Isnin, 25 Februari 2013

Kenangan Kampus : Motivasi Untuk Pelajar Sekolah

Assalamualaikum.....

Pada penghujung semester akhir kita berada di matrik, kita di undang oleh beberapa rakan seuniversiti tetapi dari sekolah menengah yang sama dengan kita untuk bersama-sama mereka menjalankan program motivasi untuk pelajar dari beberapa sekolah terpilih di Negeri Sembilan. Program di jalankan di Kem pasir Panjang. Setengah jam dari rumah kita dan of course kita mahir dengan kawasan itu. Kita dan seorang rakan lagi dijemput untuk menjadi AJK Welfare. Macam biasa.

Tapi kita seronok jer. Tambahan lagi, mereka2 yang mengajak nie antaranya ialah antara 'golongan atasan' di sekolah menengah kita tu. So, bila tiba2 mereka mengajak, tersenyum, berbual dengan mesra walhal sepanjang 5 tahun sama2 bersekolah siang malam tak pernah pula nak bertegur sapa, kita rasa bersyukur sangat. Alhamdulillah, mungkin mereka sudah berubah. Atau, mungkin mereka rasakan yang kita sudah setaraf dengan mereka sebab menjejakkan kaki di kampus yang sama dengan mereka. Tapi kalau kerana taraf mereka menerima kita, itu juga suatu kekecewaan untuk kita.

Tapi, tak pedulilah semua tu. Yang penting, kita telah mula bergiat dengan aktiviti kemasyarakatan ini.

Alhamdulillah, program berjalan lancar. Kami semua sama2 berusaha untuk memastikan program berjalan lancar dan berjaya.

Beberapa bulan selepas program tamat dan kita menjalani kehidupan biasa seorang pelajar, kita dimaklumkan bahawa ada satu jamuan penghargaan berlangsung untuk semua yang berusaha bagi program itu. Tapi, jangankan kita dan rakan kita dijemput, di maklumkan pun tidak langsung. Paling teruk, selepas tamat sahaja program tu, mereka yang 'golongan atasan' ini kembali tidak bertegur sapa dengan kami seolah2 tak pernah kenal kami langsung.

Bukan jamuan tu yang kami hadapkan!

Tapi bila hampa, sedih dan kecewa bila senyuman kami tidak dibalas dan diperlakukan seolah2 kami melukut di tepi gantang, kita sedar yang kami telah dipergunakan oleh mereka. Sedih kan, bila keikhlasan kami sebenarnya adalah untuk kepentingan mereka.

Kita memang ikhlaskan dan halalkan sesungguh hati segala usaha kita untuk program itu. Semoga mereka semua menjadi pelajar yang berjaya. Tapi, untuk manusia2 yang senang dan mudah memperlekehkan orang lain seperti kami hanya kerana mereka rasa mereka lebih kaya dan berpangkat tinggi, memang langsung tak boleh diterima attitude itu. Islam tak pernah membezakan umatnya!

Sejak daripada itu, kita terpaksa keraskan hati bila mereka sekali lagi mempelawa kami yang mereka pinggirkan untuk program lain. Maaf, kami tak mampu nak ikhlaskan hati bila mengenangkan sikap mereka. This time, kami pula yang meminggirkan mereka, in which tak memberi kesan langsung kepada mereka.

Tak apalah.

Allah itu ada. Allah Maha Adil. Allah Maha Mendengar. Allah Maha Melihat.



.


8 thoughts..:

Qashmere berkata...

Kenangan itu walaupun indah atau pahit tetap terpahat di memori

Deqla manjew berkata...

apapun kenangan tu tetap akan diingati sampai bebila kak.. smua tu jadi pengalaman dan pengajaran yg berharga.. ehh akak nape x sudi join GA deqla ke? huhu

Sang Kerapu berkata...

Biasala adat manusia & resam kehidupan. Kalu dia org bole berfikir sejenak... yang kita ni sama je di sisi Tuhan. Pangkat & kedudukan tu pinjaman di dunia je.

ummiross berkata...

Takpelah Aziela, cukuplah Allah untuk kita.

Ema Blog berkata...

sombongnya mereka jika begitu..

Daddy Ziyyad berkata...

Golongan atasan tu maksudnya anak2 org kaya? atau golongan yg famous di universiti?

ps: Saya dah baca kisah 1- kereta kena pecah 2- ancaman bunuh , yg awak bagi link nya dari entri sebelum ni...So, ada lagi ke ancaman bunuh nya? :)

Wan Ahmad Izudean berkata...

apa-apa pun pengalaman tu mengajar banyak benda dalam hidup. benda mcam ni kan kak yang matangkan kita.

TiranaAduka berkata...

salam sis aziela
Terima kasih sudi mendoakan anak ta.amin amin

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink