TAHNIAH BEN ASHAARI...

3 comments
Assalamualaikum.....

Sangat gembira membaca perkhabaran dari Ben di sini. Ben dan isterinya Pn Azila ( erkk..nama kita Aziela...different yer..) Insyaallah akan beroleh cahaya mata kilauan jiwa pada tahun hadapan.

Yer, Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Setelah usaha yang diiringi dengan ketekunan, kesabaran dan keyakinan, pasti Allah itu tidak akan menghampakan umatnya. Alhamdulillah... Cuma bagi mereka yang masih belum mendapat rezeki, maka bersabarlah. Hayatilah apa maksud perkataan 'sabar' itu sendiri dan yakinlah bahawa apa jua yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Untuk Ben dan Pn Azila, sedikit pesanan dari kita. Itupun kalau pasangan ini baca entry ini (which I doubt so much..).

Untuk Ben:
- Banyak-banyak bersabar dengan kerenah ibu mengandung. Bukannya ibu tu mengada-ngada, tapi kadang-kadang memang tak dapat di tahan-tahan.
- Banyakkanlah memberi sokongan tenaga dan moral pada isteri. Kadang-kadang ada yang lemah lesu sebab mabuk di awal kandungan. Maka kenalah cuba2 turun ke dapur dan pegang penyapu.
- Cuba alert dengan deria bau dan deria rasa si ibu yang mungkin agak berbeza dari kebiasaannya. Yang penting, cuba untuk accommodate dengan isteri bagi keselesaannya.
- Cuba-cubalah research tentang persediaan ketika ibu mengandung dan ketika menghadapi proses kelahiran. Mungkin boleh cuba visit sini untuk bantuan.

Untuk Pn Azila:
- Di awal kandungan, AMAT PENTING untuk tidak melakukan tugasan berat. Ianya adalah tempoh kritikal untuk menguatkan kedudukan bayi di dalam rahim. Ada kawan yang lap sedikit lantai akibat air tumpah, tapi keesokannya beliau keguguran. Maka berhati-hatilah.
- Jaga makanan dan minuman. Tak semua orang sama. Ada yang minum air tebu seteguk boleh keguguran, namun ada pula yang minum berjag-jag pun sihat walafiat jer. Maka, jangan ambil risiko. Terutama di awal kandungan.
- Minum susu khas untuk kandungan. Macam kita dulu tak lalu minum yang putih, kita ambil perisa coklat. Tak lalu juga, masukkan jer ais ketul sedikit. Janji, boleh telan.
- Pastikan sentiasa ada makanan di dalam handbag dan kereta. Makanan yang boleh alas perut, contohnya biskut atau roti. Kalau boleh, cubalah makan sedikit setiap 2 jam. Kalau tidak nnt boleh pedih perut.
- Makan sedikit-sedikit, tapi kerap kali.
- Minum air suam dengan banyak. Kalau boleh 2 liter ke atas setiap hari. Masa mengandung nie, kita sentiasa rasa panas tau.
- Jangan sapu minyak angin di perut, walaupun ketika kembung. Dikuatiri boleh merosakkan kulit bayi nanti.

Untuk Ben & Azila :
- Saling faham memahami dan saling bertolak ansur.
- Sentiasa lebihkan curahan kasih sayang dalam perhubangan.
- Orang tua2 kita pesan, kalau kandungan belum cukup 7 bulan, jangan shopping baju baby dulu. So, simpankan jer duit banyak2 untuk shopping till drop lepas kandungan 7 bulan.
- Prepare beg lengkap persalinan ibu dan anak dan letak saja dalam bonet kereta. Kalau emergency, beg dah siap sedia di dalam kereta.
- Err, kalau ada mengidam yang agak2 waras tu, segeralah cari. Kalau lewat sikit jer, nanti mengidam ibu tadi hilang sebab kecewa. Bila dapat pun, dah tak thrill sebab dah kecewa. Nnt jenuh nak lap air liur baby...hehehehe....

Ok..pendek jer... Nanti korek2lah lagi dari orang lain yer. Cuma kita pesan berdasarkan pengalaman diri sendiri yang singkat dan cetek.

Sekali lagi..tahniah.
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

3 thoughts..

lady-D berkata...

dla baru je tahu dr blog CMG..tgk nama wife BA, eh cam nama akak lak..Tahniah tuk BA^^

Aziela berkata...

d_LA : Nasib baik la akak x glemer kan..hehehhe. Kalau tak, mesti ada lagi salah sangka.

BeloG MTT berkata...

Alhamdulillah,rezeki :)