Khamis, 3 Julai 2014

Laksa Siam Ori di Siam...

Assalamualaikum.....

AMARAN KERAS!

KALAU ADA PEMBACA YANG WAS2 DENGAN PAHALA PUASA ANDA, SILA ABAIKAN ENTRY INI.... SEKIAN.



Semalam kita baca kisah Kak Seri Kandi Tanah Jauhar tu yang cerita pasal mee celup di Munduk, Thailand tu. Memang sedapppp. Aduhai...warung biasa2 tapi semuanya menyelerakan...

Kali ni, kita nak cerita tentang kesedapan laksa siam di Munduk pula. Memang setiap kali datang sini, kami suka juga pergi ke kedai nie dan makan laksa siam. Kalau orang ramai, meja penuh, baru kami cabut cari kedai lain.


Laksa Siam 

Laksa siam ni adalah hidangan pertama yang kita cuba makan masa trip kali pertama kami. Masa tu kami tercangak2, tercengang2, sebiji macam rusa masuk kampung. So bila nampak ramai rakyat Malaysia lepak kat kedai ni, kami pun ikut masuk. Hubby takut2 nak makan masa tu..hahahaha...kita jer yang berani2. Tapi, bila habis jer suapan pertama, terus laju menyudu. Siap senget2kan mangkuk lagi nak habiskan kuah sampai licin.

Laksa siam ni adalah mee hoon beras yang kasar dan tebal, dicelur sehingga lembut, di tuangkan dengan kuah isi ikan yang lemak dengan santan, tapi sedang elok untuk di hirup. Maknanya tak pekat sangat. Di hidang dengan ulam2 lain seperti timun, tauge dan sejenis daun ulam yang dinamakan pucuk petai. Ada sedikit bau petai, tapi tak la power macam petai. Pucuk ni lembut, tapi rangup. Tak pahit dan menambahkan perisa. Kalau nak pedas, cedok jer la sambal belacan yang memang sedia ada atas meja.




Selepas 3 tahun menempuh Munduk, hubby suka dengan megi Siam nya. Maaflah, tak ambil gambar pula. Meginya tak banyak lilin. Memang tepung gandum yang dikeringkan setelah jadi mee. Maka, masaklah, rendamlah air panas pun, megi tu tetap tak kembang dan hancur macam megi kita di Malaysia ni.

Tapi Adam setekak dengan kita. Dia pun suka laksa siam dan juga laksam. Kedai nie memang ada jual laksam juga, tapi laksam mudah dapat di Kelantan. Cuma laksa siam jarang jumpa. Dan juga laksa siam kedai nie memang sedap.

Inilah ownernya. Apa entah nama kakak ni. Kedainya betul2 di jalan besar di Munduk tu. Redup jer kedainya. Pandai kecek kelate. Senang kita nak faham. Bertahun2 kami jadi pelanggan dia, tak pernah nampak dia pakai baju lain selain dari baju kurung tau. Tutup aurat better dari peniaga lain. Kami memang selesa dengan beliau.

Ini dah tak menetap di Kuantan lagi, makin susahlah nak merasa laksa siam beliau lagi...uwaaaa....

Baru seminggu tinggalkan Kuantan, kami dah rindu.


.

15 thoughts..:

Nurzakiah Hanum berkata...

sedapnya

idzwa kamaruddin berkata...

nyums!~

Kakzakie berkata...

Oh.. bezalah ye laksa siam.

Rai Ourkizuna berkata...

aloss.. bulan puasa kali ni kena buat laksam lagi lah jawabnya.. haha..

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

alahai
alahai
alahaiiiiiiiiiiiii!!

cara makan tu macam sama jer.. senget2kan mangkuk.. hihi.
Tak pernah cuba laksa siam.. teringin tengok Adam berselera beno!!

Cho Zila berkata...

ehm menarik yerk ... macam2 benda yang tak dicuba rupanya...

t.a.t.a berkata...

kak, saya baca akak punya nota atas tu, terus saya jump part comment. hehe.

BUNDA a.k.a KN berkata...

Baca pun dah terliur rasanya nak makan laksa...dah lsma tak makan laksa...

Laksam pun sedap jugak...terbayang2 laksam pulak...huhu..

lieyalatif berkata...

pes time lieya tau pasal laksa siam ni kak...mmg takpenah tgk apetah lagi rase...kalo ade peluang nak gak rase ...dari akak cite mmg nampak kesedapannye tuh....

takpe kak, nanti2 ade mase leh turun jalan2 kuantan heheeheh...tempat jatuh lagi dikenang org kate kan kak...

lieyalatif berkata...

pes time lieya tau pasal laksa siam ni kak...mmg takpenah tgk apetah lagi rase...kalo ade peluang nak gak rase ...dari akak cite mmg nampak kesedapannye tuh....

takpe kak, nanti2 ade mase leh turun jalan2 kuantan heheeheh...tempat jatuh lagi dikenang org kate kan kak...

che mid berkata...

Memang le mula-mula tu cuak sikit bila nak makan di tempat orang. tapi bila dah biasa, tercari-cari dan ternanti-nanti pulak he h

kakyon berkata...

ingatkan Munduk tu di Siam..ghupenya kat Kuantan ye..

Nora Karim berkata...

Sama la kita... kuantan tu tang makan2 mmg best la... kat melaka ni nak cari makanan nmyg sedap mmg susah... last2 buat sendiri.. huhu nampak sedap pulak laksa siam tu.. hahaha

NzA berkata...

huhuhu.....meme sedap dan terbaik.

Sukma Haron berkata...

Suka laksam

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink