Selasa, 8 Julai 2014

Sahur Berdurian

Assalamualaikum.....



Pokok durian kat belakang rumah mak dah mula menggugurkan buahnya. Antara 2-3 batang pokok tu, adalah sebatang pokok yang hasilnya agak cantik tahun ni. Alhamdulillah. Pokok durian, kalau tahun ni buahnya kita kata sedap, tahun depan belum tentu sama tau. Kalau nak tau, pokok durian ni antara kategori pokok buah yang manja juga. Tak boleh panas sangat, tak boleh bakar2 di sekitar dia, nak kawasan yang teduh dan nyaman dan sebagainya. Baja? Dah tua bangka pun kena juga suap baja juga.

Oh, ayah tekun la juga jaga pokok durian dia sedaya yang dia mampu. Tu yang dapat durian sedap tahun ni. Tapi, hari pertama puasa tu lah baru buah pertamanya gugur.

Maka, selain dari malam2 hari mengumpul gula dan kolesterol dengan pemakanan durian ni, aktiviti pemakanan tak sihat tu kami teruskan ke waktu sahur. Ha, jangan main2. Durian dikopek segar pada waktu pagi, sebagai ulam (atau manisan ke?) bila makan dengan nasi, memang membuka selera. Kalau sahur kan, bila nak makan nasi semuanya layuuu jer. Tapi bila ada durian, dari sepupu kita yang umur 7 tahun tu, sampailah ke Adam, hubby, mak dan nenek yang dah umur 88 tahun tu berselera jer menghabiskan nasi di pinggan.

Durian tu juga, hubby gaulkan sedikit dengan sambal belacan tumis yang kami beli di seorang makcik di Melaka, dah jadi sambal durian. Manis2 dan pedas2 dan masam2 dan masin2.

Tapiiii, kita jer yang tak berani nak makan waktu sahur. Sugar banyak tuuuuu. Mau dehydrate sepanjang hari. Maka kita pandang jer lah....hahahahaha.

Ada yang bersahur durian juga...?




.

19 thoughts..:

Kisah Si Dairy berkata...

pun sodap...jeles i,,belakang rumah takde doyan...huhu

Rozita berkata...

saya tak berani kak.. takut panas..kena minum byk air lepas makan durian..tak dapat bayangkan kalau makan waktu sahur..

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

jangan sendawa durian kat office sudahhh.. hahaha

Zamani Abe berkata...

bestnya durian! dah lama tak makan!

lieyalatif berkata...

sedapnye kak durian kampung....lieya hantu durian...ari tu sebelum puase dah berzikir kat telinga laki nak durian sebelum puase heheeheh...gigih cari musang king ngan udang merah...puas dpt mkn...ade sebekas lieya siap2 frozen kan...leh buat kuah serawa makan ngan roti kang....tgk le weekend ni ke buat tuk dessert berbuka.....

msredcheesecake berkata...

tak penah gi sahur doyan...

Wak Gelas berkata...

nyum nyumm2

aizamia3 berkata...

saya sorang je tak makan durian.. ciklan dengan anak2 semua makan.. hehehe..

❤Kamsiah❤ berkata...

tak pernah tgk org mkn durian mcm tu hehe...

Kakzakie berkata...

Belum pernah kakak makan nasi dgn durian:) Kakak suka durian makan macam gitu aje. Sebenarnya kakak belum belajar lagi makan tempoyak itu yg tak pandai agaknya..

Zefa NorAsmara berkata...

Sodapnya kak.. Tp rasa2nya sy pun x berani makan doryan masa bersahur. Mau pening2 lalat nanti. Hihi

IndaMarya berkata...

durian di belakang rumah saya ada 3 pokok.byak juga luruh.masa mula posa lagi.saya hanya mkn 2 ulas sekali..tk brani..sedapnya buah dri tepi dapor sndiri.fresh.

Ayu berkata...

Assalam Aziela,
gelihati akak baca..sahur dgn durian..memang pun akak pun macam ziela juga..tak berani sahur makan durian..takut haus disiang hari..:)

kakyon berkata...

akak tak pandai makan derian dgn nasi..

Al-Manar berkata...

How I had a durian tree

kakyon berkata...

akak tak pandai mkn nasi dgn durian.ada orang siap bubuh santan..

Acik Erna berkata...

suami acik dari puasa pertama lagi..pening acik bau durian h he..

Rai Ourkizuna berkata...

saya tak reti sangat makan durian dengan nasi.. rasa rugi.. haha.. tapi kalau tempoyak tu baru2 nak belajar.. sedap gak..hehe

Sukma Haron berkata...

Tak berapa mkn durian nie

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink