Upin dan Ipin vs Boboiboy

4 comments
Assalamualaikum.....


VS


(Semua gambar dari gugel)

Tak perlu diperkenalkan lagi, semua orang kenal Upin dan Ipin. Satu ledakan animasi kegilaan kanak2 di Malaysia. Bukan kanak2 jer..orang besar2 pun ada yang obses dengan Upin dan Ipin nie.

Yang keduanya, Boboi Boy. Mungkin masih ramai lagi yang belum mengenali karakter Boboi Boy nie. Tapi kita ada anak yang berusia 9 tahun. Maka 2-2 jenis kartun nie kita dah tengok.

Pendapat kita :

Upin dan Ipin :
- Sangat comel dan menyentuh hati sebab anak yatim piatu yang menumpang kasih dengan neneknya di kampung.
- Berkisar tentang kehidupan kampung, which is very good sebab in a way memberi pendedahan tentang kehidupan masyarakat yang semakin dilupakan. Contohnya tentang budaya memberi dan menerima makanan di kampung, tentang kunjungan marhaban, tentang perpustakaan bergerak (sebab dulu x semua sekolah ada library), tentang mengisar kacang hijau, tentang main guli malah tentang perlawanan serangga juga.
- Ada diselitkan tentang unsur2 pendidikan agama Islam dan bagaimana kaum lain saling menghormati agama masing-masing. Sangat sesuai sebab kanak2 seawal usia 1 tahun dah mula menonton Upin dan Ipin. Ianya adalah alat bantu didikan awal melalui medium media.
- Peripentingnya persekolahan di dalam kisah mereka ni sentiasa dititikberatkan. Secara tak langsung, kanak2 terpengaruh dengan keazaman kartun bersekolah dan mendorong mereka ke sekolah. Itulah sebabnya kebelakangan nie, bila kanak2 mula bersekolah, ibu bapa yang nangis, bukan anak2 yang nangis...kan? hehehehhe


Boboi Boy :
- Mengisarkan tentang kanak2 di bandar. Masih lagi mengekalkan perpaduan kaum dan ciri2 rakyat yang baik.
- Lebih kepada teknologi baru dan akan datang. Ada kapal angkasa, ada power2, ada alien dan ada makanan segera.
- Buat masa ini, rasanya ceritanya masih belum dikembangkan lagi. Cerita ini masih berkisar tentang pengenalan setiap watak2nya dalam gaya penceritaan yang tersendiri. Mampu membuatkan kanak2 kagum dengan kuasa2 yang diperolehi oleh hero dan kawan2nya.
- Sesuai dengan kanak2 yang sudah mula bersekolah. Seiring dengan imaginasi mereka kerana berkisar tentang perkara yang masih belum ada di alam realiti.
- Ada atok yang sporting.

Ok... apa pandangan you all semua tentang 2-2 kartun nie...? Marilah kita kongsi bersama2.



Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama

4 thoughts..

RamRamCute berkata...

Anak saya yg sorang ni obeses upin ipin dalam kata lain bahasa dia "peppin". TV memang dia konkerla jangan harap orang nak tengok cerita lain mau kena hempuk dgn remot TV.

Aziela berkata...

Rahmah : Tu yg kita pun naik syok juga..sbb x ada choice. Lama2 kita pula yang terpikat..hahaha

Unknown berkata...

dua2 atok minat!

Aziela berkata...

Suhami : Confirm atok anak Mesia...