Jumaat, 9 September 2011

Monyet di Jalanan

Assalamualaikum.....


Kalau kita balik ke PD dari Melaka, ikut Jalan Estet Sua Betong. Selepas melewati kawasan perkuburan, akan sampai di kawasan hutan tempat latihan tentera menembak. Di sekitar kawasan ini, akan nampaklah banyak monyet2 berkeliaran di tepi dan tengah jalan raya.

Kita memang suka kalau ada roti2 yang dah expired (bukan yg berkulat tau), atau apa2 sahaja makanan yang kita nak 'swing' dalam tong sampah tu, kita bawa untuk monyet2 nie. Kadang2 ada biskut yang dah lemau ke, atau pisang yang dah lembik, atau mangga yang masam dan tak laku kat rumah. Kalau dapat kat monyet nie semua, memang diorang sukaaa sangat.

Satu pengalaman menarik juga untuk children. Selalu kita bawa Adam dengan sepupu kita yang kecik2 tu. Tak perlu susah payanh nak masuk zoo dan bagi monyet makan kacang. Masa kita kecik2 dulu, memang org yang pergi zoo semua bagi monyet makan kacang kan.. sebab seronok tengok monyet tu tangkap/sambut kacang bila kita baling.

Mcm2 gelagat monyet ada. Ada yang berkroni2. Kadang2 kita boleg tahu monyet mana yang taiko dalam kumpulan dia. Bila ada jer taiko nie, yang kecik2 semua bertempiaran lari jauh2.

Ada sesiapa yang ada pengalaman macam nie tak?

3 thoughts..:

Rahmah Ram Ram berkata...

seronok..dapat menghilangkan bosan ketika penat memandu...

Nora Shahaira berkata...

ada..ada..nanti nora citer ek..

ainnoraini berkata...

hari tu mase beraya kat kg en somi pun ade jugak monyet jugak...tapi tu kawan en somi bela..

 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink