Selasa, 2 Oktober 2012

Terjumpa Kenangan Zaman Sekolah

Assalamualaikum.....

Baru-baru nie, sewaktu berhenti makan di R&R Seremban, kita ternampak sekumpulan kanak2 sekolah menengah. Kebanyakannya dari sekolah berasrama penuh. Tapi mereka dalam kelompok yang kecil2. Salah satu kelompok yang ada ialah dari sekolah kita dulu. Excited pula rasanya sebab dah lama sangat terputus dengan dunia sekolah serta terputus hubungan dengan rakan2 sekolah dulu. Memang total shutdown dengan rakan2 sekolah. Sob....sob... Apakan daya, kehidupan sekarang pun menuntut begitu banyak pengorbanan, apatah lagi nak mengenang yang lalu.

Hati tak dapat nak tahan.

Rindu sangat dengan kenangan lama, dengan sekolah menengah itu. Selama 5 tahun, pagi petang siang malam di dalam sekolah. Balik rumah pun, hanya sekali sebulan pada hujung minggu. Masa membesar dan menjadi remaja memang sebahagian besarnya di bawah bumbung sekolah dah asrama.

Kaki kita melangkah, memberi salam dan menegur adik2 tu. Terasa tua nya... Dah jadi pangkat makcik dah kita dengan mereka. (Mujurlah sedar diri...hihihihi).

Bila tanya tentang keadaan sekolah serba sedikit, adik2 tu punyalah teruja bila tahu kita produk sekolah tu. Kelam kabut diorang tanya macam2 soalan. Pertama sekali dia tanya ialah apa pekerjaan kita sekarang. Memang membuak nak tahu apa hasil produk sekolah itu di masa hadapan agaknya. Bila cerita tentang kelulusan kita dan pekerjaan sekarang, nampaklah air muka diorang excited.

Kita cerita serba sedikit tentang kenakalan kita dan kawan2 masa sekolah. Bukan apa, kita sekadar nak bagi semangat pada mereka. Tak semestinya nak mencapai kecemerlangan, mesti menghadap buku 24 jam. Kena seimbangkan dengan kehidupan. Sekali sekala, kena rasa macam mana jadi budak nakal, macam mana jadi anak yang patuh, macam mana jadi murid yang taat dan kena rasa macam mana kena denda. Hehehehehhe. Hasilnya, kalau pun nakal, di denda dan sebagainya, amanah menuntut ilmu yang tak pernah dilupakan tu Insyaallah akan memberi manfaat. Kita ceritakan pada adik2 tu dalam masa yang singkat.

Ceria sungguh adik2 tu mendengar cerita kita.

Mulalah kotak fikiran kita terimbas kembali peristiwa2 lama tu semua. Kita rasa kita nak berkongsi di dalam blog nie. Insyaallah, bit by bit yer...

2 thoughts..:

:: Mrs.Eady :: berkata...

ok :)

Miss BaNu berkata...

x tgk lagi filem ni..sape hero cite ni?hairi safwan ker?

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink