Selasa, 4 Disember 2012

Sup Kulit Wantan bersama Crabstick

Assalamualaikum.....


Ada suatu masa nie, Mommy bagi kita kulit wantan yang kering. Katanya kawan yang bagi. Kawan Mommy nie ada kilang perusahaan industri kecil yang memproses macam2 makanan tempatan. Kita memang tak pernah makan, apa tah lagi memasaknya. Tapi Mommy kata masak macam mee sup biasa. So, selepas bertapa kulit wantan tu dalam peti ais, kita decided untuk cuba masak. Memang teringin nak cuba, tapi asyik tak ada masa jer.

Hubby dengan Adam pun tak pernah makan dan diorang agak skeptikal sikit. Sedap ker nanti...?

Hasilnya, Alhamdulillah. Masak untuk makan lunch. Bertambah2 kami makan.

Kita just tumiskan sedikit bawang putih sampai wangi, kemudian masukkan air dan kiub pati ayam. Bila dah mendidih, masukkan batang sawi. Dah lembut batang sawi, baru masukkan daun sawi, kepingan kulit wantan dan crabstick.


Bila dah masak, perasakan garam. Terus hidang.

Nak makan, taburkan bawang goreng dan cedokkan sambal kicap. Bawang goreng, kita buat sendiri. Sedap sangat kalau buat bawang goreng sendiri.

So, sampai ke petang hubby dok tanya ada lagi tak sup nie.

Lepas nie kalau jumpa kat mana2 kulit watan nie, boleh beli. Senang sangat nak masaknya. Nak tambah udang ke, ayam ke, daging ke, ikut suka kita lah.




21 thoughts..:

♥ Wina ♥ berkata...

dapnye!

sesuai untuk yg nak diet mcm saya nih ekekeekekkk

Deqla manjew berkata...

biase yg simple2 ni yg sdp kan kan..

~aYu~ berkata...

sedap mkn panas-panas ni...

Daddy Ziyyad berkata...

kulit wantan ni mmg sedap..buat sup pun sedap...goreng pun sedap kot

pB berkata...

ada kulit wantan ...
dah berbulan bulan beli
sampai ke hari ni , tak buat apa apa lagiiiiiiii

Cikbintang berkata...

salam..jemput join GA cikbintnag lg skali ;)
http://laylaluckystars.blogspot.com/2012/12/giveaway-disember-2012-like.html

Aziela berkata...

Wina : Memang sedap. Tak sangka boleh jadi sedap. Wina tak yah dietlah. Dah cantik dah tu.

Aziela berkata...

Deqla : Ha..betul2

Aziela berkata...

aYu : Itulah tu. Setiap kali nak makan, panaskan. Tapi magicnya, tetap sedap.

Aziela berkata...

Daddy Ziyad : Er, pernah goreng ke?

Aziela berkata...

pB : Musim2 hujan nie, sesuai sangat kalau nak buat sup, makan panas2 kan. Anak kecik pB pun mesti suka.

Mrs Velentine berkata...

sedap..done ikea..

fendy abu berkata...

perghhh...sedapnya

azieazah berkata...

Wantan ni paberet anak dara saya. Tapi saya tak pandai buat. hehehe

xplorer berkata...

bukan kuey tiaw ke?

TiranaAduka berkata...

Salam sis aziela...

kulit tu guna kulit lembu ke sis...nak tau gak...
sebab saya nak post tentang resepi masakkan kulit lembu..kalau ada petua-petua nak buat masakn ttg kulit lembu leh kita share sama-sama...

Thanks sis sudi datang blog Tirana Aduka



Jemput singgah blog saya.....
TiranaAduka.....: TiranaAduka Di Alam Maya..
jika ada kelapangan dari anda.....

From TiranaAduka.....: Gambar dan Rupa TiranaAduka


Wasalam..
Ikhlas,
TiranaAduka...

Aziela berkata...

MV : Yummy...

Aziela berkata...

fendy abu : Memang sedap dikk

Aziela berkata...

azieazah : Alaa kak, masak mcm mee sup jer. Kak Azie lagi expert masak.

Aziela berkata...

xplorer : Bukan...bukan...

Aziela berkata...

TA : Ishh..bukan dikkkk! Ini kulit wantan. Di buat dari tepung jer. Kulit lembu punya masakan? Eksotik sungguh tu.

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink