalau boring nak baca, anda skip2 jer lah yer.

Hari Raya ke-4, pagi2 lagi dah bersiap. Angkut beg segala bagai dan terus ke Pantai Hospital. Niat di hati, nak buat laser operation tu di Pantai. Mudah sikit untuk kami sekeluarga menjaga sebab dekat. Lagipun mudah sikit hubby nak travel.

So, jumpa dengan orthopedic surgeon dan after a few tests, doc tu pun cerita yang dia quite confirm its truely slip disc. Dia kena buat another MRI sebab MRI di Kuantan masih di Kuantan lagi.

Tapi dia explain. Katanya hospital tu x ada teknologi untuk Nucleoplasty. Dia akan buat open surgery. Dia kata dia dah biasa buat and dia lebih confident lagi. Operation akan ambil masa yang lama. Maybe about 8 hours sebab ada 2 level bones yang terlibat. Tapi apa2 pun, dia suruh buat MRI dulu. So, bila dengar explanation doctor, hati kami dah jadi berbelah bagi. Doctor tu x der exp guna laser technology so dia pun x confident. Dia kata mcm mana nak potong tulang hanya sekadar tebuk? Kalau laser tu terpotong saraf mcm mana? Saraf sangat halus. Risiko untuk tempang malahan lumpuh seumur hidup memang sentiasa ada. Tapi dia jamin, kalau dia buat, tak akan lumpuh. Paling worst pun, tempang jer.

Tempang JERRR...!!!!????

Kami masih blur. Terpaksa digest everything. Buat pilihan yang tepat. Open surgery atau Nucleoplasty.


Hubby admitted that nite sebab doc tu nak pantau pain level dia. Tapi kita x tidur hospital mlm tu. Balik rumah and siapkan packing baju and segala keperluan sekiranya kami decide untuk teruskan di Kuantan.

Esok paginya kita ke hospital kembali dengan Adam. Menunggu masa untuk berjumpa doktor. Dalam hati dah buk bak buk bak. Tanya2 sana sini, majority menegah kami buat open surgery. Kalau boleh buat laser, buatlah laser katanya. Tapi kami tetap nak tunggu final discussion dengan doktor.


Adam yang dah kenyang, berselubung sementara menunggu.

Akhirnya, jam 5 petang, kami dipanggil. Doktor kata tak ada pilihan. Tulang hubby dah terlalu menghimpit saraf. Saraf dah compressed almost 50%. So dia akan schedulekan operation minggu depannya.

Bila kami tanya proses pemulihan macam mana? Dioktor kata biasanya lepas 5 hari dah boleh jalan ke toilet.

HAA..!!! LIMA HARI?

Maknanya hubby akan kesakitan dan terbaring dalam jangka masa yang lama. Doktor juga kata, biasanya MC minimum adalah sepanjang 6 bulan sebab kena jaga dengan extra careful kerana saraf2 dah terusik amsa operation. Ambil masa panjang untuk pulih dari kecederaan kena usik tu.

MAK OII... 6 BULAN MC??

Dengar mcm tu jer, dah boleh bayangkan kesakitan berlarutan dan panjang yang hubby akan hadapi. Terus kita minta discharge petang tu juga sebab nak pergi tanya doktor lain. Doktor tu pun galakkan kami dapatkan kepastian sebelum buat keputusan.

So, sementara menunggu discharge, kami buat perbandingan...

Nucleoplasty
- Luka kecil kerana masuk tiub sahaja
- Tempoh operation 2 jam sahaja.
- Selepas 8 jam dah boleh jalan
- Kesakitan minimal
- MC pendek. Paling lama pun 2 bulan jer.
- Kos RM22k (11k untuk satu tulang)
- Risiko tempang dan lumpuh

Open Surgery :
- Luka besar. Belakang badan kena belah sepanjang 8 inci.
- Tempoh operation 8 jam
- Selepas 5 hari baru boleh jalan
- Kesakitan... memang sakit
- MC panjang. 6 bulan.
- Kos RM12k.
- Risiko tempang dan lumpuh.

So, kami pilih Nucleoplasty. Lebih cepat sembuh dan tidak lama menanggung sakit. Risiko pun sama. Tapi mostly beri pendapat, laser surgery sangat tepat. Tak pernah lagi ada kes lumpuh atau tempang dalam rekod. Kos di tanggung oleh insuran syarikat, jadi ianya bukan issue.

Oleh itu selepas discharge maghrib tu, kami singgah rumah Mommy kejap dan khabarkan tentang keputusan kami dan terus bertolak ke Kuantan. Tiba di Kuantan dan pukul 1.00 pagi.

Esoknya, ada big day menunggu...




Read More
Assalamualaikum.....

Panjang sangat kan... Maaflah, kita memang suka menulis diary.

Kebiasaanya kami suami isteri nie, kalau pagi raya di PD, maka raya kedua kena ikut parents PD balik kampung ayah di Kuala Pilah. Kalau pagi raya di Melaka, 2nd day kena ikut parents Melaka balik kampung Ba di Beranang, Selangor.

So, pagi raya ke-2 tu ayah dah pesan, pukul 8 pagi mesti dah ada di Kuala Pilah. Tapi sebabkan penat, hubby dan Adam bermalas-malasan. Rilexx jer. Kita yang tak senang hati sebab knowing ayah, dia tak suka anak2 dia x punctual. Mesti kena marah. Tapi nak buek camno, menantu dia memang jenis last minute. Bahananya, pukul 7.45 pagi time kami baru nak keluar rumah, adik kita sms kata diorang dah sampai sana. Perghh...macam ribut kami drive ke sana.

Selamat ziarah ke rumah makcik2 kat sana sebanyak 5 rumah, jam baru menunjukkan pukul 11 pagi. Terus pecut ke Rantau nak bergabung dengan in-laws pula. Kami miss 1 rumah jer. Dari Rantau ke Beranang, dan kemudian ke Ampang. Dari Ampang, kami ke Jasin untuk ziarah pakcik yang kami tertinggal pagi tadi. Selesai segalanya ngam2 tengah malam. Sekurang2nya kami dah completekan cycle. Adil dan saksama. 2-2 family ada kehadiran kami.

Dalam perjalanan ke Beranang, seorang rakan kerja hubby yang telah berhijrah syarikat call. Katanya dia dengar tentang slip disc hubby. Bila hubby kata nak buat Nucleoplasty di hospital itu, dia segera menghalang. Katanya dia ada peristiwa hitam yang mana kakinya sedikit bermasalah. Tapi bukanlah kerana tulang belakang. Itu adalah kerana kemalangan yang mencederakan lututnya. Tapi hati kami risau bila dapat maklumat tu. Tepatkah keputusan kami untuk teruskan prosedur tersebut?


Raya ke-3, pagi2 lagi kita pergi Mydin di Ayer Keroh untuk beli barang2 nak masak. Kawan hubby satu family dan Pak Su kita dari PD tu satu family nak datang beraya. Masak yang simple jer sebab rumah kita kan x ada kuih raya. Yang ada ialah sejenis kacang goreng, sejenis kerepek dan kuih batang burok. Ngam2 3 balang jer. Jadilah buat peneman hidangan air kan..

Hubby agree bila kita kata nak masak mee hoon sup. Tapi this time kita nak cuba sup berempah pula. Belilah rempah serbuk Mak Siti tu. Satu periuk tinggi tu kita masak. Mudah nanti kan. Sekali bila dah siap masak tgh hari tu, hubby merajuk. Rupa2nya dia nak sup yang biasa jernih tu. Sup rempah dia tak berkenan and katanya dia tak nak makan. Nasib baiklah kita masak juga nasi satu periuk dengan ayam masak lemak cili api. In case ada sesiapa yang nak makan nasi pula nanti.

Tapi while waiting tu, hubby makan juga semangkuk. Tetap dia tak berkenan. Sorrylah dear, next time masak sup jernih jer yer...


Inilah sup yang hubby tak berkenan tu. Sambal kicap di hujung mangkuk tu.


Ayam masak lemak cili api

Pak Su and family tiba dah hampir pukul 6.00 petang. Diorang terus duduk makan. Selain mee hoon, kita rebuskan sedikit spaghetti sebagai menggantikan mee kuning untuk di makan dengan sup. Kita nak cuba kurangkan pemakanan mee kuning sebenarnya. Guess what, diorang semua kata sedap. Even Pak Su kita yang amatlah cerewet makan tu pun bertambah2. Alhamdulillah.. Cousin kita mengulang2 sampai ke malam.

Bila hampir Maghrib, kawan hubby pula datang dengan anak isteri beliau. Anaknya berumur 2 tahun setengah. Behave sangat. Suka tengok kanak2 yang terkawal tingkah lakunya. Sayangnya tak ambil gambar sebab kita segan. Beliau adalah seorang pengusaha gula melaka.

Yang bestnya bila budak kecik tu kejap2 tarik tangan maknya ke meja makan, tunjuk nak meehoon sup. Adalah 4-5 kali dia mengulang. Mak ayahnya pun terkejut sebab katanya anak mereka tu susah sikit nak makan. Biasalah budak kan, asyik nak susu jer. Dan maknya yang sedang mabuk2 tu pun makan 2 mangkuk. Padahal katanya dah beberapa minggu asyik makan biskut dengan air milo jer sebab tekak dia tengah loya-loya. Alhamdulillah... Fabi Ayyi 'Alaa Irabbikuma Tukazzibaan.. Maka Nikmat Tuhanmu yang manakah yang engkau nafikan. ( Ar-Rahman).

Mereka pun jamah juga nasi walaupun sekadar sejenis lauk jer. Masing2 semua lepas kenyang nasi pun sibuk meratah lauk dan menghirup sup. Syukur. Seronok betul kita kejap2 top up hidangan. Hilang segala letih rasanya.


Sebahagian keluarga Pak Su.

Geng2 budak lelaki pula, iaitu si Adam dan cousin2 kita semua tak nak makan nasi. Diorang mengerjakan spaghetii sup jer. Lepas makan, masing2 main bunga api depan rumah. Sambil duduk menonton, kita buatkan pula satu teko Chinese Tea yang hubby beli di Taiwan. Sekurang-kurangnya legalah sikit senak lepas makan sebab teh tu membantu penghadaman.

Malam tu, kami semua tidur dengan lena dan puas hati sebab tetamu pulang dengan gembira.

Dalam tidur, hati masih runsing dan otak masih berfikir apa yang perlu dilakukan.

Read More
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama