Jumaat, 12 Julai 2013

Panduan Solat Bagi Orang Sakit

Assalamualaikum.....


Hari Jumaat pertama di bulan Ramadhan tahun ini. Bagaimana puasa anda?

Kita nak share sikit tentang solat bagi yang sakit.


Bagi mereka yang ada masalah kesihatan dan menyukarkan mereka untuk solat seperti biasa, kita kongsikan sedikit di sini.

Zaman sekarang, ramai juga yang mengalami masalah kesihatan. Dah ramai yang mula bersolat duduk. Kebanyakkannya sebab sakit lututlah biasanya. Sebab tu lah kebanyakan masjid2 dan surau2, pasti ada kerusi disediakan untuk jemaah yang tak bersolat secara duduk.

Mak memang dah lama bersolat duduk atas kerusi. Kakinya memang tak tahan nak turun naik2 sujud dan rukuk. Hinggakan jadi tak khusyu' dalam solat sebab asyik menyeringai sakit. Oleh itu, beliau lebih selesa solat duduk atas kerusi. Pergi mana2 pasti ada kerusi lipat spare dalam bonet kereta untuk solat.

Yang penting, kewajipan itu, kan.

Kita pun sama2 mengingatkan diri sendiri juga.

Selamat berhujung minggu semuanya.

Kita tak sabar nak balik untuk berbuka dengan keluarga hujung minggu nie. Rindunya...

.

18 thoughts..:

:: Mrs.Eady :: berkata...

info bagus nie..

Cida de' Nuanza berkata...

thnax berkongsi... :-)

Acik Erna berkata...

assalam aziela..alhamdulillah walaupun acik rasa juga sakit dilutut tapi masih boleh solat tanpa kerusi..semoga acik dapat bertahan..

ainnoraini berkata...

bagus ni sebagai panduan solat untuk org yg sakit...

selamat berpuasa ye aziela...semoga dipermudahkan segala urusan dibulan yg mulia ni..

dear xila berkata...

tula agama islam bukan agama paksaan kan. alhadulillah masih sihat tubuh bdn utk solat...

NzA berkata...

islam amat mudah sebenarnya...byk kelonggaran diberikan pd umatnya....

Syukur alhamdulillah krn kita masih diberi kesemptan utk solat secara normal kan aziela....

RamRamCute berkata...

owh! sayalah tu masa pra mengandung dulu..memang tak larat nak berdiri lama dengan menggunakan lutut al-maklumlah ada bebanan besar..hehehe..now alhamdulillah... -)

Kakzakie berkata...

Sungguh Islam amat memudahkan penganutnya. Kepada yg solat duduk dikerusi tapi diingatkan ketika memulakan solat kena berdiri dulu. Selepas takbiratulihram baru boleh duduk di kerusi. Tidak sama dengan yg terus tak boleh berdiri boleh terus duduk sebab boleh berdiri.

~Liya Sufiah~ berkata...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah entri sangat bagus kerana dapat mengongsi bagi yang belum tahu dan dapat mengingat bagi yang dah tahu...

thanks akak.

Queenie berkata...

Salam Ramadhan Aziela..

saya dah beri sikit pengalaman ttg bee pollen dari Canada di blog saya. harap dpt membantu ya.

Deqla Manjew berkata...

kat surau deqla terawih pun ada makcik solat dudok.. tiap2 tahun dia mmg gitu.. mmg dah sediakan kerusi utk dia..

IndaMarya berkata...

dear aziela, bagus bagi info ni.kdg2 kita tengok org sakit tk mau solat, alasan susah, sedgkan kita wajib smbhyg walaupun hanya menggunakan isyarat mata..

Azham Vsvc berkata...

hehehe....nanti nak belajar la....haritu tgk classmate saya solat duduk sebab dia excident, rasa insaf sangat :(

Azham Vsvc berkata...

hehehe....nanti nak belajar la....haritu tgk classmate saya solat duduk sebab dia excident, rasa insaf sangat :(

Uncle Lee berkata...

Hi Aziela, bila you free, check out youtube, watch a Canadian made TV series, 'Little Mosque on the prairie', produced, directed by a Canadian Muslim lady, with Muslim and non muslim actors.

Its all about the misconception between the Western people and Muslims.
Boleh pechah perut ketawa.
It was more popular than other TV sitcoms, include US too. Really hilarious.
Watch from the beginning, part 1, they looking for an Imam.
Lee.

Wan Ahmad Izudean berkata...

pernah jugak solat duduk sebab sakit kaki..tapi kalau baring tak pernah..

Zurina berkata...

Perkongsian yg baik...thankssssss azalea,!

Aziela berkata...

Terima kasih semua....

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink