Jumaat, 14 Mac 2014

MH370 : Kemahiran Perhubungan Awam (Public Relation Skills)

Assalamualaikum

Nota: Isi kandungan entry Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris mungkin tidak sama keseluruhannya.
Note: The contents of Malay and English entry might have slight differences. 


Hari ke tujuh kita semua mendoakan agar pesawat itu, bersama segala isi2nya yang mempunyai roh dan nyawa kembali dengan selamat, dengan sempurna dan masih dengan nyawa. Terlalu tamak kita sebagai seorang hamba Allah minta semuanya itu. Tapi kalau kita tak mohon, apakah akan dimakbulkan?

Kita tak kenal sesiapa secara peribadi dalam pesawat tu. Tapi kasihan rakan Human Resource kita yang mana sekumpulan pekerjanya berada di dalam pesawat itu. Mereka ada kursus di cawangan syarikat di Beijing. Kita dapat bayangkan kalau petugas kita di tempat mereka, pasti kita akan berkampung di KLIA atau di Everly Hotel. Ironinya, kita kan baru saja habis seminar di Everly Hotel tu kan....

Tentang petugas, kita cerita di lain peluang.

Tentang pencarian, biarlah mereka2 yang pakar teruskan fokus mereka.

Kita semua, teruskan memberi sokongan dan memanjatkan doa tanpa henti.

Hidup mesti diteruskan. Sesetengah perkara harus di ambil iktibar.

Hari ini, kita nak tegur sedikit saja tentang satu cabang dari Perhubungan Awam yang MAS dan kerajaan berikan kepada masyarakat sejak tragedi itu.

Setiap media conference, setiap temuduga wartawan, jurucakap MAS, atau kerajaan sendiri berusaha memberikan maklumat yang secukupnya. Itu kita hormati sangat. Kita kagum juga kerana sekurang2nya mereka berani tampil dan salurkan maklumat yang sedikit itu. Kita faham situasi mereka. Kita sebagai masyarakat rasa macam ada yang mereka sembunyikan. Kenapa nak rahsiakan..betul tak?

Biarkan mereka.

Mereka tahu tugas mereka. Apa2 sahaja anggapan yang tiada kepastian, tak harus disebarkan. Secara kasarnya, mereka sendiri tiada kepastian dan jawapan tentang apa yang berlaku.

Cuma kita kurang puas hati dengan pengucapan awam mereka. Bercakap, memberi laporan, menjawab soalan semuanya dengan ayat, susunan bahasa, pronunciation yang sangat lemah.

Sangat memalukan.....

Ada juga yang membaca dari helaian kertas, puuuun tersekat2, tergagap2 dan baca main langgar segala intonasi.

Maklumat yang disampaikan pasti akan terganggu. Kredibiliti mereka sendiri pasti tercalar. Imej korporat yang di wakili mereka juga pasti pudar. Dah lah dengan masalah kehilangan itu sendiri kan... Kalaupun ada yang kurang selesa berbahasa Inggeris, apa salahnya bercakap saja dalam Bahasa Melayu. Sediakanlah translation. Atau minta translator yang baik menyampaikannya. Mereka boleh 'masuk' dalam sesi soal jawab saja.

Tindakan Emergency Response Perhubungan Awam MAS sangat baik. MAS memang antara syarikat yang mempunyai kekuatan Perhubungan Awam yang sangat mantap. Syabas.

Cuma itu lah. Pengucapan awam mereka agak memalukan. Itulah saja. Cuma itu. Mereka sekarang menjadi tumpuan dunia. Dengan tragedi buruk ini, janganlah 'menumpangkan' keburukan yang lain sekali.






English Version


A very good day to everybody.

It's Friday. The 7th day of us praying that they will come back. Safe and sound.

I knew nobody on the plane personally, but my Human Resource friend is grieving now. She sent a group of her workers to Beijing for a training. I can imagine if it was my staffs. I would surely glued to MAS until every piece of them come back to us.

I will discuss about the employees on board some other time. For the search, let the experts doe their job. We will continue pray and hope....

Life goes on. Maybe we could learn a lesson or two from this tragedy.

I would like to express my thoughts about the Public Relations Skills presented by MAS people and the Malaysian government officers and ministers.

It's not about them not giving enough information because as far as we concern, they are trying their best to share all of the confirmed information. Only the confirmed news. I am very sure, in the operation room it is a typhoon blowing and spinning all agencies, departments and every single person. They hardly sleep and they hardly eat just because the needs for this operation is on top of the priority.

Certain information is best to be kept closed first. It is to control from further panic actions from the public.

They are doing an excellent job here. So let them continue doing their best because from what I knew, MAS is one of the organisations that have the best PR department so far.

Oh yes, I graduated from Communication Degree and PR was one of my major. My best friend served her service in MAS PR department during that time.

But I got sad. I feel bad and ashamed that the speaker of the news in the media conferences didn't projected a good public speaking skill. The grammar, the pronunciation, the intonation and the fluency of the speeches are all bad. It effects the delivering of the message, reflected the image of their organisation and of course us as Malaysian as a whole. Malaysia is now the center of the world's attraction. This is the time that we patch our ugliness with a small beauty on surface.

I rest my case.





.


19 thoughts..:

Rai Ourkizuna berkata...

tak patut kalau bahagian PR tapi ada masalah dengan penyampaian begitu.. lagi la untuk sebuah syarikat besar yg bawa nama negara mcm tu.. saya tak dengar sendiri..tapi kalau sampai tersasul tergagap tu agak memalukan lah..kalau susah sangat apa salahnya kalau berbahasa melayu je..

t.a.t.a berkata...

This may not have something to do with your post sis, but even the PM has his name. A brainless PM when he allowed the shaman to do the ritual.

That was written by the outsider.

Kakzakie berkata...

Whole world now watching and focus on what has happened in Malaysia now. Just put aside the pronunciation by them but what the most made the outsiders laughed on us are the shaman did. So don't blame them when they thought we are still staying on the trees....

Pray for MH370..

aizamia3 berkata...

Mereka gugup nak berhadapan situasi mendesak macam tu.. ?

che mid berkata...

Can't imagine how stressful the MAS PR work now..sleepless nites, 24hrs on the job etc etc... may Allah bless all of them and ends the mystery positively..amiin.

Al-Manar berkata...

You are not the first to comment adversely on the poor communication skill. It is a shame that, when the world are focussing on us, we fail to show the language skill, English, the subject of our pride during the initial years of Merdeka. But we are very proud people, maintaining that our education is 'world class' against the world asessment that shows how far down we have slipped over the years.

It was a pleasant surprise when you started your bi-lingual posting. Well done, Aziela.

Hanif Idrus berkata...

Hari ini sudah msk lapan hari..
Semoga dipermudahkan.....

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

itulah Ziela yg akak katakan.. nampak sangat tertekan.. kita yg dengar pun stress.. tapi sungguh, akk sangat kesian.. yg dalam flight tu kita tak nmpk apa jadi, tu satu kesian.. tengok PC lagi kesian, huhuhu

lieyalatif berkata...

makin hari makin berdebar2 kak....lieya ni rajin gugel n bace blog2 yg mengkaji teori2 pasal kehilangan mh370 nie....seram gak bace...hope itu sekadar teori jek lah....

pelikkan kak, kene rampas tp takde sebarang wang tebusan yg diminta...ape agaknye yg di mintak oleh pihak tu yeak....kat sini lah rahsia segale2 pasal kehilangan mh370 nieh....

Aziela berkata...

@Rai Ourkizuna Yang paling teruk PRnya ialah pegawai2 wakil dari kerajaan sendiri... Sangat memalukan.

Aziela berkata...

@t.a.t.a It does related, sis. It's all about PR.

Aziela berkata...

@Kakzakie True enough kakak. Loaded with embarrassing moments.

Aziela berkata...

@aizamia3 Mereka sepatutnya telah bersedia. Hanya yang terbaik dipilih untuk duduk di tempat mereka. Gugup ialah kelemahan yang tak boleh diterima langsung.

Aziela berkata...

@che mid True, CM. May all ends well. Amin.

Aziela berkata...

@Al-Manar Pak Hassan, I strongly agree. Oh, I would like to start something new for my self improvement. Thank you for the compliments.

Aziela berkata...

@Hanif Idrus Amin

Aziela berkata...

@Seri Kandi Tanah Jauhar Betul ka... kat kita pun kita kesian kan...

Aziela berkata...

@lieyalatif Sangat misteri kan Lieya...

Sukma Haron berkata...

Macam-macam konspirasi mengenai pesawat ini...

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink