Chini ke Chenor : Banjaran Titiwangsa Ku Daki

5 comments
Assalamualaikum.....

Uwaahh, tajuk tak boleh nak proses kan...hahahahhaha.

Sebenarnya nak berkongsi perjalanan balik ke KL dari Kuantan ikut laluan yang bukan lebuhraya. Hehhehe, sajerlah kan kami nak cuba. Kami memang suka explore route baru. Yang penting luaskan pengalaman dan boleh menikmati alam semulajadi.

Lepas follow up hubby, kami terus gerak ke KL kan? Tapi dulu ada seseorang pernah beritahu yang ada shortcut dari Temerloh ke Kuantan tanpa mengikut highway biasa tu. So, first time cuba dulu, dah malam. Memang cuakk sangat. Tapi redahkan juga. Gelap gelita. So, this time nak try lagi sekali untuk familiarkan jalan pula.

Dari Kuantan, ikut Gambang or ikut Pekan pun boleh. Sampai di simpang 4 sebelum Balai Polis Paloh Hinai, masuk simpang ke Chini. Jalan straight dan make sure ikut signboard ke Chenor.

Silapnya, tak trip mileage dan tak take note duration. Lagipun nak tengok jalan dan view jer. Kereta memang lengang. Tenang jer. Hutan belantara kan. Signal hp pun kejap2 jer ada. Menariknya ialah pemandangan hutan sebab kita kena mendaki bukit iaitu sebahagian dari Banjaran Titiwangsa dan turun bukit terus ke Chenor. Lepas turun bukit, jalan tepi sungai jer. Seronok...

Kami berhenti di jalan nie sebab hubby tertarik dengan sungai yang mengalir di bawahnya.
Lengang jer kan...


Keroh. Tapi tetap mendamaikan.


Tenanggg jer kan. ( Err..ada En Croc ke ek..?)



Antara bahagian delta sungai.



Malas nak keluar dari kereta.


Kita tak keluar dari kereta pun sebab panas dan penat. Hubby jer yang keluar dan klik klik. Lagipun doctor suruh dia berjalan dan berdiri setiap 45 minit. Selamba sungguh berhenti atas jambatan kat tengah2 jalan raya. Ishh..kalau malam memang menyeramkan situasi nie. 10 minit kemudian baru ada sebuah kereta lalu.

Next time kena trip mileage dan duration pula. Kalau menjimatkan masa dan mileage, memang boleh redah. Sebab kami terus keluar ke Chenor, masuk Temerloh, lalu Lanchang dan tembus ke Karak. Masuk highway di Karak. Bayar tol untuk Bentong dan Gombak jer. Journey not bad..lancar jer.

Anda suka explore tak?
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

5 thoughts..

Seri Kandi Tanah Jauhar berkata...

akak tak suka, husband yang minat.. huhuhu

Aziela berkata...

Sari Yusa : Ha, sama dengan Adam. Dia pun x suka gak..hahahahha

Unknown berkata...

erm kalo ade org nk bwkkan nk je pg

RamRamCute berkata...

jalan dia memang sunyi dari kenderaan ye awak?...

Aziela berkata...

Iffah : Ha...apa lagi, cepat2lah cari orangnya..hoihihihi

Rahmah : sunyii wak..