Khamis, 5 Julai 2012

Selamat Tinggal Pak Hery..!

Assalamualaikum.....


Hery Febrinaldi, atau kami di syarikat nie panggilan mesranya ialah Pak Hery adalah seorang Pegawai Dagang di dalam keluarga organisasi kami. Beliau telah bersama-sama membangunkan syarikat sejak 8 tahun yang lepas. Di saat kami sedang merangkak untuk bertapak dalam dunia penswastaan, di saat rakyat Malaysia sendiri tidak yakin dengan kemampuan diri mereka sendiri, maka khidmat beliau kami dapatkan di bumi Jakarta.

Beliau adalah seorang lelaki yang simple. Tak banyak cakap, kecuali topik2 yang beliau gemari dan juga dengan orang2 yang selesa untuknya berbicara. Berkawan tanpa mengenal sekatan dan selesa solat berjemaah sama ada di pejabat, mahupun di rumah. Percaya tak, beliau suka singgah ke masjid2 untuk mendengar ceramah dan kuliah walaupun tidak kenal sesiapa. Katanya kita semua bersaudara.

Secara profesional, beliau mahir dalam bidang perisian dan pastinya skill beliau adalah dalam bidang Oracle. Tak lokek berkongsi ilmu, cuma ramai yang tidak mahu ambil kesempatan untuk mengorek ilmu beliau. Sayangnya. Sedangkan kita yang boleh dikatakan agak 'rabun IT' nie pun boleh faham kalau beliau beri penjelasan, kenapalah yang lain tak nak manfaatkan ilmu beliau...

Berasal dari Palembang, merupakan anak bongsu dan kesayangan dalam keluarganya. Walaupun ibu bapanya telah menyahut panggilan Ilahi, namun kakak2 dan abang2nya sangat mengambil berat tentang beliau. Ok. Kenapa kita tahu banyak tentang peribadinya? Sebab beliau bukan sekadar seorang pekerja, tapi beliau juga adalah seorang sahabat yang baik untuk kita. Cuma kami bekerja di pejabat yang berlainan jer.

Oleh kerana kita yang menguruskan recruitment beliau 8 tahun yang lepas, maka komunikasi antara kami memang banyak. Daripada proses temuduga di Jakarta, pengambilan Pas Pekerja untuk Pegawai Dagang, sehinggalah membawa beliau bersiar2 mengenal kota raya Kuala Lumpur. Dan kita juga selesa bersahabat dengan beliau sebab ternyata dia adalah seorang insan yang menggunakan akal untuk hidup. Tiada omong kosong dari beliau. Setiap bicara, kalau tak secara langsung, pasti ada maksud tersirat untuk mengingatkan kita tentang hakikat dan hala tuju umat Islam sejagat masa kini.

Beliau selesa di sini, namun oleh kerana ada peluang untuk maju di tempat asal, maka dia manyahut cabaran itu. Katanya, takut alpa dengan keselesaan.

So, untuk kamu, Hery. Semoga kamu akan terus maju jaya di dalam hidup tak kira di mana pun kamu berada. Semoga akan bertemu dengan cewek yang dinanti agar menjadi teman hidup yang bisa melengkapkan hidup kamu. Semoga kamu tidak lupa pada kami semua di sini. Semoga kita akan bertemu lagi. Jangan lupa, kamu wajib mampir ke rumah aku kerana aku dan husband kan sudah janji mau bawa kamu jalan2 di Melaka...


Proses terakhir di Jabatan Imigresen Putrajaya iaitu menamatkan Pas Penggajian Pak Hery.




P/S : Entah berapa lamalah agaknya masa yang akan di ambil Pak Hery untuk bertutur dalam Bahasa Indonesia. Percakapan beliau dah memang seperti orang Malaysia hinggakan bila pulang ke kampung di sana, keluarganya menyindir dia kerana slanga Indonesia telah pupus...


5 thoughts..:

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

ooo belum kawen yer pak hery
baguih2 org mesia gi holiday kat indon pun blk dah slang bukan main ngeeee...dia ckp mesia ekk

:: Mrs.Eady :: berkata...

bye bye :)

Rahmah Ram Ram berkata...

hihihi...tetiba rasa sedih dan terharu pulak bila Hery dah balik kampung...tahun depan takdelah lagi berkampung di imigresen...huhuhu

Rai berkata...

pandai pak hery cakap malaysia eh...

kak..terima kasih letak feed saya kat tepi tu...

Aziela berkata...

Lady Ayu : Kheeennn....

Mrs Eady : Sob..sob...

Rahmah : Sedih juga kan wak..

Rai : No problem Rai...

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink