Dugaan ke-2 Ramadhan 2011

1 comment
Assalamualaikum.....

Ingat tak kita ada sedih2 sebab tak sempat buat persiapan raya? Ianya adalah kerana beberapa peristiwa yang berlaku kan.

Inilah peristiwanya.

Pertama sekali, Rabu minggu lepas, dah petang sangat dah, hubby kata dia kena outstation ke Hong Kong dan China. Ada issue dia kena selesaikan. Dan dia akan berada disana selama seminggu. Maknanya, perancangan hujung minggu untuk shopping dan buat persiapan dengan rasminya terbatal. Sedih, Tapi kerja, maka kita relakan jer. Konon rancang nanti shopping berdua dengan Adam jer.

Khamis pagi, usai saja mesyuarat dengan MD syarikat, kita dapati adik kita si Abang Ngah miss call banyak kali. Of course kita silentkan phone. Dan dia hantar message, mengatakan dia akan berpindah ke ICU KPJ Seremban sebab ICU di Colombia Hospital dah penuh.
Apa?

ICU?

Ya Allah! Adik aku.. Kenapa?!

Maka kita segera call dia, tapi x jawab. Hati dah berdebar kencang. Kaki makin kuat tekan pedal minyak meredah lautan kenderaan di Jalan Tun Razak.

Kita call wife dia. Katanya Abang Ngah ada mengadu sakit dada. Jadi, Abang Ngah kata dia nak pergi check. Maka dia drive sendiri ke hospital selepas hantar wife dia ke pejabat. Colombia hospital kata dia kena masuk ICU bila ECG test abnormal. Tapi ICU Columbia dah penuh, maka ambulan terpaksa hantar ke KPJ pula.

Abang Ngah konon dari awal tak nak pergi KPJ sebab dia kata sikit jer. So, tak nak inform family, nnt menyusahkan. Bila dah di KPJ, pecah la tembelang sebab adik kita yang nurse tu memang keje di sana. Good for him la, mudah sikit nak berurusan.

So, kita jemput adik ipar kita di Sepang dulu, kemudian terus ke hospital. Terus ke ICU dan jumpa Abang Ngah. "Ko sakit jantung ke, Ngah?" Angah muka dah pucat. Gentar.

Doktor kata, nak observe dia dulu. Dalam tempoh 24 jam, akan buat beberapa blood test dan monitor closely condition dia.

And Abang Ngah semakin rasa restless. Sekaligus, rasa chest pain nya hilang sama sekali.

Kita tunggu di ICU waiting area tanpa bergerak. Luckily kita sentiasa bawa beberapa pasang baju spare dalam bonet kereta. Dan malam itu, Adam insist untuk stay di hospital juga sebab dia sangat sayangkan pak ngahnya itu. Mak pun ikut tidur dihospital. Kita selamba bentang tikar dan tidur berbantalkan beg. Tapi kejap2 bangun dan masuk ICU untuk tengok dia sepanjang malam tu.

Mak dapat tidur atas sofa yang melengkung dan tak selesa. Demi anak, mak sanggup tunggu walaupun mak sakit perut sebab gastrik yang teruk sejak 8 hari lepas. Kita dan Adam, atas lantai tu ajer.

Esoknya, doktor kata akan teruskan dengan engiogram, iaitu masukkan device ke jantung Abang Ngah melalui either urat lengan atau kaki untuk memastikan tahap kronik jantungnya. Prosedur dijalankan selepas Asar hari tersebut.



Orang semua susah hati, nurse (si Yana ler tu) tu lebar jer senyum...


Adam n Yana sedang cuba buat lawak sebab Abang Ngah dah seram sejuk takut.

Alhamdulillah, sebelum Maghrib semuanya selesai dan tiada apa2 salur yang tersumbat. Chest pain Abang Ngah mungkin kerana muscle pain atau sebab tekanan. Memang lately Abang Ngah sangat tertekan dengan kerjanya. Namun risiko serangan jantung tetap tinggi sebab Abang Ngah ada diabetes dan juga dia seorang perokok. Tapi dia dah berhenti merokok sejak mula puasa. Mungkin kerana terlalu mendadak, maka body system dia terkejut.

Malam tu, mak balik, tapi kita tetap tunggu dia di ICU. Sebab doktor guna urat paha dia, maka sekiranya malang tidak berbau, macam2 boleh berlaku. Kita paling takut kalau darah keluar membuak2 dari urat peha dia. Maka Adam turut di situ.

Sabtu esoknya, dia minta balik dan doktor benarkan berehat di rumah sebab KPJ punya wad semuaaa dah penuh.

Maka kita pun ajak Adam balik Melaka untuk berehat. Sampai jer rumah, kita terus ZZzzzzz sampai ke petang. Petang, pergi buka kat rumah mommy, borak kejap dengan mommy dan balik rumah sambung tidur.

Tapi, esoknya ada kejadian lain pula berlaku.

Nantikan sambungannya....
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

1 thoughts..:

Tanpa Nama berkata...

dugaan di bulan ramadhan tu...be strong ye :)