Khamis, 23 Mei 2013

Pembinaan Kapal Kayu

Assalamualaikum.....

Penjelasan WW gambar semalam kan...


Ketika berjalan2 dengan hubby di Kuantan untuk meninjau port jeti untuk menyewa sampan bagi memancing udang galah, kami ternampak bengkel ini.

Ada beberapa pekerja yang sedang bekerja keras bagi membina kapal yang besar ini. Jenis kayu yang digunakan memang nampak kuat dan mahal. Bengkelnya burukkk jer, tapi harga kapal nie pasti mencecah ratusan ribu ringgit. Nampak gaya seperti kapal besar untuk nelayan laut dalam bergred A.



Lihatlah kayi kayan yang di susun di bawah tu... 


Mungkin kayu kayan itu di potong dengan teliti daripada batang balak yang besar ini.


Ini adalah kapal nelayan bergred B. 


Malaysia memang telah mula terkenal sebagai hub pembinaan kapal. Ini yang kecil2. Kalau perusahaan yang lebih besar dan canggih, kita boleh lihat di persisiran sungai di Kuala Terengganu. Itu tak termasuk lagi di negeri2 lain. 

Menarik kan....?



4 thoughts..:

MUHAMMAD IQBAL Abdullah berkata...

HUb perkapalan DI Kuala terengganu memang ke peringkat antarabangsa gitu... kagum malaysia!

Sukma Haron berkata...

real tengok orang buat kapal....

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

Variasi sgt hidup org kiter
Cantek kapal tu
X pernah naik lg

Rai Ourkizuna berkata...

saya tak pernah tau pun pasal ni.. betul kata orang.. jauh berjalan luas pandangan kan kak.. banyak benda baru boleh tau..

blogwalking pun kira berjalan kan.. hihi..

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink