CIKGU! Penuh Kenangan...!

7 comments
Assalamualaikum.....

Hari ini ialah hari guru. Semuaaaaa orang ada berbagai2 kenangan dengan berbagai2 pendidik. Sebab tulah seronok kalau pergi reunion kan..? Tapi kita x pernah pergi reunion... I have my own reasons.

Anyway, cerita sikit pengalaman dengan cikgu sekolah rendah. Kebanyakan cikgu yg mengajar kita semuanyaaa garang! Masa zaman kita dulu, tak ada lagi pembahagian kelas pandai dan kurang tu... Semua kelas ada budak pandai dan budak kurang sedikit. Tu lah sebabnya semuaaa cikgu sek rendah garang2 belaka. Semua kelas budak jenis x makan saman kan.

Tapi ada satu peristiwa masa kita darjah 3. Pengawas lah kan konon masa tu... Glemer sikitt jer lah.. So, bila cikgu nak minta tolong, selalunya sama ada ketua darjah atau pengawas lah yang dipanggil. Satu masa tu, adalah cikgu2 praktikal datang mengajar kan. Kelas kita tu cikgu lelaki, kelas sebelah menyebelah pun cikgu lelaki. Budak2 kan...sokmolah banding2 cikgu mana yang hensem. So, kitorang rata2 vote cikgu kelas sebelah yg hensem. Cikgu kelas kitorang, kurengg sikit..lagipun dia garang.. heheheheh. Tapi, as months passed by, kawan2 kita bg tau kita, diorang perasan cikgu kami nie bagi special attention kat kita..(ahakss...ayat perasaaannnn!!). Tp yg sebenarnya sbb kita kan pengawas, selalu tolong dia, tu lah sebab nya dia nampak mcm close sikit kan....

At the end of the practical month cikgu2 tu semua, kami ada ujian lisan. Tak taulah u all ada tak..? Setiap sorang akan di panggil secara individu di kelas yang terpencil sikit untuk diuji secara lisan kan. Subjek BM masa tu. So, kita pergi lah....

Baca karangan, jawab kefahaman dan sebagainya... Tapi bila dah habis, cikgu tu diammm jer pandang kita. Ishhh, rasa x best dah... Maklumlah, budak lagi. Tiba2 dia kata : "Saya suka awak. Kalau saya nak ambik awak jadi adik angkat, boleh tak...?"

Waahh...first timeeee ohkeeyyyy!! Menggelabah dah masa tu. Kita x tau nak jawab apa. Kita jawab : "Kena tanya mak saya dulu lah kot, cikgu."

Hahahahhaha..ayat jawapan skema betul. Tapi cara dia tanya tu, ishh..terbayang2 lagi. Suasana romantik dan seram... Tiba2 dia buat sesuatu.. Dia TARIK DAN PEGANG TANGAN KITA... Huhuhuhu..panik ! Dia tetap nak kan jawapan dari kita. Kita dah nak nangis dah masa tu. Bayangkanlah... 9 TAHUN  umur kita masa tu.. Gelabah sungguh.

Mujur sangat2, cikgu kelas sebelah yg kita and the geng vote paling hensem tu jenguk kat sessi kami dan dia tegur cikgu kita yang tengah pegang tgn tu. Dia terperanjat, dia tanya kawan dia : "Ko buat apa tu...?"

Barulah tgn kita dilepaskan dan kita terus lari masuk kelas semula. Kat kelas, kawan2 kita terus serbu kita, lelaki dan perempuan. Mereka tanya apa jadi..? Kenapa kita lama sangat? Kita x cerita semuanya pada diorang. Hanya pada yg rapat jer kita cerita. Takut sangat rasanya masa tu... Simple action pun sangat menakutkan utk kanak2 umur 9 tahun kan....

Syukurlah markah kita tetap tinggi untuk ujian lisan tu.

10 tahun kemudian, kita kembali ke sekolah tu sebagai guru ganti. Ganti cikgu bersalin untuk 3 bulan. Biasalah kan....

Pengalaman jadi cikgu ganti, nanti kita up kan petang atau malam nie, yer....
Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

7 thoughts..

RamRamCute berkata...

hahahah...horor gila...

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

dulu biler notty cikgu selalu nag biler bila dah besaq rindu plak nak dengaq nag cikgu ni ngeee

Ce'gu JAERA berkata...

ehehe.. terkenang plak saya masa zaman sekolah dulu... berbagai2 ragam murid2 dengan cikgu nya... apa pun terima kasih buat semua cikgu2 yang pernah mendidik saya sehingga berjaya hingga ke hari ini..

salam hari guru

alin berkata...

Up kan - nanti kita baca eh.. :)

http://alindanblog.blogspot.com/

Kamalia berkata...

betul kak..zaman dulu mmg cikgu garang sungguh.
ishhh..menakutkan la pengalaman akak tu..tolongla cikgu tu..budak kecik kot..

Unknown berkata...

Oh my...cikgu tu berani betul pegang tangan student...kalau berlaku pada zaman sekarang...entah-entah dah dapat notis pindah daerah/negeri 24 jam huhuhu

Aziela berkata...

Rahmah : Mmg menggigil ketakutan masa tu

Lady Ayu : Akak masih dgr lagi sbb ada cikgu di rumah, hihihi

Gen2Merah : Cikgu ada pengalaman sekolah dari dulu sampai sekarang kan..hehehehhee

alin : Tq sudi baca..

Kamalia : Itulah pasal..kecik lagi

Azham : Untungnya cikgu tu sebab akak diamkan dan x buat repot. Akak rasa dia tu psycho la..