Makan di Rantau Panjang, Kelantan : Cafe Maraschino

22 comments
Assalamualaikum.....

Cafe nie kepunyaan ibu mertua officemate kita. Baru di buka beberapa bulan yang lalu. Kebetulan, lepas tidur di Rantau Abang, hubby ajak juga ke sini. Hubby kan suka explore. Walaupun baru pergi, tapi Adam tak pernah merasa ke Mundok lagi. Itulah hubby nak bawa dia juga ke sana. At least once in his lifetime.

Dah bajet nak makan di sini sebab officemate kita, Shazna dah pernah beritahu. Lagipun, tak tahu nak makan kat mana yang selesa dan sedap waktu lunch kat sana.

Kafenya betul2 bersebelahan dengan bank BSN di pekan Rantau Panjang tu.


Ada cupcakes

The menu

Green Tea Latte and Ice Chocolate Drinks

Phad Ka Pao (Rice with minced beef)

Chicken Parmesan - Signature Dish

Cold water


Dalam cuaca panas terik dan keadaan yang sesak di Rantau Panjang tu, melangkah jer masuk dalam cafe nie terus rasa sangat2 lega. Relief sangat sebab cafenya dalam aircond condition. Badan yang panas terus rasa nyaman sangat. Susun atur kedainya pun sangat mendamaikan. 

Ok, kita jujur dalam review, remember? But of course, mengikut standard citarasa kita sendiri. So, jangan kata review ini adalah sebab kita bantu kawan kita bodek mak mertua dia. Nope..never..never. Kalau tak sedap, kita bentangkan sebab tak nak tipu pembaca blog nie.

Anyway, kita order air green tea latte. Adam order choc. Hubby belum masuk sebab susah sangat cari parking. Tapi hubby suruh kami masuk dulu. Air kita sangat sedap. First time minum green tea yang tak didominasikan oleh rasa daun dan rumpai. Balance rasa green tea dan lemaknya dan manisnya. Bear in mind,  air nie tak manis. Just nice. Manisnya sangat mild. So, a very good choice as the thirst quench. Ice Chocolate drink Adam pula sangat sedap. Same, manisnya mild, tapi rasa chocolatenya sangat outstanding. Padahal nampak macam tak pekat sangat. 

Tekak Melayu kita mesti nak cari nasi untuk lunch. So try Phad Ka Pao. Something new for me. Nasi putih dengan daging cincang yang dimasak dengan daun selasih and other condiments. Alamak ai...sedapnyaaa. Kalau nak pedas, gigitlah cili padi tu. Tapi memang sangat sedap. Nasinya lembut dan wangi. Guna beras wangi siam rasanya. Hubby masuk, sementara tunggu order dia sampai, dia jamah kita punya. After one bite, dia terus suap dan suap dan suap. Meaning? Ha, of course sedap (ke lapar?).

Adam pula order dia punya signature dish, Chicken Parmesan. Hubby ordered the same dish and drinks dengan Adam. Surprisingly, accompanied with Spaghetti. Rasanya olio, but with personal touch. Ada a lot of mushrooms. Yummy sangat. Chicken parmesan tu ialah kepingan fillet ayam yang dimandikan dengan sos bolognese yang sedap dan tak extreme masam macam selalu tu. On top, the dish is fully covered dengan cheese secara extravaganza. Takder kedekut2 punya cheese tu. Aish, children kalau dapat food macam nie, tak payah nak paksa2 makan. Pelawa mamanya pun tak, dia terus tundukk jer enjoy the dish sampai ke sudah. 

Cafe nie ada western food and Thai food. Dengar khabar, cooknya pun memang orang sana sebab mak mertua Shazna nie, familynya ramai di sana. So, boleh rasa original taste of Thai food kat sini. 

Sesiapa yang ke sana, jangan bimbang, Harga foodnya taklah mahal sangat. Compatible. Nasi lemak ayam dalam RM5.00 sepinggan. Sama macam harga di warung kan? And nasi kita tu, harganya RM7.00 in which kita rasa sangat berbaloi. Chicken Parmesan tu mahal sikit, tapi still berbaloi2. Dalam belas2 ringgit rasanya. Tak ingat dah. 

So, anyone heading to Kelantan?




Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

22 thoughts..

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

oishii sou dah la murah ekkkk
ai loikeee CC tue kaka ngan macha/green tea latte tu...luv it

Dr K berkata...

Utk cafe macam tu, harga nya murah..berbaloi...

Saya mmg plan nak gi Kelantan lagi...tapi mungkin tunggu habis musim tengkujuh ni..hihi

Kakzakie Purvit berkata...

Aziela punya explanation buat kakak teruja betul. Kalau dekat boleh juga kakak terjah tapi nunnnn jauh di pantai timur sana..

hajar berkata...

chicken parmesan tu nmpk menarik...

Cho Zila berkata...

dah lama tak ke rantau panjang. ada rezeki tahun depan nak gi kelantan... nampak kedainyer mesra pelanggan.. nampak comeljer..harga boleh tahan.. boleh dicuba kalu ke sana..

makchaq berkata...

Nampak sangat menarik makanannya..

Pernah ke Rantau Panjang 5 tahun lepas, masa tu kedai ni belum buka la kot..

Aziela berkata...

Ayu : Memang oishiikata Ayu Chan..hehehehehhe

Aziela berkata...

Daddy Ziyad : Yer la, kami hari tu pun risau gak kalau hujan lebat. Takper, Doc tak perlu tunggu cuti sekolah.

Aziela berkata...

KakZakie : Yer la kak... Kalau dekat, saya pun nak repeat lagi.

Aziela berkata...

hajar : Uish...bukan setakat menarik, sedap lagi.

Aziela berkata...

Cho Zila : Ada lagi, sangat bersih. Sesuai la jadi persinggahan kita.

Aziela berkata...

makchaq : kedai nie baru few months, makchaq

aku HaniAsyira berkata...

sedapnya semua dan cantik kedai tu.. dh rasa kat tekak ni

gadisBunga™ berkata...

nampak classy. boleh singgah ni kalau ke sana!

Nur-nba berkata...

Kak, entri ni akak buat kami rasa macam nak pergi ke kedai tu.. Nur memang tak pandai nak tulis review.. Bab mengarang ni memang lemah..

MulutPayau berkata...

dah lama tak ke RP..kalau pergi nnti, boleh jugak terjah kat situ..nmpak sedap dan mnyelerakan...

Aziela berkata...

HaniAsyira : Ha, tepat sekali. Sedap da cantik.

Aziela berkata...

GB : GB mesti singgah nanti yer

Aziela berkata...

Nur-nba: Akak pula suka membebel. Sampai meleret2. Hehehehehe

Aziela berkata...

MP : Jangan lupa singgah sini kalau ke RP yer.

suzzsuzie berkata...

Mmg SDAP..cer try cheese cake nya

suzie berkata...

mmg best mkn kt sini..i.like mango cheese cake..n drinks pon rass pure sgt...