Selasa, 28 Februari 2012

Membantu ke, Atau Tunjuk Pandai?

Assalamualaikum.....

Baru-baru ini, kita ada berkongsi tentang 'keluhan perasaan' pada salah seorang teman sekerja. Bukanlah menyesali, cuma sekadar berkongsi cerita.

Baru-baru ini, terasa sangat berat beban yang tertanggung di bahu kita. Segala urusan keluarga, semuanya nak tunggu kita. Dahlah anak dan hubby, dah tentu kita akan uruskan sedaya mungkin, walaupun kami tinggal berjauhan. Walaupun hari kerja, tapi kalau perlu kehadiran kita, kita tetap akan travel dan memandu asalkan mereka berlapang hati.

Kemudian, ibu bapa kita sendiri, adik-adik kita, nenek kita, pakcik makcik, sepupu2, selalu saja tunggu kita untuk apa2 masalah. Bayangkanlah, urusan peribadi kerja, persekolahan mereka dan bermacam lagi, nak tunggu kita juga. Mungkin sebab kita anak sulung dan cucu sulung dalam keluarga yang besar. Taklah semua 100%, namun kita tak pernah dapat rehat dari urusan keluarga nie. Setiap hari, pasti ada sms dari sepupulah, adik beradiklah, atau cal dari pakcik ke, makcik2 ke...mengajukan bermacam2 soalan dan permohonan bantuan kepada kita. Nak tulis surat kepada guru besar sekolah anak masing2 pun, nak minta kita tolong buat jugak ke...?

Itu belumlah lagi keluarga in-law. Hal persekolahan anak buah kita, kita juga yang kena kobek begnya setiap minggu. Nak tulis surat permohonan apa-apa pun, nak tunggu kita juga.

Tapi, itulah, selagi terdaya dan boleh, kita bantu. Tapi lately nie, kita dah mula bersuara, agak2 kalau dah berkerjaya profesional tu, takkanlah urusan surat menyurat pun nak harap kakak/kakak ipar nie juga kan...?

So, bila kita kongsikan kisah ini, sekadar untuk meringankan yang terbuku di hati, kita di berikan pula kata-kata ini : "Itulah masalahnya kalau tunjuk pandai..."

Terdiam... kelu....

Kita tunjuk pandai???

Kenapa nak tunjuk pandai? Dapat apa?

Demi Allah, segala bantuan kita adalah ikhlas untuk semua... Tapi biarlah berpada. Semakin diam kita dan semakin menurut untuk mebantu, semakin 'manja' pula semua yang ada. Walaupun bantuan yang dipohon tu, tak pernah langsung kita buat, tak tahu menahu langsung kita dengan prosedurnya, tapi dek kerana janji pada diri sendiri untuk menolong apa yang boleh, kita tanyakan sana sini, surfing sana sini, untuk cuba juga menyelesaikan....

Tapi kalau bantuan kita di salah anggap sebagai 'menunjuk pandai', maka wajarkah kita berhati kering dan menolak untuk membantu selepas ini?

Apa pendapat anda?

7 thoughts..:

hajar berkata...

sabar ye kak... mmg kita x kan boleh puaskan hati semua org... & x semua org puas hati dgn apa yg kita buat... bersabarlah... teruskan membantu ikut kemampuan....

Azham Vosovic berkata...

Akak kena buli eyh?

hehe, bgtau sy! Sy lawan hahaha ;)

Cik Bambam berkata...

kan kak..certain people ni xleh lar nak usaha or belajar sndiri.. asyik nak rely kat org lain jek.. bila x tlg kata eksen lak.. sekali sekala leh lar.. kalau selalu tuh.. harap maklummm lar.. huhuhu

Aziela berkata...

hajar : Yer, teruskan..InsyAllah. Tq yer..

Azham : Yesss....ader body guard dah.. Yess!! Yess!! Hehehehhehe

CB : TEPAAATTTTTT sekali!!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

susah khen hati manusia ni
dah tolong jd gini plak
tolong mengata x tlg lagilah mengata....sabaq jer la org hati jenis ni akak

Rahmah Ram Ram berkata...

Bykkan sabar awak....mungkin adakalanya kita perlu buat kaudu utk kita mendapatkan privasi dan rehat utk diri kita sendiri...jgn terlalu pentingkan org....adakalanya perlu tapisan...

NzA berkata...

trsepit juga jika begini keadaannya....sepatutnya hal remeh temeh yg boleh diselesaikan jgn la dibebankn pd org lain...w.pn kita sedia membantu ttp berpada2lh bila minta prtolongan....semoga azie brsabar n brtegas dlm prkara ini..
Si kawan pn xboleh membantu malah menambahkan tekanan,....sabo jelh...

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink