Kenangan Lalu : Percintaan

2 comments
Assalamualaikum semua...

Posting nie adalah gara2 join contest Cikgu Cinta ari tu kat sini. Jadi, mcm teringat semula la jaman dedolu tu kan.. Hmm..segan la pulak. Dah tua2 nie nak mengenang jaman mude plak. Tapi, kalau mengikut tips2 kerukunan rumah tangga, bukan setakat dari Dr Fadzilah Kamsah atau Dato' Mashitah jer, tapi juga tips universal seluruh dunia; percintaan kita bukan setakat sebelum kahwin, tapi harus konsisten dan disuburkan hingga ke akhir hayat. Insyaallah la kan.

Hmm..mcm mana kenal dengan hubby yer? Er..kita dulu masa lepas habis SPM, mak dah start buat ceramah. Ni, dah habis SPM, apa perancangan. Nnt ada rezeki masuk U ke, masuk memana ke, cuba2 carik boipren. ERKK!! CARIK BOIPRENNN???!!  (Atok, den dah kobar an dah, omak den sporting). Ha..masa mak kita ckp tu, punyalaa segan. Pelik pun yer. Mak nie apahal? Merepek jer. Maklumla, kita sampai ke habis SPM tu, memang tak pernah..TAK PERNAH ada boipren. Maklumla, dolu2 sek agama. Err..tu bukan alasan. Punca sebenar ialah rupa paras kita tak selevel dengan orang yang cantik2. Heheeheh. So, tak ada orang minat la kan...Anyway, bila mak ckp begitu, dia sambung. Kalau boleh, habis blaja, mak nak soh kawen. Jadi, cari boipren yg elok2 sket, yg boleh buat suami. Mak kata, perempuan nie, secara fizikalnya, kalau umur dah lebih daripada 25thn, air muka tu dah nampak matang sangat2. Kalau antara 20 ke 25, sedang elok sgt2. Mak kata la kan. Tapi tu la mak kata, kita nie boleh usaha dan merancang, doa dan ketentuan Allah tu tak boleh disangkal. Segalanya ada hikmah yang tersembunyi.

So, sejak dari detik itu, kita mula membuka minda dan mula bersedia untuk memberi kelonggaran untuk mengenali orang lain. Sebelum tu sangat reserve. Orang nak berkenalan pun x boleh terima. Tapi lepas dapat ceramah panjang dari mak, baru sedar yang kita tak selamanya akan menongkat langit..kita tak akan selamanya muda. Setiap manusia ada jangka masa untuk bertindak melakukan sesuatu. Jadi, kenal2 lah dengan kawan2 yang ramai. Perkenalan dengan hubby, hanya rakan2 kampus jer yg tau. So, biarkan ia disimpan disitu.

And setelah berhubungan didalam telefon a few times, pada satu hari Sabtu hubby call kita. Dia kata dia nak jumpa. Waa, berdebar seh. Ini 1st time nak jumpa, nak keluar dengan dia. Masa tu kita kat kg. Kat PD, dan kebetulan society yang kita join ada aktiviti di PD dan kita adalah in-charge person. Jadi kita agak sibuk. Dgn nak arrange participant, dengan officer2 and family masing2, dgn program... So, jumpa kejap boleh la. And kita kata dgn hubby.. kalau nak keluar dan kawan dan jumpa kita, kenala dtg rumah jumpa ayah kita dulu.

Hubby tak pernah sampai ke PD sbb dia pun baru mula kerja di Malaysia, tapi dia redah. Berjumpalah dia dengan ayah kita. Men's talk. Kita dgn mak gosip2 sambil gelak2 kat dapur. Excited betol kita dgn mak masa tu. That moment dgn mak was precious. And ayah pun mmg sporting. Hubby plak mcm gentleman kan, ckp elok2, minta permission nak kawan dgn kita, nak bawa kita keluar. Ayah said ok.

That 1st date sgt nervous. Tp bukan dating pun. Kesian hubby. Dia jadi mangsa keadaan. Dia terpaksa tolong kita dgn officer kita run the program, beli brg2 and pergi ke a few tempat. Memang kesian kat dia. Tapi last2 seblom balik, kita dapatla duduk dan minum seteguk dua air sebagai tanda terima kasih.

Bermula dari situ, kami mula la berjumpa dan keluar seperti pasangan2 yang lain. Kita yakin dengan dia sebab dia berani dan jujur. Bermakna dia bukan berkawan dgn kita untuk jadikan kita sebahagian dari koleksi. Dan Allah itu telah mengaturkan segalanya. Pada masa tu, kita ada la putus harapan dengan seseorang demi seseorang. Tapi bukan kecewa...cuma malas nak tunggu lah. Kebetulan minggu sebelum tu kita ada ckp dgn mak : Kalau kita tak jumpa calon, kita tak yah kawenlah mak yer, kita duduk dgn mak dgn ayah sampai tua, nnt kita pegi Mekah sama2...heheheh. Allah itu Maha Berkuasa kan..dia datangkan pada kita lelaki yang jujur ini diluar dugaan kita.

Step seterusnya, posting di lain hari yer. Tungguuuu....
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

2 thoughts..

Dalin berkata...

hihihihihi.... masih teringat kegelabahan itu

Aziela berkata...

panik sungguh kan.....