Jumaat, 21 September 2012

Petua Tolak Bala dan Panjang Umur

Assalamualaikum.....

Sempena hari Jumaat yang mulia nie, kita rasa nak berkongsi sedikit tentang ilmu baru yang kita dapat semalam. Petua untuk tolak bala dan panjang umur mudah saja. Selain daripada jaga makan, jaga hati dan jaga minda, amalan yang satu nie sangat mudah.


SADAQATUL JARIAH

Yer, bersedekah.

Sebenarnya semalam pagi, kami menerima kunjungan rasmi dari pihak Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia atau nama ringkasnya YAPEIM. Kunjungan rutin 2 tahun sekali kepada pencarum-pencarum Amal Jariah di syarikat. Kami di syarikat ini memang telah lama mengamalkan caruman Amal Jariah kepada petugas2 yang ikhlas ingin bersedekah. Caruman ini dilakukan melalui potongan gaji. Tak banyak pun...terpulang kepada kemampuan masing2. In fact ada yang buat potongan bawah daripada RM5.00. Yang penting ikhlas.

Wakil yang datang semalam ialah Ustaz Abdul Hadi Kamil bin Mohd Shariff.

Bila dia melangkah masuk, kami semua terpegun. Mak aii, mudanya. Confirm set2 Imam Muda nie. Rupa2nya umur dia baru 24 tahun. Wah, muda2 lagi dah jadi ustaz, dengan kecekapan dia berkomunikasi, memberikan tazkirah ringkas, penampilan yang sangat kemas dan shining jer seri wajah dia. Perghh..kalau ada anak dara, kita booking dah dia kot..hahahhahaha.

Anyway, itu semua tak penting. Yang pentingnya ialah ilmu yang dia kongsikan bersama.

Antaranya :

- Kalau nak tolak bala, katanya tak perlulah jumpa bomoh. Sedekah seikhlas mungkin sebanyak yang mampu kerana Allah, Insyaallah Allah peliharakan kita dari sebarang ancaman. Maka dengan itu, Insyaallah panjang umur kita. Melainkan telah tertulis kita 'pergi' awal. Tapi siapa yang tahu bila hari matinya? Itu semua rahsia Allah. Kita sebagai manusia, hanya berusaha sebagaimana yang di sarankan oleh Nabi Muhammad s.a.w.


Kita pangkah bomoh2 nie yer..


- Katanya lagi, Rasulullah juga ada menasihatkan umatnya untuk 'mengejar' syurga. Bagaimana nak dapatkan syurga? Secara ringkasnya ialah 'Amal Ma'ruf Nahi Mungkar. Amalan yang baik dan Jauhi Kemungkaran. Segala2nya haruslah disertai dengan niat kerana Allah, kerana Rasul dan kerana agama. Apa sahaja gerak dari kita, lahiriah, batiniah mahupun sekilas detik dalam hati, semuanya harus bermula dengan niat yang baik. Innamal A'malu BinNiaat. Sesungguhnya Amalan kita Dengan Niat (yang baik).

- Realiti zaman sekarang, kalau derma RM50 kedalam tabung masjid, kita rasa BESARRR sangat. Tapi beli kasut kat Jaya Jusco harga RM200.00 kita rasa sangat berpatutan. Subhanallah.

Sedangkan, kata Ustaz Kamil, masa sebelum Perang Tabuk di zaman Rasulullah s.a.w. dulu, Sayyidina Abu Bakar senyap2 balik ke rumah dan bawa satu uncang berisi 40,000 dirham dan diletakkan di pangkuan Rasulullah s.a.w. Sehingga Rasulullah s.a.w. teragak2 untuk mengambilnya kerana mengethaui bahawa itu jumlah keseluruhan harta Sayyidina Abu Bakar. Bila Rasulullah s.aw. tanyakan..

"...apakah yang kamu tinggalkan untuk anak isterimu?.."

Jawab Sayyidina Abu Bakar : ".....aku tinggalkan mereka dengan Allah dan Rasulnya..."


- Insyaallah, segala harta yang kita sedekahkan, Allah balas semula dengan berlipat kali ganda.


Banyak lagi yang di kongsi dalam masa yang singkat, namun semuanya amat bermakna.

Semoga apa yang kita kongsikan di sini memberi manfaat kepada pembaca blog ini.

'Amma Ba'da


6 thoughts..:

:: Mrs.Eady :: berkata...

nice entry kak..

Suhami Ahmad berkata...

masyaAllah....kalau zaman rasullullah dulu tak berkira langsung...kita zaman sekarang nak sedekah pun singgit je banyak kat masjid tu

Mira Adzlia berkata...

sedekah mmg bsar ganjarannya...

Iffah Afeefah berkata...

herm mude lagi

bgusla

cm ustad don jugak

Nur-nba berkata...

Perkongsian yang bagus kak.. Mohon izin untuk linkkan diblog ye.. Nanti Nur kreditkan blog akak.. TQ so much..

Aziela berkata...

Mrs. Eady : Sekadar berkongsi jer dear...

Suhami : Itulah kan.. Dushhh!

Mira Adzlia : Banyak lagi manfaatnya

Iffah : Sekurang2nya dia sudah berada atas landasan itu walaupun masih muda belia lagi.

Nur-nba : Terima kasih Nur. Akak dah baca... Kita kongsikan dengan orang lain juga kan..

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink