Sabtu, 30 Jun 2012

Seminar Isu-Isu Perhubungan Perusahaan 2012 : Khas untuk Pekerja Sektor Swasta

Assalamualaikum.....

Inginlah kita kongsikan di sini serba sedikit tentang apa yang dibincangkan dalam seminar separuh hari yang kita hadiri pada awal bulan Jun yang lepas.

Walaupun mungkin sedikit sahaja pembaca blog kita yang terlibat dalam isu ini, namun harapnya ia dapat memberi sedikit input kepada masyarakat awam.

Secara pengenalannya, Jabatan Perhubungan Perusahaan atau dalam Bahasa Inggerisnya Industrial Relations Department (IR) adalah sebuah jabatan di bawah kelolaan Kementerian Sumber Manusia. Semua pekerja sektor swasta di Malaysia BOLEH merujuk kepada jabatan ini sekiranya ada masalah dengan undang-undang pekerjaan.



WALAU BAGAIMANAPUN....

Untuk pekerja yang berpendapatan RM1500.00 ke bawah sebulan, mereka dilindungi oleh Jabatan Tenaga Kerja sepenuhnya. Jabatan Tenaga Kerja dulunya di kenali sebagai Jabatan Buruh.  Apa sahaja kemusykilan, seperti contohnya :

- Tidak dibayar overtime, dipaksa overtime,
- Di berhentikan tanpa notis dan tanpa siasatan yang sewajarnya,
- Tidak dibayar gaji,
- Tidak dilindungi oleh PERKESO dan KWSP,
- Gangguan seksual
- Di anak tirikan majikan,
- dan sebagainya.....

Untuk semua masalah di atas dan masalah-masalah lain, pekerja-pekerja sektor swasta yang terasa mereka dianiaya dan ditindas oleh majikan, perlu segera membuat laporan di Pejabat Tenaga Kerja. Perlu kita ingatkan, semua laporan mestilah di buat dalam masa 60 hari selepas tarikh kejadian. Lebih cepat, lebih bagus. Dan kalau boleh, bawalah bukti2 yang berkenaan, seperti contoh slip gaji, surat dari majikan, borang tuntutan overtime yang diluluskan tapi tidak dibayar, jadual kerja dan sebagainya. Ini akan lebih memudahkan urusan.


Ok, berbalik kepada kisah Perhubungan Perindustrian, ianya adalah untuk pekerja-pekerja sektor swasta yang berpendapatan lebih daripada RM1500.00 sebulan.

Tak banyak tuntutan yang boleh kita buat, tapi setiap pekerja mempunyai kontrak pekerjaan semasa masuk kerja. Itulah yang akan menjadi panduan anda dalam membuat tuntutan dan juga untuk memudahkan pihak IR membantu anda dalam tuntutan tersebut. Yang paling kerap terjadi ialah pemberhentian pekerja tanpa prosedur yang sepatutnya. Biasanya pekerja boleh menuntut notis berhenti kerja dan juga beberapa tuntutan ganti rugi, bergantung kepada kes.

Ok..meh tengok gambar....

Antara hands-out yang diberi

Sedang menunggu tetamu kehormat


Tetamu kehormat sedang berucap bagi merasmikan seminar


Antara buku-buku perudangan yang diberi...


Pergi dengan Akma, colleague sejabatan...

Tetamu kehormat yang merasmikan seminar pada hari itu ialah Timbalan Menteri Sumber Manusia, YB Senator Datuk Maznah Mazlan.

Sebenarnya majlis bermula pada jam 8.30 pagi dan pendaftaran adalan pada pukul 8.00 pagi. Tapi kebetulan kita dengan Akma lewat sket sampai. Kami tiba tepat2 jam 8.30 pagi. Yang peliknya, kami antara orang yang awal. Hai lahh..Malaysia...

Since datang awal, kami dengan sesuka hati memilih meja di belakang sekali. Tujuan utama ialah supaya mudah keluar sekiranya perlu ke tandas dan sebagainya... Heheheheh.

Tapi, manalah tahu rezeki kami kan, yang YB Datuk nak lalu di tepi meja kami dan berhenti bersalaman dengan kami sambil bertanya khabar serba sedikit. Wahh...terperanjat kita. Bukan mudah seorang VVIP nak turun padang dan bermesra kan... She's really friendly, so humble and yet so intelligent. I adores her more since that.

Selebihnya, di adakan dialog di antara majikan dengan IR dan juga wakil2 kesatuan Pekerja atau Union dengan IR. Sangat menarik isu-isu yang diketengahkan.

Mesti ramai yang dah menguap banyak kali baca entry nie kan... Maaflah.. Kita hanya ingin berkongsi dengan sesiapa yang memerlukan maklumat asas....



3 thoughts..:

Iffah Afeefah berkata...

ehhh mne akk tau iffah nga menguap hehe

mngntuk lg hah

Azham Vosovic berkata...

Memang sikap rakyat Malaysia yg kurang hormat masa orang lain...kadang2 geram kan? Kita dah kelam kabut bersiap awal2....bangun pagi awal pastu org lain senang2 je melenggang kan? hurm.....

Bagus la seminar tu...buat kt mana la eyh?

Aziela berkata...

Iffah : Hahahha...dah agak dah. Esp cikgu kan, sebab not related. hihihihi

Azham : Yeap, selalu nak tunggu last minute. Seminar kat KL, Menara Tun Razak.

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink